Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willum van den Hoogen, Florius International FZCO

"Liege Airport (LGG) heeft potentie om Europa's grootste luchtvrachthub voor bloemen te worden"

Tholen - "Liege Airport (LGG) heeft de potentie om Europa's grootste luchtvrachthub voor bloemen te worden," zegt Willum van den Hoogen, algemeen directeur bij Florius International FZCO, een bloemenleverancier met boerderijen in Ethiopië, Kenia en Colombia. Door de verminderde luchtvrachtcapaciteit op Schiphol Airport (AMS) is het bedrijf op zoek naar efficiënte transportroutes die de kwaliteit van bloemen niet aantasten. Van den Hoogen geeft inzicht in de huidige situatie en legt uit waarom en hoe Luik een alternatief voor Schiphol zou kunnen worden.

Florius-dozen worden in een vliegtuig geladen

Capaciteitsproblemen
"Hoewel er nog steeds een grote hoeveelheid bloemenvracht in Europa aankomt via Schiphol Airport, is de situatie de afgelopen 10-15 jaar aan het veranderen", zegt van den Hoogen. Hij wijst erop dat de bloemenindustrie momenteel worstelt met een verminderd aantal opties voor vrachtvluchten. Vorig jaar meldde Joost van Doesburg, Hoofd Cargo Royal Schiphol Group, dat Schiphol zijn vrachtcapaciteit voor bloemen niet zal uitbreiden, omdat de luchthaven zich richt op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Van den Hoogen deelt ook dat de huidige situatie in het Suezkanaal en e-commerce de druk op de beschikbaarheid van vrachtcapaciteit verhoogt. "Door verstoringen in het zeeverkeer in het Suezkanaal ligt zeevervoer voor producten die snelle toeleveringsketens vereisen momenteel stil, waardoor exporteurs uit Oost-Azië steeds vaker kiezen voor zee-luchtcombinaties. Bovendien zorgt een toename van vrachtvluchten in Hongkong en Shanghai, samen met de populariteit van e-commerce, ervoor dat sommige vrachtvliegtuigen besluiten om oost-west te vliegen in plaats van noord-zuid. Dit heeft gevolgen voor de bloemenindustrie, omdat vrachtvliegtuigen die noord-zuid vliegen vaak bloemen meenemen op retourvluchten vanuit Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. Daarnaast zijn de vrachttarieven in een paar maanden tijd met ongeveer 15-20% gestegen."

Liege Airport
Volgens van den Hoogen zorgen deze en andere factoren ervoor dat we al een groot deel van de bloemenvracht op andere luchthavens zien aankomen, waaronder Liege Airport. Ter illustratie voegt hij toe dat Liege Airport op bepaalde dagen zeven volle vrachtvliegtuigen met bloemen ontvangt. Hij vindt dat deze volumes onder andere het potentieel van Liege Airport als bloemenhub aangeven: "De luchtvrachtvolumes van bloemen zijn er al; vrachtvliegtuigen kunnen 24/7 landen, er zijn lagere landingskosten, minder geluids- en milieubeperkingen, en er is beschikbaarheid van land en arbeid."

Desondanks gelooft hij dat de manier van afhandelen van de luchthaven nog niet is afgestemd op perishables zoals bloemen. "Momenteel is het doel van de luchthaven om de bloemenvracht snel naar Aalsmeer/Amsterdam te sturen. Deze focus op snelheid gaat ten koste van de kwaliteit van de bloemen. Ik heb gezien dat bloemen in ongekoelde magazijnen werden geplaatst waar de temperaturen boven de 20 graden kwamen. De ideale temperatuur voor het opslaan van bloemen is ongeveer 1 graad Celsius. De luchthaven zou aanzienlijk moeten investeren in koelinstallaties. Als dit gebeurt, denk ik dat er veel kansen liggen."

Naar gekoelde en droog verpakte bloemen?
Van den Hoogen gelooft dat niet alleen de bereidheid van Liege Airport om te investeren, maar ook de benadering van de industrie richting de toeleveringsketen een rol speelt. "De industrie heeft zich lange tijd gericht op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Gekoeld opgeslagen bloemen zijn echter bloemen van hoge kwaliteit. Importeurs en exporteurs zouden bloemen die zijn opgeslagen en vervoerd bij temperaturen boven de 5 graden Celsius niet moeten accepteren."

Ook zegt hij dat een verbeterde koelketen uiteindelijk het hele logistieke proces ten goede kan komen. Hij geeft het voorbeeld van de bloemenhandel in de VS: "In tegenstelling tot Nederland worden de meeste bloemen in de VS droog verpakt en gekoeld opgeslagen. Droog verpakte bloemen vereisen minder handelingen en dragen zo bij aan een efficiënter proces."

Florius verzenddozen

Hij sluit af met de woorden: "Schiphol Airport biedt een uitstekende koelketen, maar heeft een steeds beperktere vrachtcapaciteit voor bloemen. Dit betekent dat de industrie zou profiteren van een alternatief. Ik wil benadrukken dat Liege Airport dit alternatief zou kunnen zijn en dat iedereen ervan kan profiteren."

Voor meer informatie:
Florius
[email protected]
www.floriusflowers.com