Tholen - Het is wellicht wel herkenbaar bij velen met planten in huis: hoe houd je ze in leven? Hoeveel water heeft die plant nu exact nodig, en hoeveel licht? Het antwoord: een plantsensor die praktisch is, van goede kwaliteit én ook nog betaalbaar voor b2b. Het moest haalbaar zijn, dacht Dirk Beijer, werkzaam bij Bunnik Creations, en hij ging aan de slag.
Dirk tijdens Novae Fabula, waar hij de plantsensor presenteerde
Zoektocht
"Ik ben altijd op zoek naar nieuwe interessante producten om klanten mee te verrassen, die op hun beurt ook weer hun klanten daarmee blij kunnen maken," vertelt Dirk. Eerder was hij al bezig met een data project voor Bunnik Creations. "Het ding met bloemen en planten is toch dat je ze in leven wilt houden, en een plant sensor helpt daarbij. Het idee is niet nieuw en er zijn er ook al veel op de markt, maar toch vonden we niet wat we zochten. Sensors waren vaak of goedkoop en met weinig resultaat, of echt te duur, maar wel heel fijn. De duurdere zouden voor consumenten wellicht wel interessant zijn, al denken we dat de doelgroep die €30 of soms zelfs €70 wil betalen voor een plantsensor klein is, maar voor kwekers en retailers zoals tuincentra zou de inkoopprijs dus gewoonweg te hoog zijn."
"Als Bunnik Creations zijn we toen gaan kijken naar de mogelijkheden en uiteindelijk hebben we gekeken naar de belangrijkste behoeften van een plant, en dat zijn water en licht. Temperatuur is natuurlijk ook mega belangrijk, maar dat hebben we er vanwege de kosten uit gelaten en staat als informatie in de app die bij de sensor wordt geleverd. De klant hoeft alleen maar de sensor in de plant te steken en kan vervolgens de plant langer in leven houden met de informatie die de sensor in de app geeft."
Beeld uit de promotiefilm
Alles in de app
Niet alleen de informatie die de sensor meet, komt in de app te staan. "In de app staat een overzicht met de sensor en in welke plant deze zit. Elke plant kan in de app worden opgezocht, en er kunnen ook meerdere planten, en dus sensoren, aan de app worden toegevoegd. Daarnaast staat er ook allerlei algemene informatie over de plant in de app, zoals hoe vaak de plant voeding nodig heeft, hoe je het beste kunt ompotten, wat te doen bij schadelijke insecten én dus de temperatuur. Ook zit er een wishlist in, zodat je kunt kijken welke planten er zijn en welke je nog wilt in de toekomst. Voor de klant is dit gewoon leuk, maar voor een tuincentrum kan dit weer extra interessant zijn. Als zij een directe link plaatst in een banner in de app, is dat weer een extra verkoopmoment. Of ze plaatsen banners rond kerst of Pasen. Zo laat je de klanten die al zijn geweest, want ze hebben de plantsensor, weer terugkomen."
Dirk vertelt verder: "Er wordt geen persoonlijke data gedeeld, dus we kunnen niet zien wie de sensor waar gebruikt. Over de gebruikers is niks zichtbaar, maar wel dat bijvoorbeeld van de 100.000 sensors die verkocht zijn, zo'n 50.000 in een pachira staan. Vervolgens kan je ook zien dat de helft daarvan na een bepaalde tijd de sensor in gebruik heeft genomen voor een cactus. Een tuincentrum kan dus inzien welke plant wordt gekozen en na 5 weken daar op inspelen met banner."
Beeld uit de promotiefilm
Branding van de klant
De app is inbegrepen bij de sensor, en gratis voor de gebruiker. Een tuincentrum kan de app onder eigen naam in de appstore of playstore zetten, zodat het helemaal een eigen product wordt. "Voordat we het product aanleveren, kan de app helemaal worden aangepast in de huisstijl van het tuincentrum, en een ander tuincentrum kan de app dus ook weer onder eigen naam en met eigen stijl op de markt zetten. Zelfs hardware kan eventueel anders meegegeven worden, waardoor de plantsensor toch voor elk tuincentrum een uniek product blijft. Niets verwijst ook naar Bunnik Creations, dus het product is echt voor de klant."
"Als de klant het wil, kunnen we ze wel van a-z voorzien met een plant, pot en sensor. Zelfs een display en mooie verpakking is allemaal mogelijk, maar kan ook gewoon door de klant zelf gedaan worden," vertelt Dirk. "Maar niet alleen de app kan gepersonaliseerd worden, ook de sensor zelf. Het tuincentrum kan bijvoorbeeld hun logo op de plantsensor plaatsen. Willen ze ander materiaal dan gerecycled plastic, kan bamboe of hout ook. Qua vorm zijn wij voor een minimalistische vorm in verschillende kleuren gegaan, maar het kan bijvoorbeeld ook in de vorm van een blaadje."
Interessante acties
"Vaak zijn acties in een tuincentrum iets als 'drie halen, één betalen' of 'deze plant met sierpot van €10 nu voor maar €5'. De marge komt daaronder te lijden en de retailer moet meer verkopen omdat de prijs lager is. Er moet dus meer over de toonbank voor minder geld. Met dit product kan je een actie presenteren als: 'normaal gesproken tien euro, maar nu vijftien euro inclusief plantsensor ter waarde van twintig euro!' Een klant krijgt hierdoor een positief gevoel, want ze hebben een nieuw product voor een leuke prijs. Een kweker en tuincentrum zijn ook blij, want die hoeven niets af te staan, maar maken gebruik van een leuk nieuw product én hebben daarmee ook nog meer marge. Daarbij krijgt het een tuincentrum een goed imago en brengen ze een stuk vernieuwing wat klanten graag zien," vertelt hij.
In de winkel
"Het idee is dat de sensor in tuincentra en bij kwekers, geleverd kan worden bij een plant. Momenteel zijn de sensors geschikt voor potmaat 12 tot 14, maar we zijn ook bezig met een grotere versie die geschikt is voor potmaat 21 voor een fijne prijs. Het showen van een plantsensor in het tuincentrum kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld de plantsensor in doosjes ophangen aan een verkooprek met een duidelijke banner erbij. Een andere mogelijkheid is om de sensor in een verpakking te plaatsen met plant en pot, als een soort cadeauverpakking. Op basis van klantwensen is heel veel mogelijk." Dirk sluit af: "Dit is een product dat leuk is voor de consument én voor de retailer."
Voor meer informatie:
Bunnik Creations
Hyacintenweg 37
2665 NC - Bleiswijk
Tel: 010 - 521 4055
[email protected]
https://bunnikcreations.nl/nl