Tholen - "In de hele keten, van veredeling tot bloemisten, moet worden nagedacht over marketing. En dan niet alleen voor morgen, maar ook over een aantal jaar. Want veredeling moet nu al inspelen op trends die over een paar jaar verwacht worden," vertelt Cock van Bommel, NIMA Registermarketeer en een van de grondleggers van het Sierteelt Marketing Event.
Ronald van Schie, Cock van Bommel en Caroline Nederpelt van NIMA Community Foodchain & Agrimarketing
Op 26 september organiseert de NIMA Community Food & Agri een jubileumeditie van het Sierteelt Marketing Event. De tiende editie vindt plaats in Kinepolis Leidschendam, waar heel wat sierteeltmarketeers, ondernemers en marketingdienstverleners in passen.
Ontwikkeling
Het is lang niet altijd duidelijk voor de ondernemers die in de branche werken, hoeveel marketing er schuilt achter de bloemen en planten en alles wat daarbij komt kijken, vindt Cock. "Vele duizenden mensen zijn dagelijks actief in een branche die één van de meest sierlijke producten voortbrengt. En dat verhaal moet je via marketing vertellen. Het is daarbij heel belangrijk om ook kennis te hebben van de producten, en die kennis te ontwikkelen en te verbreden. Alle marketeers moeten daarom wel beschikken over een hoeveelheid goede actuele basisinformatie. Waar onderscheidend zijn dus belangrijk is, leggen wij in marketing juist de focus op het niet onderscheidende. Die informatie willen wij graag delen, onder andere door inspirerende verhalen van ondernemers in onze sector."
Duurzaamheid
Hij vertelt verder: "Onder andere duurzaamheid is een heel belangrijk thema. We hebben immers met een product te maken dat in een natuurlijke omgeving wordt geteeld. Daar zijn licht, lucht, grond en water belangrijke primaire productiefactoren en die moet je goed onderhouden. Denk aan het gebruik van energie, meststoffen, water, gewasbeschermingsmiddelen enzovoorts door een kweker. Het gebruik van onder andere natuurlijke gewasbescherming neemt jaarlijks substantieel toe en de afhankelijkheid van gewasbeschermingsmiddelen neemt steeds meer af door onder andere tolerante en resistente rassen en weerbaar telen. Tijdens het aanstaande event gaat ook een van de sessielezingen over duurzaamheid."
Kennis delen en netwerken
"Er staat heel wat op de programma op 26 september, maar het concept van het Sierteelt Marketing Event bestaat uit twee pijlers: de eerste is het geven van informatie en delen ervan. De tweede is netwerken. Daarnaast is het event ook zeker waardevol voor marketeers uit andere sectoren, het is belangrijk om af en toe eens over de schutting te kijken," zegt Cock.
"Tijdens het event is er een forumdiscussie met vertegenwoordigers van onder andere Dümmen Orange, Bloemenbureau Holland en Intratuin die het gesprek aangaan over sales. Ook hebben we de beste sprekers van de afgelopen jaren opnieuw gevraagd te komen, zij krijgen allemaal podium om terug te blikken op de boodschap die ze destijds hebben gedeeld. Voordat het officiële programma in Kinepolis Leidschendam plaatsvindt, is er nog een zogenaamde 'retailsafari' door Westfield Mall of the Netherlands. Deze rondleiding wordt gedaan door Royal FloraHolland, met als doel om bezoekers attent te maken op de mogelijkheden voor marketing in een mall. Zo was er vorige week een marketingstunt voor de internationale Orchideeëndag, waar ze veel mensen wisten te interesseren. Dat zijn goede voorbeelden van hoe het kan."
Cock sluit af: "Het is mooi om te zien hoe er door de hele keten meer wordt samengewerkt, wat ook nodig is. Dat begint bij veredeling en dat gaat door tot de verkoop door een bloemist. We hopen dat iedereen de kennis die we aanbieden, gaat vertalen voor hun eigen bedrijf."
Aanmelden voor de 10e editie van het Sierteelt Marketing Event kan hier.
Voor meer informatie:
NIMA Community Food & Agri
Tel: 020 503 93 00
[email protected]
www.nima.nl