Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Florabundance over de nieuwste mondiale trends in trouwbloemen

"Trends verschuiven met de seizoenen, maar vraag naar vernieuwing is er altijd"

"De trouwsector is een dynamische markt voor bloemisten, waarin trends voortdurend veranderen en de vraag naar innovatie constant blijft," zegt Joost Bongaerts, CEO van Florabundance, een Amerikaanse bloemengroothandel. Het bedrijf levert bloemen door heel de VS. Het trouwseizoen start in de zuidelijke staten rond februari/maart en loopt af in de tweede helft van november.


Bloemeninstallatie ontworpen en gecreëerd door Toast Santa Barbara

Met de herfst in aantocht bereidt de trouwbloemenbranche zich voor op nieuwe ontwikkelingen waar telers en groothandels op moeten inspelen. We vroegen Joost om zijn visie te delen over de nieuwste trends in bruidsbloemwerk. Daarnaast geeft hij praktische tips over hoe telers en groothandels vooruit kunnen lopen op deze bloementrends.

Zomer- versus herfsttinten
Volgens Joost is een van de belangrijkste veranderingen dit jaar dat bruidsparen afstappen van de ooit dominante neutrale tinten en meer levendige, gedurfde kleuren omarmen. "Geel, lavendel en gemengde kleurenpaletten doen hun intrede en brengen een verfrissende energie naar bruiloftsfeesten. Deze kleuren sluiten niet alleen aan bij de huidige trends, maar bieden ook een breder canvas voor creatieve bloemontwerpen die opvallen in de markt," zegt Joost.

Enkele kleurenpaletten die deze zomer werden waargenomen, ontworpen en gecreëerd door Toast Santa Barbara

Toch verwacht hij dat de komst van de herfst zal resulteren in een comeback van de traditionele neutrale kleuren: "Rijke bruintinten, terracotta's en andere aardetinten zullen naar verwachting domineren en een warm en uitnodigend contrast vormen met de fellere zomertinten. Voor telers en grossiers betekent dit een mogelijke verschuiving in de vraag die strategische planning vereist om ervoor te zorgen dat de juiste variëteiten beschikbaar zijn wanneer dat nodig is."

Wat is in en wat is uit?
Zoals altijd stijgen bepaalde bloemen in populariteit terwijl andere een stapje terug doen. Joost merkt op dat papavers, calla lelies, anthuriums en David Austin tuinrozen (ook bekend als David Austin bruidsrozen) momenteel erg in trek zijn. Hij legt uit waarom: "Klaprozen zijn erg gewild en voegen textuur en een vleugje eigenzinnigheid toe aan bloemstukken. De strakke, moderne uitstraling van calla lelies en anthuriums heeft ook de aandacht van ontwerpers getrokken, waardoor ze niet meer weg te denken zijn uit hedendaagse bruiloftsthema's. Omgekeerd heeft de verschuiving weg van neutrale tinten geleid tot een afname in het gebruik van bloemen zoals zalmkleurige rozen, die ooit trouwfavorieten waren."

Gestructureerde ontwerpen
Bij Florabundance zien ze ook een verschuiving naar gestructureerde bloemstukken. "In tegenstelling tot de wilde, vrij vloeiende boeketten die vroeger de boventoon voerden op bruiloften, kiezen koppels tegenwoordig voor ontwerpen die de nadruk leggen op vorm, structuur en kunstzinnigheid. Deze arrangementen bevatten vaak minder bloemen, maar zijn zorgvuldig gemaakt om een sterke visuele impact te creëren door hun opzettelijke compositie en compacte vorm. Deze trend onderstreept het belang van kwaliteit boven kwantiteit, met een focus op precisie en creativiteit. Telers en grossiers moeten er klaar voor zijn om bloemisten bloemen te leveren die zich goed lenen voor deze gestructureerde ontwerpen: stevige stelen, unieke texturen en opvallende silhouetten zullen erg gewild zijn."

Ontworpen en gecreëerd door Toast Santa Barbara

Anticiperen op bloementrends
In dit artikel benadrukte Joost meer dan eens dat telers en grossiers zich moeten voorbereiden op de trends van het volgende seizoen. Hij stelt dat het goed mogelijk is om dit te doen door verschillende factoren nauwlettend in de gaten te houden, zoals ontwikkelingen in consumentenvoorkeuren, trends in mode en interieur, maar ook de invloed van sociale media, wereldwijde gebeurtenissen en culturele verschuivingen. "Door alert te blijven op dit soort indicatoren kunnen professionals in de bloemensector niet alleen trends zien aankomen, maar zich ook aanpassen en innoveren om aan de veranderende eisen van hun klanten te voldoen," aldus Joost.

Consumentengedrag
Ten eerste kunnen telers en grossiers op trends anticiperen door verschuivingen in consumentengedrag in de gaten te houden, zegt Joost. "Denk aan een groeiende interesse in duurzaamheid. Bloemisten en ontwerpers kunnen anticiperen op veranderingen in bloemenvoorkeuren. De toenemende populariteit van felle kleuren of structurele arrangementen op bruiloften weerspiegelt bijvoorbeeld bredere esthetische trends."

Daarom is hij voorstander van samenwerking en netwerken in de sector. "Bloemisten, telers en grossiers delen vaak inzichten op evenementen in de sector, beurzen en via professionele netwerken. Deze samenwerking kan leiden tot vroegtijdige identificatie van opkomende trends."

Hij wijst er ook op dat de beschikbaarheid van seizoensbloemen trends kan bepalen. "Pioenrozen, ranonkels of alliums kunnen bijzonder populair worden tijdens het hoogseizoen en zo de ontwerpkeuzes voor bruiloften en evenementen beïnvloeden. Ook de economie kan trends beïnvloeden. Tijdens economische recessies kan er bijvoorbeeld een verschuiving plaatsvinden naar meer betaalbare bloemen en eenvoudigere arrangementen."

Andere dynamiek
Toch benadrukt hij dat niet alleen de bloemensector de toon zet voor de komende trouwseizoenen; ook de dynamiek van mode, interieur, sociale media, wereldwijde evenementen en culturele verschuivingen spelen een rol.

Joost: "Trends in mode, interieurdesign en zelfs bredere culturele bewegingen beïnvloeden vaak bloementrends. Bloemisten houden een oogje op beursshows, woonbladen en designblogs om opkomende kleurenpaletten, texturen en stijlen te identificeren die kunnen overlopen naar de bloemensector. Bovendien spelen platforms zoals Instagram, Pinterest en TikTok een belangrijke rol in het vormen van trends. Bloemschikkers houden deze platforms vaak in de gaten om te zien welke soorten arrangementen, kleuren en bloemen worden getoond door influencers en in virale content."

"We mogen ook de impact van evenementen zoals bruiloften van koningshuizen of beroemdheden of belangrijke culturele vieringen niet onderschatten. Ze kunnen trends zetten die de hele sector beïnvloeden. Een spraakmakend evenement met een specifieke bloem of kleurenschema kan leiden tot een stijging in de vraag naar die elementen."


Ontworpen en gemaakt door Toast Santa Barbara

Een druk seizoen in het verschiet
Bij Florabundance zijn ze al druk bezig met de voorbereidingen voor het volgende trouwseizoen. "Veel aanvragen komen weken en maanden van tevoren binnen. We beginnen ons voor te bereiden op het volgende seizoen, waarbij we ons richten op trends, seizoensgebonden beschikbaarheid en waar onze klanten mogelijk naar op zoek zijn. Het is belangrijk om voorop te blijven lopen, vooral nu we de herfst en winter ingaan, wanneer de vraag naar bepaalde bloemen verandert en de kleuren verschuiven."

"We houden ook in de gaten wat populair 'cool stuff' is, zoals sommige van onze teamleden en inkopers het noemen. En we houden contact met veredelaars en telers over nieuwe soorten die op de markt komen. Bij de voorbereiding op het volgende seizoen gaat het erom dat we de juiste selectie en kwaliteit hebben om aan de behoeften van onze klanten te voldoen."

Naarmate de herfst nadert, zal het trouwseizoen naar verwachting in een stroomversnelling raken, waarbij grotere en uitgebreidere bloemstukken centraal zullen staan. "Voor bloemisten betekent dit een drukke en dynamische periode, waarin flexibiliteit en de bereidheid om op het laatste moment aan de vraag te voldoen cruciaal zijn. Met nieuwe trends in opkomst zijn er volop mogelijkheden voor telers en grossiers om te innoveren en zich aan te passen. Telers en grossiers kunnen innoveren door unieke en trendy bloemenvariëteiten aan te bieden, maatwerk en flexibiliteit in bestellingen te verbeteren, gebruik te maken van geavanceerde logistiek voor snellere levering en digitale tools in te zetten voor een betere klantbetrokkenheid en service," besluit Joost.

Voor meer informatie:
Joost Bongaerts
Florabundance
[email protected]
www.florabundance.com

Garden Roses Direct
www.gardenrosesdirect.com

Foto credits:

Alle bloemmotieven zijn gemaakt door Toast Santa Barbara