Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Elburg-Smit

“Etiketten en consumentenverpakkingen worden steeds vaker gebruikt als marketingtools”

Tholen - "We streven ernaar om toegevoegde waarde te creëren voor onze klanten en tegelijkertijd duurzame relaties op te bouwen," zegt Jan-Marc Oosting, CEO van Elburg-Smit. De Nederlandse drukkerij profileert zich als de "creatieve partner van de botanische sector" omdat het gespecialiseerd is in de productie van etiketten, verpakkingen en promotiemateriaal voor botanische gewassen. Dit jaar viert het bedrijf haar 90-jarig jubileum. Door de jaren heen heeft Elburg-Smit zich steeds ontwikkeld en de sector ook. In dit artikel gaan Oosting en Gerard van Rijn (accountmanager bij Elburg-Smit) dieper in op een aantal trends en het Elburg Online System.

Etiketten en verpakkingen als marketingtools
De twee mannen zien dat etiketten en consumentenverpakkingen steeds vaker als marketingtools worden gebruikt. Ze merken dat hogere prijzen, geopolitieke ontwikkelingen en andere factoren ervoor zorgen dat kwekers hun producten moeten laten opvallen om ze aan consumenten te kunnen verkopen. "Een manier om dat te doen is opvallendere etiketten en verpakkingen gebruiken. Door verschillende designs te gebruiken kunnen kwekers zich op een specifieke doelgroepen richten. Om aan de wensen van al deze groepen te voldoen is een divers assortiment een vereiste geworden." Daarnaast zien ze dat grote retailers niet langer grote volumes van hetzelfde product kopen. In plaats daarvan is hun ervaring dat retailers kleinere hoeveelheden van allerlei verschillende producten bestellen.

Om kwekers en retailers te ondersteunen bij de marketingactiviteiten zet Elburg-Smit in op een breed scala op maat gemaakte producten. Ze bieden drie hoofdproductgroepen, tags & labels, bloembollencappers en Smartcups®, en steeds vaker ook POS-materiaal. Oosting en van Rijn: "Al die producten kunnen in wisselende aantallen en verschillende, op maat gemaakte designs worden besteld. Omdat wij het gehele productie- en ontwerpproces verzorgen zijn de levertijden relatief kort en kunnen bestellingen op korte termijn worden geplaatst."


Een impressie van de op maat gemaakte producten van Elburg-Smit

Daarnaast werkt Elburg-Smit nauw samen met Visions Pictures dat botanische afbeeldingen aanbiedt via hun database. Deze afbeeldingen kunnen worden gebruikt voor etiketten en verpakkingen die Elburg-Smit produceert. Oosting en Van Rijn benadrukken dat het belang van afbeeldingen niet mag worden onderschat, aangezien veel planten (met name bloembollen) al worden verkocht voordat ze bloeien. "Afbeeldingen worden gebruikt om klanten een idee te geven van hoe de plant of bol eruit zal zien en moeten daarom een ​​waarheidsgetrouwe weergave zijn van het product. De industrie gebruikt deze afbeeldingen ook steeds vaker om klanten te inspireren door suggesties te doen voor de manieren waarop bloemen en planten gebruikt kunnen worden."


Afbeeldingen op etiketten en verpakkingen

Internationale activiteiten en EOS
Elburg-Smit bedient klanten van over de hele wereld. "Ongeveer 4-5% van onze productie is bestemd voor de Nederlandse markt, de rest gaat naar andere landen zoals Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Spanje, Italië en Noord-Amerika. Ook zien we veel groei in Polen en heel Centraal-/Oost-Europa." Oosting en van Rijn benadrukken dat elke markt anders is. "We moeten ons aanpassen aan elk van de markten. In Noord-Amerika zijn we bijvoorbeeld gespecialiseerd in het leveren van diensten aan klanten die op zoek zijn naar een alternatief voor gestandaardiseerde etiketten en labels."

Om al die klanten in verschillende landen en tijdzones van dienst te zijn, ontwikkelde Elburg-Smit het Elburg Online System (EOS). Het EOS is een tool waarmee klanten van Elburg-Smit etiketten en verpakkingen kunnen maken en beheren. Het systeem werd vijftien jaar geleden gelanceerd en is sindsdien verder ontwikkeld. Tegenwoordig kunnen klanten met EOS direct zien welke etiketten er zijn gemaakt. Bovendien kunnen ze de etiketten ook aanpassen en goedkeuren. "Het scheelt veel tijd en veel e-mails, het is efficiënter. Daarnaast is er geen extra software nodig is, alleen een internetverbinding. Kortom, EOS is ontzettend waardevol voor onze internationale klanten," aldus Oosting en van Rijn. Verder is het systeem ook gekoppeld aan de Vision Pictures database en is het beschikbaar in het Engels, Duits en Nederlands.

90-jarig jubileum
Elburg-Smit bestaat dit jaar 90 jaar. De laatste 30 jaar is het bedrijf in handen van een stichting. Oosting en Van Rijn leggen uit dat dit een beslissing is van oprichter René van Elburg. "Hij had geen opvolger in de familie. In plaats van het bedrijf te verkopen, koos hij ervoor om de eigendomsstructuur van het bedrijf aan te passen om banen en de continuïteit van Elburg-Smit te waarborgen. Een van de voordelen is dat de aandeelhouder investeert in het verbeteren van producten en diensten voor onze klanten."

Elburg-Smit is ook 30 jaar ISO 9001-gecertificeerd, iets waar ze trots op zijn. "Deze certificering onderstreept de kwaliteit van onze producten, onze klantgerichtheid en ons management. Het ISO 14001-certificaat onderstreept onze aandacht voor duurzaamheid. We zien dat met name Europese klanten hier steeds meer waarde aan hechten. Er is meer aandacht voor duurzaamheid: tegenwoordig draait het niet alleen om de prijs, het product moet ook duurzaam zijn. Bedrijven kiezen steeds vaker voor duurzame keuzes mede omdat retailers dat eisen, ook discount retailers. We verwachten dat deze trend zich zal voortzetten."

Op dit moment breidt het bedrijf uit met 4000 vierkante meter. Naar verwachting is de uitbreiding eind dit jaar klaar. "Het biedt ons nieuwe mogelijkheden om onze dienstverlening uit te breiden." Het bedrijf viert het 90-jarig jubileum als het project is afgerond.

Voor meer informatie:
Elburg-Smit B.V.
Wasbeekerlaan 12
2171 AB Sassenheim
Tel.: +31 (0)252 261 300
elburgsmit.com