Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Holex Flower, Pagter

"Met de Porto 10 worden bloemen tijdens transport gehydrateerd"

Tholen - Al zo'n 10 jaar gebruikt Holex Flower de Porto 10 van Pagter voor het wereldwijd versturen van hun hortensia's. Per week verzendt het exportbedrijf in Aalsmeer zo'n 3,9 miljoen stelen van een breed assortiment bloemen. Rondom feestdagen zoals Moederdag kan dat oplopen tot wel 3,5 miljoen stelen per dag, vertelt Remco Engbers, verantwoordelijk voor de inpakafdeling en de inkoop van materialen bij Holex Flower.

"Vroeger verstuurden we de bloemen droog, per steel geflest, of met Flower Transport Gel. Na verschillende tests bleek dat laatste echter het minst effectief voor de bloemen. Droog versturen was ook niet ideaal, en zo kwamen we uiteindelijk uit bij de Porto 10 van Pagter. Met de Porto 10 worden bloemen tijdens transport gehydrateerd, zonder dat er water uit de verpakking loopt. De Porto bevat genoeg water voor gemiddeld twee tot drie dagen transport," legt hij uit.

Binnen het hortensiaseizoen (mei – oktober) worden er bij Holex Flower ongeveer 21.000 Porto 10's per maand gebruikt, die de hele wereld over gaan als onderdeel van luchtvrachtzendingen van hortensia's. Veel van de export gaat naar de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, China, Canada en Australië, vertelt Remco. "Alles wat we versturen krijgen we niet terug, dus de Porto 10 blijft bij de eindklant. Ze zijn gemaakt van gerecycled materiaal en kunnen ook hergebruikt worden."

Remco vervolgt: "In het begin zaten de Porto 10 los in de doos en moesten ze stuk voor stuk gevuld worden. Dat kostte veel tijd. We hebben toen bij ATT een vulmachine laten bouwen die de Porto 10 per tray kan vullen. Met één druk op de knop vul je gelijk 32 stuks, elk met precies 80 milliliter water. Aan de inpaktafels wordt de Porto 10 vervolgens aan een bos hortensia's bevestigd, waar hij onderaan de stelen blijft hangen, zodat ze tijdens het transport vocht krijgen. Het kan niet lekken en de stelen blijven mooi recht. Dit past goed bij ons streven om duurzaam met verpakkingen en transport om te gaan."

Voor meer informatie:
Remco Engbers
Holex Flower
[email protected]
www.holex.com

Jurgen Vermeulen
Pagter Innovations
[email protected]
www.pagter.com