"Onze wereld is al behoorlijk digitaal. Op basis van gesprekken die ik voer met collega's in andere sectoren durf ik wel te stellen dat de sierteelt behoort tot de koplopers op het gebied van digitalisering," zegt André van der Linden, CIO van Royal FloraHolland. "Dat is niet iets wat ons is overkomen, want we zitten immers zelf aan de knoppen. Kopen op afstand (KOA) heeft indertijd een snelle vlucht genomen, mede door de beschikbaarheid van hoge kwaliteit telecomverbindingen en is vervolgens de standaard geworden. Met de introductie van Floriday op de Trade Fair in 2017 stapte de sierteelt eigenlijk pas écht het digitale tijdperk in. Het Floriday van toen leek in de verste verte niet op het Floriday van nu. Hetzelfde kan gezegd worden over onze coöperatie. Royal FloraHolland is getransformeerd van een traditioneel veilbedrijf naar een platform coöperatie die ook veilt."
André van der Linden, CIO van Royal FloraHolland
Afronding fusie
Er is binnen Royal FloraHolland de afgelopen jaren hard gebouwd aan een uniforme IT-infrastructuur, gebaseerd op moderne technologie standaarden. "We nemen afscheid van alle oude IT die nog op de verschillende locaties gebruikt wordt. Daarmee ronden we de fusie uit 2008 op IT-gebied feitelijk af. Over circa twee jaar staat er een hypermoderne infrastructuur, waar kwekers en kopers, groot en klein, heel eenvoudig op kunnen aansluiten. Wij combineren een digitaal platform met een logistiek platform. Op ons digitale platform komen alle functies van de coöperatie samen: de transactiekant (klok en direct), logistieke diensten en financiële afwikkeling."
Bundeling koopkracht
Om optimaal gebruik te kunnen maken van alle kansen en mogelijkheden die Floriday biedt, hebben kwekers, vaak samen met hun softwareleveranciers, gewerkt aan de aanpassing van hun eigen ICT-systemen en hun processen en werkwijze opnieuw ingericht. "Veel kopers zitten hier nog middenin en stap voor stap gaan zij ook steeds meer inkopen via Floriday. FloraMondo en KOA worden op termijn ondergebracht op Floriday waardoor steeds meer koopkracht wordt gebundeld op één platform. Zowel voor de klokinkopen als de directe handel kun je straks alleen nog in Floriday terecht."
Nieuwe IT-infrastructuur biedt kansen
"Als je kijkt naar onze eigen IT-infrastructuur zijn we alles van elkaar aan het loskoppelen om te zorgen dat we het daarna veel makkelijker en flexibeler weer met elkaar kunnen verbinden. We ontkoppelen commerciële, logistieke en financiële processen van elkaar met als voordeel dat we straks nieuwe dienstverlening kunnen aanbieden. En om die reden nemen we volgend jaar afscheid van de Elektronische Aanvoerbrief voor de Klok (Klok-EAB)."
"Deze nieuwe IT-infrastructuur stelt ons in staat nieuwe diensten naar de markt te brengen die het logistieke en commerciële proces van kwekers nog beter faciliteren. We bieden kwekers meer mogelijkheden om hun aanbod op de dag te verdelen over verschillende handelskanalen. Recent zijn we daarom bij een aantal FPC's gestart met experimenten rondom Klokvoorverkoop. In deze testen onderzoeken we wat het effect is als bijvoorbeeld Klokvoorverkoop-handel eerder in de markt beschikbaar komt. Vanuit kwekers voorraad bij ons neer te zetten en vanuit deze voorraad zowel via direct als via klok te verkopen. En wij kunnen het met Select Delivery op een tijdslot naar keuze afleveren. Dit kunnen we alleen realiseren als de onderliggende systemen ontkoppeld zijn. Floriday maakt het mogelijk dat de orkestratie van de Royal FloraHolland dienstverlening volledig bij de kweker en koper komt te liggen. Vraag en aanbod brengen wij via Floriday naadloos bij elkaar. Er is echter nog meer. In Floriday kunnen kwekers straks alle informatie op het gebied van duurzaamheid invoeren. Naast teeltinformatie kan dat ook wat betreft informatie over verpakkingen."
Sectorplatform
"Floriday heeft zich nu al ontwikkeld tot sectorplatform, een infrastructuur die het mogelijk maakt de hele keten efficiënter te laten werken. Zowel tussen bedrijven, als binnen bedrijven. Als marges onder druk staan, is dat de weg om als sector gezond te blijven. Steeds meer kwekers en ook kopers geven aan dat ze dankzij Floriday veel tijd en dus geld besparen. Nu al wordt 27 procent van de orders geïnitieerd door kopers. Eind van dit jaar is onze ambitie dat dit groeit naar 40 procent. Van alle orders wordt 95 procent nu verrekend via Floriday. We werken met een roadmap voor nieuwe diensten en functionaliteiten. Die roadmap wordt vanuit kwekers en kopers doorlopend aangevuld. Want Floriday is nooit af."
Bron: Royal FloraHolland