Iedere partner in de keten voorzien van waardevolle transportinformatie. Dat klinkt als een ideale situatie. Floriday sprak over het belang van het ketenbreed delen van transportinformatie met Ton en Teun Buurman, eigenaar en marketeer bij Floritrack.
Floritrack (onderdeel van BISIT) is een transportplatform voor sierteeltvervoerders, dat streeft naar meer efficiëntie in de sierteeltsector. Teun: "De sector heeft te maken met verschillende uitdagingen die we samen aan moeten gaan. Floritrack maakt het mogelijk om op een efficiënte en foutloze manier logistieke informatie uit te wisselen en inzichtelijk te maken, wat samenwerkingen bevordert en processen beter laat aansluiten. Dit resulteert in een hogere beladingsgraad en minder vervoersbewegingen. Goed voor de portemonnee, het milieu en de werkdruk."
"Van origine werkt iedereen in de sector op zijn eigen eiland. Het is nu tijd om bruggen te bouwen. Door systemen aan elkaar te koppelen, creëren we een waardevol netwerk aan logistieke data. Het is onze missie om alle logistieke communicatie in de sierteeltlogistiek digitaal te laten verlopen. Dat is erg ambitieus en kunnen we zeker niet alleen. Er zijn natuurlijk veel meer bronnen van logistieke data. Zo is ook de pilot met Floriday tot stand gekomen. In de sector telt vooral het collectieve belang. Wij streven ernaar om de juiste informatie inzichtelijk te maken op het juiste moment voor de juiste partij."
Pilot transportinformatie
Op dit moment loopt er een pilot transportinformatie tussen Floriday, Floritrack en een aantal vervoerders. Vanuit de leveringen in Floriday worden onderwater transportopdrachten gemaakt en via Floritrack naar het Transport Management Systeem van de vervoerder gestuurd. Doordat de chauffeur de levering op verschillende momenten scant, worden de orders en leveringen in Floriday voorzien van Track & Trace informatie.
Ton: "De pilot is tot nu toe al erg leerzaam. De data sluit bijvoorbeeld nog niet altijd goed op elkaar aan, wat aanpassingen vereist. Samen met Nover, Faber, De Wit en Floriway worden er mooie stappen gemaakt. De eerste prioriteit is om de transportopdrachten vanuit Floriday goed in het systeem te krijgen en vervolgens Track & Trace informatie terug te geven. Met een aantal vervoerders kijken we ook specifieker naar de informatie die wordt meegestuurd, om de gemene deler te vangen. De vervoerder heeft behoefte aan bepaalde informatie, die we direct mee kunnen geven. We onderzoeken hoe we dit voor iedereen zo goed mogelijk kunnen inzetten."
Analyseren en optimaliseren
Met deze pilot realiseren ze niet alleen Track & Trace op het niveau van de orders en leveringen, het levert ook andere voordelen in het proces op: "De kweker hoeft de logistieke informatie niet nog een tweede keer in te vullen in de portal van de vervoerder. Het is ook minder foutgevoelig. Bij het doorsturen van systeem naar systeem kan het niet verkeerd worden ingevoerd. De vervoerder krijgt de transportopdracht correct binnen. Ook krijgt hij hem sneller binnen, waardoor hij niet proactief hoeft te gaan bellen of er nog wat aankomt. En met alle data kunnen processen worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. Dit geldt voor zowel de vervoerder als de exporteur."
Samen bruggen bouwen
Teun: "Het collectieve belang van de sector is cruciaal. Als iedereen de data voor zichzelf houdt, helpen we de sector niet verder. Binnenkort organiseren wij een bijeenkomst voor vervoerders in de sector om met elkaar de uitdaging van digitalisering aan te gaan. Ook Floriday komt hier het belang van digitalisering vertellen. De twee meest gestelde vragen in de sector zijn immers: 'Heb je nog?' en 'Waar is mijn handel?' Op die laatste vraag kunnen we middels transportinformatie antwoord geven. Laten we er met zijn allen voor gaan om iedereen de juiste informatie op het juiste moment te bieden."
Bron: Floriday