De Mexicaanse teelt van groenten in kassen heeft een hoge vlucht genomen, net als de export naar de VS. Ook de bloemenmarkt ontwikkelt zich snel, ziet Gilberto Rendon. Met vier decennia teeltervaring en als vicevoorzitter Buitenlandse Zaken van handelsorganisatie CANAFLOR ziet hij potentie voor verdere groei.
De Mexicaanse bloemenmarkt
Allereerst geeft Rendon ons wat statistieken van de huidige Mexicaanse bloemenmarkt. Hij wijst erop dat Mexico bloemen importeert uit Nederland, voornamelijk tulpen, orchideeën en vermeerderingsmateriaal. Tegelijkertijd produceert het land ook snijbloemen, voornamelijk rozen, anjers, lelies, chrysanten, gerbera's en vele andere voor de Mexicaanse markt. Volgens de statistieken van Rendon is de Mexicaanse snijbloemenmarkt goed voor 3 miljard dollar met een teelt van 25.000 - 30.000 ha planten en bloemen. Hij voegt eraan toe dat de sector direct werk biedt aan 1 miljoen mensen.
Rendon wijst erop dat de markt zich positief ontwikkelt. "De Mexicaanse bloemenmarkt breidt zich snel uit, niet alleen in traditionele kanalen maar ook in supermarkten. Door de jaren heen zijn Mexicaanse telers erin geslaagd om de kwantiteit en kwaliteit van de bloemen die ze produceerden te verbeteren. Naast de professionalisering van de sector zagen we ook een toename in investeringen, en tot een paar maanden geleden profiteerden we van een vrij sterke valuta," zegt hij. Verder gelooft hij dat de recente verkiezing van een nieuwe Mexicaanse president kan leiden tot verdere verbetering.
Feestdagen
Hij vestigt ook de aandacht op enkele van de kansen die hij ziet voor de sector, waaronder de Mexicaanse feestdagen. "We hebben verschillende feestdagen in het land en sommige daarvan breiden zich uit naar de VS vanwege de grote Mexicaanse bevolking daar. Dit is een interessante ontwikkeling, vooral omdat de VS onze belangrijkste handelspartner is."
Ook binnen Mexico, vindt hij, kunnen feestdagen bijdragen aan de groei van de Mexicaanse bloemensector. Hij geeft als voorbeeld de recente Mexicaanse gewoonte om mensen op 21 maart gele bloemen te geven. Deze "nieuwe feestdag", zoals Rendon het noemt, is geïnspireerd op het liedje 'Floras Amarillas'/'Gele bloemen' uit de soap Floricienta. Hij legt uit: "Dit lied heeft geel erg populair gemaakt, vooral onder jongeren. Het bewijst hoe sociale netwerken kunnen helpen om bloemen te promoten bij jonge consumenten in Latijns-Amerika."
Verdere ontwikkeling
Toch benadrukt hij dat er volop mogelijkheden zijn voor verbetering en groei: "De AGF-sector is booming, maar voor de bloemen moeten we meer pushen. Hoewel telers professioneler zijn geworden en meer investeren, is er nog steeds een enorme kloof met andere landen. Organisaties zoals CANAFLOR en de Mexicaanse afdeling van de IFPA spannen zich in om de sector vooruit te helpen. Het is net zo belangrijk dat bedrijven uit andere delen van de wereld helpen om de Mexicaanse bloemensector verder te verbeteren. We hebben meer technologie nodig, bescherming van rassen en een betere organisatie en promotie."
Voor meer informatie:
Iguana Growers Mexico
Gilberto Rendon
[email protected]
+52 1 55 2909 8185
Mexico-Stad, Mexico