Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Transporteurs ongerust over mogelijke Nederlandse grenscontroles

De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB overweegt per eind november grenscontroles in Nederland in te voeren, blijkt uit gisteren uitgelekte plannen in politiek Den Haag. "De groei van het aantal landen dat grenscontroles uitvoert en daarbij het vooruitzicht op steeds meer vaste controles, baart onze leden grote zorgen", zegt Geert van Eijk van evofenedex.
Na Duitsland en Frankrijk overweegt ook Nederland grenscontroles in te voeren vanwege veiligheidsredenen en om de asielstroom in te dammen. De leden van evofenedex zien volgens Van Eijk de nieuwsberichten met "lede ogen" aan.

Duidelijke trends
"Tot nu toe ondervinden onze leden weinig hinder van de huidige controles", zegt Van Eijk, die beleidsadviseur bij evofenedex is. "Maar we zien wel dat veel méér landen nu grenscontroles invoeren of gaan invoeren. Er is een duidelijke trend zichtbaar; het blijft niet bij Duitsland en Frankrijk. Grenscontroles gelden inmiddels ook al voor Oostenrijk, Italië, Slovenië, Noorwegen, Denemarken, Polen, Finland en Zweden. En het lijkt erop dat we Nederland kunnen toevoegen aan de lijst."

Verslechtering concurrentiepositie
Grenscontroles worden momenteel door landen ingezet als sleutel om het asielprobleem op te lossen. Voor handels- en productiebedrijven, de leden van evofenedex, is daarmee het vrije verkeer van goederen niet langer een gegeven. Hetzelfde geldt voor de grote economische voordelen van Schengen.

Van Eijk: "De grote vraag is of het resultaat van de controles uiteindelijk opweegt tegen de verslechtering van de concurrentiepositie van Nederland als logistieke hotspot en gateway. Maar vooral ook tegen de verslechtering van de positie van Europa als geheel. En dan hebben we het nog niet over bijvoorbeeld grenswerkers of toeristen."

Hij vervolgt: "Allereerst zijn er de kosten voor het wachten, bijvoorbeeld die voor de chauffeur en de vrachtauto. Maar het gaat onze leden nog veel meer om de vervolgkosten. Denk bijvoorbeeld aan verse producten die verder in een land gedistribueerd moeten worden en de aansluiting op het distributiecentrum missen. Uiteindelijk loopt zo'n vrachtauto steeds verdere vertraging op, waardoor bijvoorbeeld ook retourvrachten naar Nederland worden gemist."

Actie van evofenedex
Zoals gezegd ondervindt vrachtverkeer tot nu relatief weinig hinder, omdat de grenscontroles vooral selectief worden uitgevoerd. Niet alle voertuigen worden daarbij gecontroleerd. Daardoor blijven problemen vooralsnog uit. Maar dat stelt Van Eijk niet helemaal gerust.

"Nu Nederland in beeld komt voor grenscontroles, is het voor ons belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de ondernemers en transporteurs. We zullen dit bespreekbaar maken met de vertegenwoordigers in de Tweede Kamer. We zijn inmiddels ook - samen met TLN en VNO-NCW - in gesprek met de ministeries van IenW en Buitenlandse Zaken. Als er grenscontroles komen, is het voor het bedrijfsleven van groot belang dat die alleen steekproefsgewijs gebeuren", benadrukt Van Eijk.

Gesprekken over Duitsland
Voor specifiek Duitsland voert evofenedex gesprekken met Rijkswaterstaat over de verkeerssituaties. Doordat de controles nu nog gebeuren op de oude grensovergangen, ontstaan opstoppingen vooral op Nederlands grondgebied. Van Eijk: "Het is voor Nederland belangrijk goed in contact te blijven met de Duitse Bundespolizei, zodat er tijdig kan ingegrepen kan worden, en de files behapbaar blijven. Afgelopen zaterdag was er nabij Aken een vertraging van meer dan een uur. Het is belangrijk om dan in te grijpen. Datzelfde geldt voor Frankrijk, bij controles naar aanleiding van de terreurdreiging liepen de wachttijden ook flink op."

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: