"We zijn erg blij met de vraag van dit jaar; ik kan zeggen dat we in 2024 eindelijk een inhaalslag hebben gemaakt ten opzichte van 2022. 2022 was een ongelooflijk groot jaar voor iedereen dankzij de vele vraag naar bloemen voor bruiloften als gevolg van de pandemie," zegt Jose R. Azout, directeur van Alexandra Farms. Deze Colombiaanse teler is gespecialiseerd in tuinrozen en rozen voor bruiloften. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de Amerikaanse markt, maar Spanje en andere Europese landen behoren ook tot hun doelmarkten.
Rozen worden klaargemaakt voor export bij Alexandra Farms. Foto credits: Juan Felipe Rubio @ irrepetible.co
Op dit moment zitten ze midden in het trouwseizoen en daarom vroegen we hen naar hun ervaringen, verwachtingen en de laatste trouwtrends.
De invloed van het weer
Volgens Jose is het trouwseizoen de afgelopen jaren verlengd en begint het nu eerder. "Dit komt door het weer; mensen willen buiten trouwen als het niet te warm is. We zien grote feesten in mei en oktober, terwijl september en juni, hoewel nog steeds populair, iets minder druk zijn. De feesten in mei en oktober zijn doorgaans groter."
Dit jaar heeft de onvoorspelbaarheid van het weer invloed gehad op de teelt bij Alexandra Farms. "Het droge en natte seizoen komen nu niet meer in de maanden waarin we ze normaal verwachten, wat onze teeltschema's verstoren. We ondervonden problemen aan het begin van het jaar, zoals een onverwachte schaarste in maart. Normaal gesproken hebben we dan te veel bloemen omdat de planten meer produceren, maar dit jaar produceerden ze minder doordat het gewoon te warm was in de kas," legt Jose uit.
Rozenteelt bij Alexandra Farms. Foto credits: Juan Felipe Rubio @ irrepetible.co
Zand- en tuinrozen
Bij Alexandra Farms geloven ze dat het vermogen om te voorspellen ook handig is als het gaat om huwelijkstrends. "Ons voorbereiden op het komende trouwseizoen begint met het voorspellen van de trends en het vinden van de soorten die daarbij passen."
Jose gaat dieper in op dit onderwerp door een overzicht te geven van de kleuren en variëteiten waar veel vraag naar is. "Kleuren zoals wit, roze, peach en zand blijven enkele van de toptinten voor bruidswerk. Ik denk niet dat het een andere trend heeft vervangen, maar het heeft zich wel in die groep genesteld. Een andere trend is het toegenomen gebruik van felle kleuren, denk aan felroze, geel en oranje. Deze kleuren waren eerst misschien 5 tot 6% van het bruidswerk, en nu is dat volgens mij gestegen naar 10 tot 12%.
Bovendien zien we dat tuinrozen vaker worden gebruikt. Niet alleen in boeketten, maar ook in corsages en tafelarrangementen. Het kan te maken hebben met alle verschillende vormen, kleuren en geuren die nu verkrijgbaar zijn."
Om zich voor te bereiden op deze trends heeft Alexandra Farms verschillende rozensoorten gelanceerd. "We hebben de afgelopen jaren een half dozijn nude- en zandvariëteiten gelanceerd. Met verschillende vormen, zowel sprays als gewone rozen, om nog meer diversiteit aan ons aanbod toe te voegen. Met de levendig gekleurde variëteiten liep David Austin vooruit op de trend toen hij Millicent (AUSCP17431) en Hettie (AUSCP17117) van David Austin Wedding Roses lanceerde."
Na november
In november loopt het trouwseizoen ten einde, wat leidt tot wat meer voorbereidingen en een verschuiving in focus.
Jose deelt enkele van zijn verwachtingen voor het volgende trouwseizoen en zegt: "Het is echt moeilijk om iets te verwachten in de gekke tijden waarin we leven. We denken dat de markt misschien weer zal verschuiven naar peachkleuren, dus we kijken naar een topselectie variëteiten van David Austin die bij die trend passen. En sprays, we denken dat ze ondergewaardeerd zijn. Door ze simpelweg aan de markt te presenteren, zal de vraag toenemen. Volgend jaar verdubbelen we ons aanbod."
Fotocredits: Juan Felipe Rubio @ irrepetible.co
Hij wijst er echter op dat het voor Alexandra Farms niet alleen om bruiloften draait. "Als het trouwseizoen voorbij is, richten we ons op rozen voor dagelijks gebruik. Onze soorten zijn geselecteerd op vaasleven, prestaties en geur. Dankzij deze eigenschappen kunnen bloemisten zich onderscheiden van supermarkten. Elke winter bieden we speciaal verpakte dozen met onze tuinrozen - tegen sterk gereduceerde prijzen - aan groothandels over de hele wereld om hen bekend te maken met onze producten."
Voor meer informatie:
Alexandra Farms
www.alexandrafarms.com