Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zeevrachtprijzen dalen, maar voor hoe lang?

De prijs van zeevracht, met name van Chinese havens naar Rotterdam, is gesprek van de dag bij Bunnik Creations en haar klanten. Ditmaal vanwege de ingezette daling in plaats van de extreme stijgingen van de laatste maanden, waar prijzen piekten tot 10.000 euro op de spotmarkt. Inmiddels is een daling ingezet en ligt de prijs voor een container vanuit China naar Rotterdam tussen de drie- en vijfduizend euro. Voor alle leveranciers van toegevoegde waarde en hun klanten een prettige situatie.

Raymond Hedges, commercieel manager bij Bunnik Creations, waakt echter voor te veel optimisme. "We hunkeren allemaal naar stabiliteit. Dus vergis je niet, deze daling is tijdelijk. Wij verwachten dat eind oktober dat de prijs weer gaat stijgen, dan weer daalt … en dan weer stijgt." Dat heeft verschillende redenen volgens Hedges. "Chinees Nieuwjaar lijkt ver weg, maar dat is het niet. We kijken naar forecast groei in container volume voor 2025 en '26, percentage geboekte containers, beschikbare schepen en dat in combinatie met economische perspectieven en politieke ontwikkelingen. Lang verhaal kort, wij denken dat de prijs gaat weer gaat stijgen." Stijgende prijzen zorgen voor een glimlach bij Hedges. "Stijgende en fluctuerende prijzen zien wij als een kans."



Dat beaamt zijn collega Richard Smit, New Business Manager bij Bunnik Creations. Hij geeft aan dat de prijs van zeevracht een vast onderdeel is van elk gesprek met nieuwe klanten. "We horen dat veel kwekers met naheffingen worden geconfronteerd, dus logisch dat het vaak gaat over de prijs van zeevracht." Smit ziet voor Bunnik Creations een kans in de instabiele situatie rondom zeevrachtprijzen. "Wij hebben goede en lange contracten met verschillende rederijen. Onze huidige tarieven zijn lager dan wat wij op de spotmarkt zien. Onze contracten zijn onze kracht. Het versturen van een extra factuur om je potten überhaupt te mogen ontvangen zal bij ons niet gebeuren".

Hedges vindt het lastig om bedragen te noemen als het om toekomstig zeevracht gaat. "Gaan we weer naar 10.000 euro per container? Dat verwachten wij niet. Maar een verdubbelingen van huidige tarieven is realistisch. Emotie is ook een component namelijk. Mocht het zover komen, wij zijn er kaar voor. We doen ook meer dan 4000 containers per jaar en gaan steeds meer datagestuurd werken. We kunnen steeds beter de verwachte orders van onze klanten afstemmen met de beschikbare ruimte in onze contracten." Hedges denkt ook al twee stappen verder. "We kunnen voor klanten het verschil maken op zeevrachtprijzen. Maar ook klanten die zelf iets meer regie willen pakken, we hebben een backoffice in Shanghai, kwaliteitscontroleurs in China, India, Vietnam, een enorm netwerk van leveranciers over de hele wereld. Daarin kunnen we op allerlei manieren onze klanten servicen."

Voor meer informatie:
Bunnik Creations
Hyacintenweg 37
2665 NC - Bleiswijk
Tel: 010 - 521 4055
[email protected]
https://bunnikcreations.nl/nl

Publicatiedatum: