Lidl scherpt wereldwijd haar klimaatdoelen aan om zo haar footprint te verlagen. In 2034 moet de uitstoot van de broeikasgasemissies als gevolg van landbouw, bosbouw en ander landgebruik (FLAG-emissies) met 42,4% zijn afgenomen ten opzichte van 2022. In 2050 wil de supermarkt volledig uitstootvrij zijn 'Net Zero', zo meldt de supermarktketen.
Samen duurzaam vooruit
Klimaatverandering is wereldwijd één van de grootste uitdagingen. De voedselindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de wereldwijde broeikasgasemissies. Daarom wil Lidl continu werken aan het verminderen van haar negatieve klimaatimpact. Het uitgangspunt is om uitstoot waar mogelijk te vermijden en waar dat niet kan, deze samen met partners en leveranciers te verminderen. Lidl's doelstellingen zijn in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs en ontwikkelt op basis van het Science Based Targets Initiative (SBTi) methodologie.
Quirine de Weerd, hoofd Corporate Affairs Lidl Nederland: "Het is een positieve ontwikkeling dat we met Lidl nu een wereldwijde ambitieuze doelstelling hebben om het klimaat te beschermen. Deze doelstelling wordt door de hele organisatie gedragen, waardoor we samen deze uitdaging kunnen aangaan en impact kunnen maken. Door samen te werken met onze partners, overheidsinstanties, maatschappelijke organisaties en andere Lidl-landen leren we, ontwikkelen we en kunnen we vol vertrouwen de uitdagingen die we hebben aangaan."
Klimaatdoelstelling van Lidl op weg naar Net Zero
In de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2):
- 70% minder uitstoot van broeikasgassen in 2030 t.o.v. 2019
In de toeleveringsketen (Scope 3):
- 42,4% minder uitstoot van broeikasgassen voor FLAG gerelateerde emissies in 2034 o.v. 2022.
- 35% minder uitstoot van broeikasgassen van energie- en industrie emissies. Dit zijn emissies onder andere veroorzaakt door transport en productie.
Sinds 2019 heeft Lidl wereldwijd de uitstoot van broeikasgassen met 52% gereduceerd.
Uitstoot zo goed als '0' in 2050
Lidl committeert zich aan Net Zero in 2050, wat betekent dat de uitstoot tegen die tijd vrijwel '0' moet zijn. Om dit te realiseren, gaat Lidl nauwer samenwerken met haar partners en leveranciers. De grootste leveranciers, verantwoordelijk voor 75% van de product gerelateerde scope 3-emissies, zijn gevraagd om zich uiterlijk in 2026 te committeren aan reductiedoelstellingen die in lijn zijn met SBTi. Deze doelstellingen zijn gebaseerd op de meest recente klimaatwetenschap en Lidl ondersteunt haar leveranciers actief bij het behalen van deze doelen door passende maatregelen.
Bron: Lidl