Tholen - Zo'n 140 marketeers uit de sierteeltsector kwamen donderdag samen om de jubileumeditie van het Sierteelt Marketing Event bij te wonen. Voor de tiende keer vond het evenement plaats, en dit keer in de Kinepolis in Westfield Mall of the Netherlands. Sommigen zijn zelfs alle edities aanwezig geweest en krijgen een ereplaatsje in de zaal.
De entree van Kinepolis waar het Sierteelt Marketing Event plaatsvond
"Het is belangrijk om elkaar als marketeers tegen te komen," begint Cock van Bommel. "We krijgen vandaag allemaal dezelfde informatie mee, maar je moet zelf de vertaalslag maken voor het bedrijf waar jij werkt." Samen met Caroline Nederpelt en Ronald van Schie staat hij aan het roer van het Sierteelt Marketing Event. Zoals zij zelf aangeven, een event van, voor en door marketeers.
Daarna was het woord aan Pieter Kopmels, voorzitter van de Nima-B2B community en Global Director Marketing & Communications bij Envalior, een voormalige divisie van DSM. In zijn verhaal maakte hij vooral duidelijk hoe sales en marketing elkaar soms in de weg zitten, maar elkaar eigenlijk heel goed aanvullen. De kern van zijn boodschap: Ga als marketeer eens in de maand een middag mee met je sales collega's naar klanten toe. "In de auto naar de klant vinden de beste gesprekken plaats. Ga mee op pad en je komt tot nieuwe creatieve inzichten, I promise."
Forumdiscussie
Een forumdiscussie kon niet ontbreken op het programma. Reinoud Hagen van Dümmen Orange, Stef de Jong van Decorum Company, Ringo Veenman van Noviflora, Lobke Samallo van Intratuin en Yvonne Watzdorf gingen het gesprek aan onder leiding van Luuk Ros. Het gesprek ging over onderwerpen als: Waar moeten we op inspelen om de consument van dienst te zijn? Zijn ketenpartners voldoende op de hoogte wat zich afspeelt in voor- of achterliggende schakels? Ligt de focus te veel op daghandel in plaats van inkopen aan de hand van markttrends, analyses en onderzoeken?
Uit het gesprek volgden interessante waarnemingen voor de sector, zo vertelde Ringo dat lange termijn soms 24 uur is voor hem en zijn groothandel. Ze willen plannen maken, maar zijn vaak te druk en moeten daar als organisatie ruimte voor maken. Ook merkt hij op dat het belangrijk is om successen te vieren: "Genoeg draagvlak maakt het over de keten heen leuker." Lobke stelde dat de branche nu bezig moet zijn met welke impact het woningtekort gaat hebben op klanten. Als er voornamelijk kleinere woningen of kleine tuinen komen, moet je daar met elkaar op anticiperen.
Ook tijdens de parallelsessies werd er aandachtig geluisterd
Duurzaamheid kan ook niet ontbreken als onderwerp van gesprek. Volgens Yvonne Watzdorf van Bloemenbureau Holland leeft duurzaamheid zoals het besproken wordt binnen de sector niet zo bij de consument: "Uit maandelijks onderzoek blijkt dat maar 8% negatief is tegenover duurzaamheid, en dat gaat niet alleen over bloemen en planten, maar in het algemeen. Als sector kan het nu misschien een USP zijn, maar op de lange termijn is het een hygiënefactor. Als sector moeten we gewoon zorgen dat alles goed is omtrent duurzaamheid." In de kern was iedereen het met elkaar eens: In de sierteeltbranche is samenwerking nodig.
In verschillende zalen van de bioscoop vonden nog sessies plaats over thema's als trends, AI, data en duurzaamheid. Ook Mattijs Bodegom, Marketing Communications Manager bij Koppert, deelde over de recente rebranding van het bedrijf. Zo vertelde hij dat ze een global brand team hebben met mensen van ieder continent waar ze actief zijn.
"The last ones standing" tijdens de Enige Echte Sierteelt Pubquiz
Uiteraard kon de Eerste Enige Echte Sierteelt Pubquiz niet ontbreken, onder leiding van de QuizBrothers. Daarna was het nog tijd voor een walking dinner en kwam de avond alweer ten einde. Met als uitgesproken wens door Cock van Bommel dat het Sierteelt Marketing Event meer zal zijn dan alleen een event.
De volgende editie vindt 27 maart 2025 plaats bij Koppert in Berkel en Rodenrijs.