Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Charlie Hall, Ellison Chair of International Floriculture aan de Texas A&M University:

"Telers moeten de voordelen van bloemen onder de aandacht van de consument brengen"

Volgens Charlie Hall, Ellison Chair of International Floriculture aan de Texas A&M University, zijn er tal van voordelen van bloemen op zowel medisch als psychologisch gebied en telers van bloemen moeten dit nieuws meer verspreiden onder consumenten. "Vroeger hoefden marketeers niet zo hard te werken om mensen bloemen te laten kopen en werden bloemen veel verkocht. Reclamecampagnes waren effectief, maar ze hadden geen blijvende impact op consumenten."

Charlie gelooft dat het gebruik van bloemen weer zal toenemen als gevolg van een groeiende kennis en waardering onder consumenten, die alleen kan worden bereikt door continu informatie te geven. "We moeten gebruikmaken van het onderzoek dat wordt gedaan door medische en psychologische instellingen om te bewijzen dat bloemen noodzakelijk zijn, en niet alleen leuk om te hebben," zegt Charlie. Op zijn website heeft hij uitgebreid onderzoek verzameld over de gezondheids- en psychologische voordelen van bloemen.

Onderzoek bewijst bijvoorbeeld dat bloemen therapeutische effecten hebben die de emotionele gezondheid verbeteren, stress verminderen en zelfs helpen bij het behouden van een goed geheugen. Op medisch gebied is er steeds meer bewijs dat bloemen een positieve invloed hebben op de geestelijke gezondheid door geluk en stemming te verbeteren. Studies hebben aangetoond dat patiënten met bloemen in hun ziekenhuiskamer sneller herstellen en minder angstig zijn. Cognitieve studies benadrukken hoe bloemen het kortetermijngeheugen verbeteren en de productiviteit in werkomgevingen verhogen. "Het verband tussen bloemen en een beter humeur is wetenschappelijk bevestigd," merkt Charlie op, en benadrukt de cruciale rol die bloemen spelen in het stimuleren van het algehele welzijn.

Economie en planten
Charlie groeide op in een kwekerij in North Carolina en ontwikkelde van nature een sterke affiniteit met planten. Zijn studie richtte zich op de teelt en marketing van sierplanten en zijn huidige functie bij Texas A&M stelt hem in staat om de sierteeltmarkt verder te onderzoeken, zowel lokaal als wereldwijd. Als econoom houdt Charlie zich bezig met de efficiëntie van de teelt, marketingstrategieën en de gezondheids- en psychologische voordelen van bloemen, struiken en bomen. "Als het om bloemen gaat, gaat het belang veel verder dan esthetiek; er zijn ook voordelen voor het ecosysteem en psychologische voordelen," voegt hij eraan toe. "Het is de perfecte tijd om de voordelen van bloemen voor het milieu, de gezondheid en het mentale welzijn, die tijdens de pandemie aan het licht kwamen, te bewijzen."

De bloementeeltsector maakt echter moeilijke tijden door. "Als je kijkt naar het huidige totale gebruik van bloemen, zijn er geopolitieke gebeurtenissen zoals de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, Moederdag en het conflict tussen Israël en Gaza die schommelingen in de verkoop veroorzaken voor sommige telers, maar niet voor alle bedrijven," zegt Charlie. Hij legt uit dat de aanvankelijke impact van de COVID-19 pandemie een daling in de verkoop veroorzaakte, gevolgd door een aanzienlijke stijging. De prijzen stegen door de stijgende teeltkosten, maar ook de verkoopvolumes stegen, wat een combinatie van factoren weerspiegelt die bijdroegen aan de groei van de bloemensector.

Charlie volgt de vooruitgang van ongeveer 70 telers, die goed zijn voor een omzet van $3 miljard, door wereldwijd te benchmarken. "Sommige van deze bedrijven hebben nettowinstmarges van ongeveer 30%, terwijl andere een winst van één cijfer hebben en de laatste 10 of 15 in de min staan. Dit is niet logisch als de vraag nog steeds goed is, met meer mensen die thuis blijven en bloemen sturen naar geliefden. Sommigen behandelen bloemen misschien als handelswaar, maar er spelen zeker andere factoren mee," merkt Charlie op.

Ondanks deze uitdagingen blijft Charlie optimistisch. "De uiteindelijke vraag naar bloemen en kassen blijft boven het niveau van 2019, dus de glastuinbouwsector zou eigenlijk een stijging van de vraag moeten zien. Ik heb de neiging om optimistisch te zijn; sommigen noemen me professor Sober-Lining omdat ik altijd de zon in de wolken zie. Maar we hebben een geweldig product en ik geloof er echt in."

Denk out of the box
Om de sector nieuw leven in te blazen, stelt Charlie een creatievere aanpak voor. "Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen," zegt hij. "We moeten buiten de gebaande wegen denken." Hij gelooft dat het essentieel is om mensen te overtuigen van de noodzaak van bloemen en dit argument te onderbouwen met onderzoek. "Zelfs in medische instellingen is het verloop onder het personeel dat Alzheimerpatiënten verzorgt gedaald dankzij 'genezende tuinen' vol bloemen, waar werknemers een gevoel van ontspanning kunnen vinden."

Op het gedeelte "Voordelen van planten" van zijn website biedt Charlie marketingmiddelen die bedrijven kunnen gebruiken om bloemen te promoten. "In plaats van algemene promotieprogramma's geloof ik dat het beter is om te investeren in onderzoek en het delen van kennis, wat een blijvende impact kan hebben." Hij voegt eraan toe dat deze inzichten waardevoller zijn voor het opbouwen van langdurige relaties met consumenten dan traditionele promoties.

"De voordelen van bloemen - variërend van het verbeteren van het mentale welzijn tot het bevorderen van duurzame ecosystemen - zijn een sterk argument voor bloemen als een noodzaak in ons dagelijks leven. Nu de wereld blijft veranderen, heeft de bloemensector het potentieel om zich aan te passen, te innoveren en niet alleen de schoonheid te promoten, maar ook de diepgaande impact die bloemen kunnen hebben op de gezondheid en het geluk van mensen."

Voor meer informatie:
Texas A&M Universiteit
Charlie Hall
Professor & Ellison Chair of International Floriculture
Kantoor: HFSB 215
Tel.: (979) 321-7016
[email protected]
ellisonchair.tamu.edu

Publicatiedatum: