Als Rotterdamse agent van de grote Chinese rederij handelt COSCO Shipping Netherlands gemiddeld elke week veertien deepsea-schepen en feeders af. Voor het vrijgeven van de binnenkomende importcontainers stapt het bedrijf vaargebied na vaargebied over op de Vertrouwensketen. "Klanten begrijpen dat de Vertrouwensketen bijdraagt aan het oplossen van een collectief probleem."
Het belang van de nieuwe manier van werken zonder pincode is voor COSCO Shipping klip en klaar. "Het gaat allereerst om veiligheid. Het is geen geheim dat criminele organisaties de grote Europese havens gebruiken voor het verspreiden van hun narcotica. Het primaire doel van de Vertrouwensketen is om dit gezamenlijk als havensector zoveel mogelijk helpen te beperken, het liefst zelfs onmogelijk te maken. Van onze partners bij de overheid en veiligheidsinstanties horen wij dat pincodefraude inmiddels significant afneemt. Als COSCO Shipping vinden wij het belangrijk om daar actief aan bij te dragen. Zowel in het algemeen voor de haven als ter bescherming van onze eigen mensen."
Bedrijven zien het belang
De respons van klanten op de nieuwe werkwijze is over het algemeen positief, zo ervaart COSCO Shipping. "Men ziet het belang. Klanten begrijpen dat de Vertrouwensketen bijdraagt aan het oplossen van een collectief probleem." Het neemt niet weg dat deelname van hen een extra inspanning vraagt. "Bedrijven kunnen het zo mooi of simpel houden als men zelf wil. Kiest men voor deelname via de Portbase-service Cargo Controller, dan zijn via een goede interface ook operationele voordelen te behalen. Tegelijkertijd is via de Portbase-service Cargo Release Manager een gratis optie beschikbaar." Een ander punt is dat de rederijklanten ook worden geacht hun ketenpartners aan te sporen om zich voor te bereiden op deelname aan de Vertrouwensketen. "Die actie is essentieel. Zodra één schakel in de keten ontbreekt of niet goed functioneert, kan de vrijstelling van de lading niet tot stand komen."
Inspanningen betalen zich uit
COSCO ervaart dat deelname aan de Vertrouwensketen zowel voor de rederij zelf als voor klanten steeds soepeler gaat. "De beginperiode was pittig. Wij hebben fors moeten investeren in het aanpassen van de eigen COSCO-systemen en het uitgebreid testen daarvan. Tegelijkertijd begon het aanschrijven van de eerste klanten voor deelname." Inmiddels raakt de nieuwe werkwijze aardig ingeburgerd. "Er is door de gehele sector zoveel werk gedaan. Als serieus logistiek bedrijf moet je haast onder een steen hebben gelegen, wil je niet van de Vertrouwensketen hebben gehoord. Het betekent ook dat wanneer wij nu een bedrijf aanschrijven voor deelname, men eerder aangeeft al bekend te zijn met de nieuwe manier van werken."
De rederijagent heeft ook een advies aan bedrijven die nog niet met de Vertrouwensketen in aanraking zijn gekomen. "Benader je deelname projectmatig. Wijs een persoon aan of stel een team samen en laat die uitzoeken wat voor jouw situatie nodig is. Maak vooral ook gebruik van al de materialen die de Vertrouwensketen en Portbase bieden ter ondersteuning. Manuals, demo's, flyers, noem maar op… Een laatste tip is: wees er tijdig bij. Neem even de tijd om de nieuwe werkwijze te begrijpen. De invoering valt dan in de regel alleszins mee."
Vaargebied voor vaargebied
COSCO Shipping sluit klanten aan per vaargebied. "Wij hanteren de volgorde en de deadlines zoals die worden gecommuniceerd vanuit de Vertrouwensketen. Dit geeft duidelijkheid en herkenbaarheid naar onze klanten. Een gefaseerde aanpak houdt de uitrol bovendien beheersbaar. Wij zijn er zeker nog niet, met onder meer het aansluiten voor binnenkomende containers uit het Verre Oosten nog te gaan. Uiteraard is dat als Chinese rederij voor COSCO Shipping het grootste vaargebied."
Bron: De Vertrouwensketen