Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerard Wijma, Adomex

"De huidige markt is niet altijd makkelijk, daarom verbreden we ons assortiment"

Tholen - Bijna een jaar geleden introduceerde Adomex twee nieuwe productlijnen, OrcaExotics en OrcaFloral. Daarnaast werd het merk OrcaGreen nieuw leven ingeblazen met een nieuw design, duurzame uitstraling en opgefriste huisstijl.

Gerard Wijma, Adomex: "We hebben al heel lang het merk OrcaGreen, maar dat wilden we nieuw leven inblazen. De duurzame uitstraling zie je in de verpakkingsdozen, die zijn gemaakt van kraftkarton. Daarnaast wilden we ook uitbreiden met andere productgroepen en daarom hebben we vorig jaar november OrcaExotics en OrcaFloral geïntroduceerd. Bij OrcaFloral moet je denken aan fillers zoals Gypsophila en Hypericum. OrcaExotics bestaat uit onder andere Protea, Kaaps Groen en Leucospermum uit Zuid-Afrika."

Leerproces
"We wilden ons assortiment verbreden en minder afhankelijk zijn van alleen snijgroen, dat is goed gelukt, want onze nieuwe productgroepen zijn hard gegroeid en echt onderdeel geworden van Adomex." Gerard vertelt verder: "Tegelijkertijd is het ook een leerproces. De fillers en exotics die binnenkomen, moeten op water worden gezet, wat bij onze andere producten meestal niet het geval is. Logistiek was het dus wel een uitdaging, en ook voor de inkoop is het een andere manier van werken. Daarnaast zijn we ook begonnen met veilen, wat we in het verleden nooit hebben gedaan. Het was even wennen, want op de veiling heb je meer fluctuaties in prijzen, dat heb je niet zo in het snijgroen."

OrcaExotics
"Onze Exotic-lijn is iets meer seizoensgebonden. Op dit moment staat het nog op een laag pitje, maar over een paar weken gaat Zuid-Afrika weer vol in productie. Voor Nederland zijn de producten uit de Exotic-lijn niet nieuw, maar voor ons is het wel nieuw en absoluut een aanvulling op ons assortiment. Veel bestaande klanten pakken onze Exotic-lijn ook meteen goed op, en we krijgen er ook nieuwe klanten door. Mijn persoonlijke favoriet is wel de Protea, het is echt een kunstwerk," vertelt Gerard.

Verbreden van assortiment
Voorlopig komt er geen nieuwe uitbreiding qua lijnen, wel zijn we altijd bezig om bestaande lijnen te verbreden," zegt hij. "Aan OrcaFloral willen we ook Limonium en Solidago toevoegen, dat past mooi in de lijn. OrcaGreen zal mogelijk ook uitgebreid worden met Viburnum blad in samenwerking met de leverancier. In Nederland is dat nog niet zo bekend en wordt het niet veel verkocht, maar we zien daar wel een goede markt voor. De belangrijkste groepen blijven Salal en Ledervaren, die hebben we al heel lang in ons assortiment. Daarnaast blijft ook Aralia en Pistacia populair."

Uitdagingen
Gerard vertelt verder: "We zien dat de markt niet altijd makkelijk is. De laatste maanden gaat het weer beter, maar er zit weinig groei in de verkoop van bloemen in Europa. Dat merken wij ook gelijk, want onze producten zijn meestal onderdeel van een boeket. Daarom vinden we het extra belangrijk om ons assortiment te verbreden."

Constante kwaliteit
"We willen vooral onderscheidend blijven en goed zichtbaar zijn. Zo zijn onze OrcaGreen dozen bijvoorbeeld extra opvallend voor de bloemist die de exporteur bezoekt. Daarnaast is voor ons de constante kwaliteit erg belangrijk. Ook lang niet alle kwekers mogen Orca aan ons leveren, dat maakt het kwalitatief onderscheidend ten opzichte van standaardproducten," besluit Gerard.

Voor meer informatie:
Gerard Wijma
Adomex
Tel: +31 (0) 6 10 97 57 85
[email protected]
www.adomex.nl