Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Onder de kopers is de bereidheid om te verduurzamen er zeker’

"Onder de kopers van Plantion is de bereidheid om te verduurzamen er zeker," zegt Chris Derksen van de commissie van handel in een interview met Plantion.



De beeldvorming van de sierteelt is nogal negatief. Is dat terecht?
Chris Derksen: "Ik zag een uitzending van De Keuringsdienst van waarde, waarin erg negatief werd gepraat over bloemen. Dat gaf een erg eenzijdig beeld. Mooier was geweest als ook was belicht wat kwekers al wél doen om zo duurzaam mogelijk te werken."

Horen jullie ook kritische vragen van klanten?
"Vooral van zakelijke klanten. De gemeente Apeldoorn wil bijvoorbeeld geen boeketten meer in cellofaan en veel uitvaartorganisaties zijn aangesloten bij GreenLeave. Daarom ben ik Duurzame Bloemist geworden en werk ik zo veel mogelijk met de bioproducten van Smithers-Oasis."

Hoe kunnen we het beeld bijstellen?
"Tot nu toe reageert een kweker op vragen van de bloemist en reageert de bloemist op vragen van de klant. Misschien moeten we dit omdraaien en onze klanten een stap voor zijn."

Zijn de kopers bij Plantion bereid om te verduurzamen?
"Die bereidheid is er zeker. Maar veel bloemisten zien op tegen de administratie die certificering met zich mee brengt. Daar ligt over het algemeen niet de kracht en passie van de bloemist. Ik denk dat veel bloemisten al duurzaam zijn, alleen hebben zij vaak geen tijd of zin om het allemaal vast te leggen."

Kan een bloemist met biologische bloemen zijn marge wel overeind houden?
"Er zit natuurlijk een limiet aan verduurzaming. De hogere kosten moeten ook terugverdiend kunnen worden. Het is belangrijk dat je goed rekent en de prijs hanteert die een product moet opbrengen. Ik merk dat de klant ook wel bereid is om meer te betalen voor een duurzamer product."

Hoe kan de bloemist zijn duurzaamheid aantonen?
"De meeste bloemisten doen dit via de Barometer Duurzame Bloemist. Hierbij wordt aangegeven wat de eisen zijn en via een puntensysteem kun je aantonen dat je daaraan voldoet. De nieuwe footprint-tool van VBW is daarin een volgende stap. Daarnaast zou de branche ook meer gezamenlijk naar buiten kunnen treden, zodat het gevoel van de klant positief blijft in de toekomst."

Hoe kan Plantion hieraan bijdragen?
"Gelukkig beweegt Plantion goed mee, bijvoorbeeld met de aparte veilgroep biologische producten en door het vermelden van de duurzaamheidslabels in het klokfront. Het maandelijkse keurlabel audit rapport van Plantion scheelt een hoop administratief werk."

Bron: Plantion

Publicatiedatum: