"Het potentieel van vaste planten is enorm. Er komen steeds nieuwe soorten en variëteiten bij. Het is de enige groep planten die zich nog steeds ontwikkelt, er zijn zoveel mogelijkheden voor verdere groei en ontwikkeling," zegt Tomasz Michalik van Vitroflora. Vitroflora is een tuinbouwbedrijf dat gespecialiseerd is in de teelt van jonge planten en uitgangsmateriaal voor sierplanten, met name vaste planten.
Binnen Vitroflora vinden verschillende activiteiten plaats. Volgens Michalik zijn de belangrijkste de verkoop van jonge sierplanten in pluggen, en de weefselkweek in hun laboratorium. De weefselculturen worden ook gebruikt om Vitraflora's eigen pluggen te produceren. Vitroflora is internationaal actief en is gevestigd in Trzęsacz, Polen.
In dit artikel vertelt Michalik ons meer over de activiteiten van Vitroflora en hun weg naar de internationale markt.
Tomasz Michalik, Vitroflora
Vijftig jaar Vitroflora
Vitroflora werd in 1977 opgericht door Anna en Karol Pawlak."We zijn een familiebedrijf; dit is zichtbaar in de manier waarop we omgaan met medewerkers en klanten. We combineren bedrijf en familie. Al die jaren hebben we ons gericht op de natuurlijke ontwikkeling van ons bedrijf en het leveren van een product van hoge kwaliteit.
We weten uit eigen ervaring hoe belangrijk de kwaliteit van de jonge planten is; hun gezondheid, beworteling en gelijkheid zijn van grote invloed op het succes van de oogst. Deze focus op kwaliteit en natuurlijke ontwikkeling is altijd ons hoofddoel geweest en heeft ons goede resultaten gebracht. We geloven dat onze groei een natuurlijk resultaat is van deze aanpak," zegt Michalik, die al 34 jaar CEO is van het bedrijf.
Aanvankelijk hield het bedrijf zich bezig met jonge Gerbera-planten voor de teelt van snijbloemen. De eerste groei-impuls kwam na het einde van de communistische regimes in Polen en andere Europese landen. In 1994 begonnen ze met de teelt van pelargonium jonge planten en al snel breidden ze hun assortiment uit met andere eenjarige perkplanten. "We werden de belangrijkste leverancier van jonge perkplanten op de Poolse markt en de meeste van onze jonge planten worden in Polen geteeld."
Door de jaren heen greep Vitroflora de kans om hun bedrijfsactiviteiten buiten de Poolse grenzen uit te breiden. Vandaag de dag is het bedrijf internationaal actief. "Onze pluggen worden verkocht aan Polen en de meeste andere Europese landen, terwijl de weefselculturen bestemd zijn voor export buiten Europa. Bovendien is ons laboratorium Naktuinbouw-gecertificeerd en werken wij daarin voor veredelaars van over de hele wereld."
De teelt van vaste plantenpluggen in Polen
De West-Europese markt op
Michalik wijst erop dat Vitroflora vanaf het begin haar jonge planten (voornamelijk vaste planten) op buitenlandse markten verkocht, vooral in Duitsland en Nederland. Dit was echter altijd als onderaannemer. Ongeveer vijftien jaar geleden begon Vitroflora met haar bedrijfsactiviteiten buiten Polen, waarbij ze onder haar eigen merk verkocht met een eigen verkoopteam. Michalik vertelt ons meer over dit proces en de uitdagingen die het bedrijf tegenkwam.
"Het was een strategische beslissing om de West-Europese markt te betreden. Onze eerste grote markt vanuit Polen was Duitsland. Al snel slaagden we er ook in om zaken te doen in het VK, Scandinavische landen, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Wat hielp was dat vaste planten als plantengroep in die tijd steeds belangrijker werden. Er was veel groei en ontwikkeling."
Toch wijst Michalik erop dat het betreden van de West-Europese markt geen gemakkelijke taak was voor een bedrijf dat in Polen is gevestigd. "Omdat we in Polen gevestigd zijn, moesten we onze West-Europese klanten er voortdurend van overtuigen dat we een product van hoge kwaliteit bieden in plaats van goedkope arbeid. Daarnaast moesten we ook de markten van al die Europese landen begrijpen. Dankzij ons internationale verkoopteam hebben we deze uitdagingen overwonnen. Bovendien is onze logistieke afdeling erin geslaagd een manier te vinden om onze jonge planten veilig te verpakken en te vervoeren zonder afbreuk te doen aan hun kwaliteit."
De kassen van het bedrijf
Op weg naar de toekomst
Op de vraag wat hij verwacht van de toekomst voor Vitroflora en de bredere sector, zegt Michalik het volgende: "We denken dat er een mooie toekomst in het verschiet ligt. Er zijn nog veel mogelijkheden om te ontwikkelen, we blijven variëteiten introduceren. Onlangs wonnen we de Retail Award in de categorie Best Novelty met Agatache 'Agapk' (Beelicious Pink) op de najaarseditie 2024 van Plantarium|Groen-Direkt.
Bovendien zijn er veel markten die we verder kunnen verkennen. Vooral Roemenië en Hongarije hebben veel potentieel om belangrijke markten voor ons te worden. Oekraïne was ook veelbelovend, maar door het voortdurende conflict moesten we stoppen met de verkoop daar. We verkopen ook aan de Aziatische markt, maar daar zijn we net mee begonnen. Momenteel is het niet onze belangrijkste focus."
Daarnaast vermeldt hij dat Vitroflora de laatste ontwikkelingen op het gebied van logistiek en EU-wetgeving in de gaten zal houden: "Het verminderen van de CO₂-uitstoot en transportkosten wordt steeds belangrijker in de sector. Het is een belangrijke kwestie voor ons bedrijf omdat we onze producten door heel Europa moeten vervoeren. Ook spannen we ons in om het gebruik van veen en chemische producten te verminderen. Het zijn veel dingen om aan te werken."
Vaste planten uit de collectie van Vitroflora
Voor meer informatie:
Vitroflora
[email protected]
www.vitroflora.pl