Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kanaalonafhankelijke logistiek: wat betekent dat voor jou?

Met kanaalonafhankelijke logistiek beweegt Royal FloraHolland mee met de dagelijkse uitdagingen van kwekers en kopers. Zij willen hun klanten sneller en efficiënter op maat bedienen. Het maakt daarbij niet uit of een bloem of plant direct, via Klokvoorverkoop of via de klok verkocht wordt. Logistiek Development Specialist Michiel Holtman legt uit wat 'de logistiek van morgen' betekent voor de sector.

Meebewegen met sector
Michiel kwam negen jaar geleden binnen bij Royal FloraHolland. Een voor hem nieuwe wereld, waarin hij waarde kon toevoegen met zijn kennis van en ervaring in logistieke processen. Michiel: "Al snel leerde ik, de sierteeltsector is best weerbarstig. Het is dus belangrijk dat ons logistieke platform blijft meebewegen met de markt en de nieuwe logistieke en digitale mogelijkheden die er zijn. Daarbij vroeg ik me ook af, of wat we in de keten altijd gedaan hebben nog steeds logisch en houdbaar was."

Samen het antwoord vinden
"Het antwoord na veel gesprekken met kwekers en kopers was: nee. Heel lang hebben we onze logistiek gebaseerd op het ritme van de klok, maar er zijn meer verkoopmethoden waar wij met onze logistieke dienstverlening op aan (kunnen) sluiten om te zorgen voor eenvoud en efficiëntie in de keten. Zo ontstond in samenwerking met kwekers en kopers het idee van kanaalonafhankelijke logistiek en het bij ons op voorraad zetten van nog onverkocht aanbod bloemen of planten, dicht bij de koper."

Passende Logistiek
Michiel licht toe: "De kweker redeneert vanuit zijn oogst en verdeelt zijn aanbod over verschillende verkoopkanalen. Een deel van de bloemen of planten wordt bijvoorbeeld afgeroepen op directe afspraken of vastgelegd in termijncontracten. Daarna begint het commerciële spel: wat verkoop ik in de daghandel direct via mijn webshop, hoeveel via Klokvoorverkoop of via de klok?"

"In dat spel hebben we allemaal te maken met toenemende kosten, de noodzaak om meer duurzaam te werken, de groei van grootschalige retail als ook e-commerce en de verschuiving van productie naar bedrijven buiten Europa. Dat vraagt ook om anders kijken in de gehele keten naar logistieke vraagstukken en naar de toekomstbestendigheid van de logistieke dienstverlening op onze hubs."

Tijd voor vernieuwing
"We hebben verouderde techniek vervangen", vertelt Michiel. "Onze logistieke systemen en processen waren niet klaar voor de toekomst. Ze waren gekoppeld aan verkoop op de klok en verschilden per hub. Dat beperkte ons in het flexibel meebewegen met de veranderende vraag naar logistieke dienstverlening. Dat moest anders.

Nu krijgen kopers met de overgang van verdelen naar orderpicken bijvoorbeeld steeds meer invloed op het bepalen van het aflevermoment van aankopen met Select Delivery. Ook kunnen zij gekochte bloemen of planten op de klok, in Klokvoorverkoop of directe verkoop gecombineerd op één kar ontvangen. Logistiek die met je meebeweegt biedt iedereen voordelen."

Eén duurzame, logistieke stroom
"Voor de kweker werken we aan een oogstgericht proces, waarbij hij zijn aanbod in Floriday invoert. De kweker kan dagelijks zowel verkochte als onverkochte voorraad naar ons op transport zetten. Zowel voor klok als voor directe afspraken maken we één logistieke stroom naar onze hubs mogelijk én in de aflevering aan de koper. Wat op de kwekerij, in transport en qua aflevering bij de koper mogelijkheden biedt tot kostenbeheersing, duurzamer werken en tot andere voordelen leidt."

"Volle karren worden met gecombineerd aanbod voor de klok en directe verkoop (verkocht of onverkocht) naar ons gestuurd door de kweker. Onze logistieke medewerkers splitsen de karren vervolgens na aankoop per koper en leveren in tijdvakken af. Tot op een laat moment mag de kweker zelf bepalen via welke verkoopkanalen hij zijn product wil verhandelen."

"Als kweker behoud je de commerciële regie, terwijl wij je ontzorgen in het logistieke proces. We zijn met alle vernieuwingen op ons logistieke platform in staat steeds sneller na aankoop in volumes van klein naar groot te leveren – en dat is wat de klanten van onze kwekers vragen," aldus Michiel.

Flexibiliteit maakt enthousiast
"Met kanaalonafhankelijke logistiek bedienen we kwekers op maat: die op hun beurt hun klanten ook beter op maat kunnen bedienen. Die klant vraagt bijvoorbeeld om een steeds fijnmaziger levering; de bestelgrootte is tegenwoordig steeds kleiner. We brengen met de nieuwe dienstverlening meer flexibiliteit in de bedrijfsprocessen van kwekers en kopers."

Michiel hoort dan ook veel positieve geluiden: "Kwekerscollectief Zentoo is vanwege de pilot vanaf het begin bij het nieuwe logistieke systeem betrokken en enthousiast over de ontwikkelingen. Mijn telefoon staat roodgloeiend met vragen van andere kwekers, ook al is het nog in ontwikkeling", geeft Michiel met trots aan.

Logistieke strategie, werk in uitvoering
Ook Manager Logistieke Strategie & Business Development René Krukkert is enthousiast: "We zetten met kanaalonafhankelijke logistiek een grote stap met ons logistiek platform en als logistiek dienstverlener. Wij groeien en veranderen als ketenbedrijf omdat de dagelijkse praktijk van de sector verandert."

"Met logistieke dienstverlening rond het veilen én de directe daghandel willen we de sector vooruit helpen. Dat doen we mede dankzij een state-of-the-art logistiek IT-systeem geschikt voor meerdere verkoopkanalen dat gaat werken met slimme algoritmen. In onze nieuwe overkoepelende logistieke strategie komen onze ambitie als internationaal, leidend sierteeltplatform en de wensen van kopers en kwekers bij elkaar. Het is werk in uitvoering en we verbouwen op veel vlakken terwijl de winkel openblijft. Daarover binnenkort meer."



Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: