De tarieven van de nieuwe vrachtwagenheffing zijn mede gebaseerd op de CO2-uitstoot en stikstofuitstoot van een voertuig. En zware elektrische bestelauto's met een gewicht tot 4,25 ton zijn vrijgesteld van de heffing. Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat onlangs naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Vanaf 2026 is de vrachtwagenheffing een feit en betalen eigenaren van vrachtauto's een bedrag per kilometer voor het gebruik van snelwegen en een aantal N-wegen in ons land. Het wetsvoorstel 'Wijziging van de Wet vrachtwagenheffing' ligt nu bij de Tweede Kamer. In dat voorstel is meer opheldering gegeven over een aantal zaken.
Uitstoot en vrijstelling
Zo zullen de tarieven ook afhangen van de CO2- en stikstofuitstoot van het voertuig. Hoe gunstiger de emissieklasse en de stikstofuitstoot, hoe lager het tarief uitpakt. Emissievrije vrachtauto's krijgen een maximale korting op het tarief per kilometer.
Zware elektrische bestelauto's die in beladen toestand een toegestane maximum massa hebben van 4250 kilogram, zijn helemaal vrijgesteld van de heffing. Verder wordt er geen onderscheid gemaakt tussen nationaliteit, herkomst of bestemming van het vervoer, land van registratie van het voertuig en land van vestiging van de vervoerder.
Investeren in emissievrij vervoer
Het is nu aan het parlement om het wetsvoorstel te behandelen. Geert van Eijk, beleidsadviseur van evofenedex: "De puntjes zijn nu op de i gezet en voor ondernemers zorgen de aanpassingen bij de vrachtwagenheffing ervoor dat het steeds interessanter wordt om te investeren in emissievrije voertuigen. De voordelen van emissievrij rijden worden steeds meer duidelijk, ook bij de vrachtwagenheffing."
Bron: evofenedex