Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We willen het iedere dag een beetje beter doen"

Tholen - Als je de kantine bij Hoek Flowers binnenloopt, vliegen de grappen je om de oren. Jong en oud, maar vooral opvallend veel jonge mensen, houden met elkaar pauze in de kantine van het moderne gebouw waar de kok dagelijks verse maaltijden verzorgt. Dit innoverende bedrijf met een jong team aan de leiding, waar robots de bloemenkarren rondrijden en ze werken met herbruikbare verzenddozen, wil het elke dag een beetje beter doen.

Bab Star - powered by Hoek Flowers
Terwijl we rondlopen door het megapand, legt Bab Star het een en ander uit. 25 jaar geleden is hij als eerste begonnen met online bezorgen van bloemen, vertelt hij. "Het was tijd voor ons om uit te breiden, maar de vraag was of ik moest gaan investeren of aansluiten. Uiteindelijk hebben we de handen ineengeslagen en sinds 1,5 jaar vallen wij onder Hoek Flowers." Bab is blij met de samenwerking: "Dit is een van de meest innovatieve en vooruitstrevende groothandels in Nederland, waar veel jonge gasten werken. De medewerkers komen hier met veel plezier, dat hoor je al als je rondloopt en vraagt hoe ze het vinden om hier te werken."


Arjan (l) is inkoper bij Hoek Flowers en kijkt samen met Bab Star (r) naar een aantal anjerproeven vanuit Colombia

Tegen de stroom in
Eén van de medewerkers is Arjan. Hij is inkoper, volgens hem het mooiste beroep dat er is: "Ik heb een breed scala aan klanten, van een arrangeur in Dubai tot een kruidenier, ik kan me helemaal uitleven. Wij kopen op voorraad waardoor wij heel veel kunnen uitproberen, in tegenstelling tot anderen die op bestelling hun inkopen doen. Voor een kweker is het ook leuk om aan ons te leveren, omdat we niet met een lijstje in onze hand rondlopen op zoek naar specifieke dingen. Wij hebben hierdoor ook een leuk assortiment wat het cirkeltje weer rond maakt."

Buitenland
Arjan komt niet alleen bij kwekers in Nederland, maar ook bij kwekers in onder andere Italië, Zuid-Afrika, Colombia en Kenia. "Een kweker waar ik al 30 jaar lang kom, en ja, ik zit al zo lang in het vak," grijnst hij, "die is nu met pensioen. Zijn neefje heeft het overgenomen en is nu een van onze grootste leveranciers geworden. Hij doet een proef in Colombia en verkoopt rechtstreeks aan Hoek Colombia, waar een van onze vestigingen zit."

Origin Direct
"Ons 'Origin Direct'-concept, waarbij bloemisten direct een selectie van bloemen uit Colombia, Kenia, of Zuid-Afrika kunnen aanschaffen, is een waardevolle aanvulling voor onze klanten," vertelt Gerben van Duijvenvoorde, commercieel directeur bij Hoek Flowers. "Het is ook weer een van die dingen die ons uniek maakt. Wij staan voor klantgerichtheid, waarbij prijs belangrijk is, maar kwaliteit nog belangrijker. We willen servicegericht zijn en afspraken nakomen. De verkoop voor bloemisten is iets waar we zo'n 8 jaar geleden mee begonnen zijn, daarvoor waren het voornamelijk groothandels en exporteurs."


Gerben en Ruben, de jonge kapiteins van het schip

Met zijn 31 jaar is Ruben Hoek één van de jongere CEO's in Nederland en hij heeft goed voor ogen waar hij naartoe wil met het bedrijf: "In de toekomst willen we vooral groeien met de onderdelen die we nu al doen. We zijn niet van het kralen rijgen, maar willen meer importeren, meer exporteren en aan meer winkels leveren. Doordat we met een jong team werken geeft dat ook energie om het nog beter te doen."

Leuk en uitdagend
"Applicatiebeheerder zijn bij dit bedrijf is zeker niet saai," lacht Julian Ravensbergen. "Er blijven altijd nieuwe dingen komen waarop we moeten inspelen, of we nu willen of niet. Het werk is daardoor wel uitdagend, er is veel verandering. Binnen dit bedrijf worden veel verschillende applicaties gebruikt en heel veel software. Als er een storing is, merk je dat gelijk in het hele pand. We zijn dus druk om de boel in gang te houden. Gelukkig vallen de robots niet onder onze zorg, dat is echt een taak op zich die de technische dienst op zich neemt."


De hal waar de bloemen worden ingepakt voor transport

Herbruikbare bloemendozen
Naast de om en nabij 300 medewerkers die het bedrijf telt, rijden ook slimme robots rond die de medewerkers helpen bij het zo efficiënt mogelijk verzendklaar maken van de bloemen. De robots brengen de volle karren richting de band waar bloemen worden gecheckt en halen de lege karren weer op. Alles op de vloer is zo ingericht dat het werk snel en zorgvuldig kan gebeuren, zonder dat het lichamelijk een zware impact heeft. Ontelbaar veel fusten komen voorbij, die weer worden leeggehaald en waarvan de fleurige inhoud in herbruikbare dozen wordt gelegd, klaar voor transport via land of lucht. De fusten worden vervolgens weer netjes opgestapeld en kunnen weer gebruikt worden voor de nieuwe bloemen die binnenkomen.

"Uiteindelijk komt alles weer terug bij de kern van Hoek Flowers," sluit Bab af. "Een jong, innovatief bedrijf waar veel geautomatiseerd is, maar waar de medewerkers onmisbaar zijn."

Voor meer informatie:
Hoek Flowers
Tel: 071 402 0950
[email protected]
www.hoekflowers.com