Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kwekers op retailtour

Een kijkje buiten de kas

Tholen - Ruim 30 kwekers en handelaren van de Horti Inspiration Group verzamelden zich afgelopen donderdagmiddag op Station Utrecht Centraal. Niet om de trein te pakken, maar voor de start van een retail inspiratietour door Hoog Catharijne en de binnenstad. Bloemen en plantenwinkels vormen nog steeds een belangrijk afzetkanaal in de sierteeltbranche. Maar hoe ga je het als fysieke winkel winnen van algoritmes? En hoe kunnen bloemisten zich blijven onderscheiden? Als rode draad voor de retailtour had organisator Marcel Jansen van Strøm Creative Marketing een aantal unieke bloemen- en plantenwinkels geselecteerd. Daartussen zaten ook stops bij opvallende retailers buiten de branche, vertelt Marcel Jansen. "Winkels als Lush, E&Co Warenhuis, Rituals, De Pindakaaswinkel, Søstrene Grene, De Zuivelhoeve en een lokale held als Broekman Herenmode snappen het retailspel zeker ook wel."

Efficiëntie en gemak
"De tour begon met ontvangst en presentatie door Letty Pennings bij de vestiging van bloemistenketen Bloem! op Utrecht Centraal," vertelt hij. "Dit is een 'high traffic' retail locatie waar iedereen haast heeft en dus weinig tijd om een mooi boeket te scoren. Met een aantrekkelijk gepresenteerde collectie boeketten en duidelijke vaste prijspunten maakt Bloem! het kiezen makkelijk voor de klant. Met een zelfscankassa of tikkiebetaling via een QR-code op het schap, sluit Bloem! helemaal aan bij de behoefte van de convenienceconsument. Efficiëntie is zeker een van de pijlers waarop fysieke winkels zich kunnen onderscheiden. In Hoog Catharijne heb je een verkoopautomaat van Daily Flowers waar gemak weer een hele andere betekenis krijgt. Aan de andere kant vraagt deze verkoopvorm nog wel de nodige aandacht als het gaat om verleiden van klanten."

Beleving en expertise
Gebrek aan verleiding? Daar hebben ze bij Daen's Greenhouse geen last van als je het Marcel vraagt. "Hier proef je echt de passie voor planten als designproduct en word je als klant echt omarmd door een inspirerende groenbeleving. Een unieke ervaring, waarmee ze ook steeds meer jonge klanten tot aankoop van bijzondere groene planten weten te verleiden. Bij Stek voor je Plek loop je midden in de stad een groene oase in, maar wat hier echt opvalt, is hoe de ondernemer Taco zich als expert onderscheidt. Hij barst van de productkennis en weet klanten met advies en informatie te helpen en te verrassen. Het liefst zou hij zelf zijn planten bij elke kweker gaan halen."

Persoonlijkheid en creativiteit
"De groep ondernemers beseften tijdens de tour steeds meer dat er nog volop kansen zijn voor bloemen- en plantenwinkels, maar na een bezoek aan de kleurrijke winkel Rood&Bloem van Carolien Rutgers wisten ze het helemaal zeker. Deze winkel straalt ultieme liefde voor bloemen, vazen en klanten uit. Carolien heeft haar uitgesproken persoonlijkheid en creativiteit weten te vertalen naar een opvallend concept voor haar bloemenzaak en draagt dit ook via socials sterk uit. Hier proef je de menselijke maat in fysieke winkels, die nooit door AI of een andere techniek kan worden overgenomen."

Marcel kijkt vol optimisme terug op een geslaagde dag. "We hebben mooie voorbeelden gezien die aantonen dat fysieke winkels binnen de sierteelt zeker nog volop bestaansrecht hebben. Hun cruciale rol voor de sector richting consument mag daarbij ook niet onderschat worden. Het is die bloemist of plantenspecialist die de consument weet te verleiden met verhalen, presentaties, creativiteit en vakmanschap. Die moeten we koesteren."

Tourdeelnemer Jacco Huibers van Amigo Plant erkent tijdens het afsluitende diner in een 'instagrammable' restaurant ook de toekomst voor fysieke winkels. "Ieder heeft zijn eigen unieke concept, maar wat hen verbindt, is passie en ondernemerschap. Ze verkopen geen producten, maar ze vertellen vooral verhalen! En over onze mooie producten valt ook veel te vertellen richting de consument."

Voor meer informatie:
Marcel Jansen
Strøm Creative Marketing
[email protected]
www.strommarketing.nl

Horti Inspiration Group
[email protected]