Kwekers, inkopers en retail zijn zich steeds meer bewust dat de CO2-uitstoot omlaag moet. Zij willen daar maatregelen voor nemen, maar er moet wel nog een boterham verdiend kunnen worden. Wat kan Plantion bemiddeling hierin betekenen? Het is het gesprek van de dag: de sierteeltketen moet duurzamer. De overheidsregels voor bijvoorbeeld het verkrijgen van een spuitlicentie zijn strenger dan ooit, het gebruik van fossiele brandstof wordt bestraft en retailers stellen hoge eisen aan bloemen en planten.
De productie
Verduurzaming van de sierteeltketen begint bij de productie, weet ook Anthony Janssen van Plantion bemiddeling. Hij ziet dat veel aanvoerders worstelen: zij willen wel omschakelen, maar hikken aan tegen het financiële plaatje. "De kosten gaan voor de baten uit. Uiteindelijk moet het wel uitkunnen. Dat is best lastig, want zeker in retail kijkt de gemiddelde consument naar de prijs van een boeket of plant. Biologisch is toch wat duurder." In de toekomst moeten aanvoerders zich certificeren. Plantion gaat daarin begeleiden. Anthony: "We koesteren de relatie met onze aanvoerders, dus we helpen waar mogelijk. Ook stimuleren we meermalig fustgebruik en nemen we eenmalig fust weer in voor recycling."
Het transport
In bemiddeling zit van oudsher al een duurzaam element opgesloten: een groot deel van de producten gaat direct van kweker naar klant, zonder tussenstation. Dat scheelt veel transport. Anthony: "Retailklanten willen grote aantallen van een bepaald product. Vroeger gingen we daarvoor langs verschillende kwekers en bundelden we alles op de veiling. Maar door de schaalvergroting hoeft dat niet meer." Plantion beperkt ook op andere manieren het aantal transportbewegingen: "Dat doen we bijvoorbeeld door bestellingen voor groencentra zo veel mogelijk te bundelen. Ook werken we met hubs, waarbij we bestellingen op één strategische locatie neerzetten, zodat niet elke individuele inkoper apart naar Plantion hoeft te rijden."
De markt
Waar onder andere de klok vooral detaillisten bedient, doet bemiddeling zaken met grote exporteurs en retailbedrijven. Vooral bedrijven die lid zijn van Tuinbranche Nederland stellen eisen aan duurzaamheid, al is de praktijk nog weerbarstig. Anthony: "Dat heeft te maken met het beperkte biologisch assortiment. Er is nog geen bedrijf dat zegt: 'Geen biologisch product? Dan laat ik mijn schappen maar leeg.' We zijn dus wel op weg naar 100 procent duurzaam, maar dat kan pas als er voldoende aanbod is."
Bron: Plantion