Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemen bezorgen op de ouderwetse manier bij Danblomst

Er is bijna niets zo boeiend als de levendige wereld van de internationale bloemenhandel. Dagelijks werken talloze bedrijven onvermoeibaar om deze wereldwijde stroom van bloemen en planten mogelijk te maken. In de maandelijkse rubriek "Trade Talk" van Dekker Chrysanten wordt een van deze bedrijven uitgelicht. Ze vertellen over de geschiedenis van het bedrijf, hun relatie met Dekker als veredelaar van chrysanten en natuurlijk hun ervaringen met de vele chrysantenrassen die Dekker in de loop der jaren op de markt heeft gebracht. Deze keer praat Dekker met Danblomst, onderdeel van Line BV.

On tour: een methode die de Nederlandse bloemensector al lang op de kaart zet. Wekelijks vertrekken talloze vrachtwagens volgeladen met vers ingekochte bloemen en planten vanuit Nederland om langs "een lijn" van bloemisten en groothandelaren hun waren aan de man te brengen. Eerdere edities van Trade Talk hebben laten zien dat veel van deze lijnrijders hun activiteiten aanzienlijk hebben aangepast, bijvoorbeeld door een webshop te lanceren of samen te werken met een zogenaamde hub. Er zijn echter nog steeds een paar bedrijven die vasthouden aan het "ouderwetse" lijnrijden en Danblomst (onderdeel van Line BV) is hier een voorbeeld van.

Zo vader, zo zoon
Voor dit interview sprak Dekker met William de Mooij, verkoper bij Danblomst. Wekelijks rijdt William met een prachtige vrachtwagen vol bloemen en planten naar Denemarken, op een route die zich richt op bloemisten uit het topsegment. William is pas 27 jaar oud en wist al van jongs af aan dat hij lijnrijder wilde worden. Hij maakte deze keuze nadat hij vele vrije uren en bijna elke vakantie had doorgebracht in de vrachtwagen van zijn vader, die verschillende routes naar Frankrijk reed. Zijn liefde voor het vak - het werken met bloemen, het sociale aspect van de verkoop en het rijden in mooie vrachtwagens - werd hem van jongs af aan ingeprent.

Inherent aan het leven van een lijnrijder is dat William veel tijd op de weg doorbrengt. Zijn werkweek begint op zondag wanneer hij de vrachtwagen klaarmaakt voor vertrek. De bloemen en planten worden zorgvuldig ingepakt op traditionele lijnwagens, zodat William's "winkel" klaar is voor zijn klanten. Een opmerkelijk detail is dat de hele verwerkingsruimte gekoeld is. Van de voordeur tot de achterdeur worden de snijbloemen in een constant koele omgeving bewaard, waardoor een optimale kwaliteit wordt gegarandeerd. Zodra de vrachtwagen geladen is, worden de laaddeuren gesloten, zodat hij op maandag om 3 uur 's ochtends kan vertrekken. In acht uur rijdt William met zijn opvallende vrachtwagencombinatie naar zijn eerste klanten in Denemarken, waar hij de volgende drie dagen zijn "winkel" uitverkoopt.

Het moederbedrijf
Naast de opvallende groene truck van William zijn er verschillende andere trucks in hetzelfde kleurenschema, met één opvallend verschil: de naam staat trots in gele letters op de laadruimte. Met namen als Finblomst, Norblomst en natuurlijk Danblomst lijkt het erop dat heel Scandinavië vertegenwoordigd is. Alle bedrijven hebben Line BV als moederbedrijf dat dient als inkooporganisatie voor de dochterondernemingen. Elke dochteronderneming opereert zelfstandig, maar door hun inkoopkracht te bundelen kunnen de lijnrijders hun klanten een zeer uitgebreid assortiment bloemen en planten aanbieden. Naast de eerder genoemde bedrijven maken ook Roubos & Roubos, Louwers & van der Pijl, Tamelen en TRT deel uit van de entiteit die Line BV van bloemen voorziet. De gedeelde passie voor zowel bloemen als vrachtwagens is terug te zien in de staat van het wagenpark: een verzameling rijk gedecoreerde vrachtwagens die allemaal in perfecte staat verkeren.

Een seizoensmarkt
Tijdens het interview ziet Dekker hoe de karren worden volgeladen met keurig verpakte bossen bloemen. Chrysanten spelen hierbij een belangrijke rol, want de selectie santini's en ontknopte chrysanten is enorm. William legt uit dat Deense bloemisten echte liefhebbers van de seizoenen zijn. Met de herfst in volle gang zijn chrysanten momenteel een van de meest gewilde bloemen onder zijn klanten. Maar ook buiten de herfst blijven chrysanten een vast onderdeel van Williams assortiment. Vooral de pomponvormige santini's zoals Purpetta, Peptalk en Doria zijn erg populair onder Deense bloemisten, samen met ontkroonde chrysanten zoals Momoko, Kalimba en Alibaba. Het aandeel Dekker-rassen in zijn aanbod is dan ook aanzienlijk.

Klaar en verder
Na een korte rondleiding door de verwerkingsruimte vertelt William dat hij verder moet met het klaarmaken van zijn vrachtwagen. Over een paar uur gaat "de groene reus" terug naar Denemarken en William wil zijn trailer perfect klaar hebben staan. De muziek wordt wat luider en de laatste bossen bloemen worden ingeladen. Het is duidelijk dat passie, enthousiasme en ondernemerschap nog steeds de drijvende krachten achter de sector zijn.

Voor meer informatie:
Dekker Chrysanten
Julianaweg 6a
1711 RP, Hensbroek
Tel: +31 (0) 226 45 60 60
[email protected]
www.dekkerchrysanten.com

Publicatiedatum: