De Rotterdamse haven zet een belangrijke stap in het optimaliseren van scheepvaartbewegingen met de introductie van een geavanceerd Geofence-systeem. Dit systeem maakt deel uit van de eerste fase van het 'Just-in-Time' (JIT) varen project, dat gericht is op het verminderen van CO2-uitstoot en het verbeteren van de efficiƫntie van scheepsbewegingen.
Geofence-systeem
Vanaf medio oktober ontvangen terminalplanners en scheepsagenten een e-mailnotificatie, zodra een schip een denkbeeldige lijn, de zogenaamde 'geofence', passeert en de Portpassage Planning Area (PPA) binnenvaart. Deze geofence is geplaatst op een afstand van 240 nautische mijlen rond de Maascenter boei. Bij het passeren van deze lijn krijgt het schip een Actual Time of Arrival (ATA) in de PPA, wat helpt bij het nauwkeuriger plannen van aankomsttijden en het verminderen van wachttijden.
Voordelen van Just-in-Time varen
Het 'Just-in-Time' varen biedt aanzienlijke voordelen voor zowel de ecologische voetafdruk als de operationele kosten van de scheepvaart. Een onderzoek uit 2022 toont aan dat containerschepen per reis hun brandstofverbruik en de daaruit voortvloeiende uitstoot van kooldioxide met 4,23% kunnen verminderen door gebruik te maken van 'Just-In-Time'-aankomsten over de laatste 12 uur van een reis. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping (Low Carbon GIA) in het kader van het GreenVoyage2050-project van de IMO en Noorwegen.
Samenwerking en toekomst
De implementatie van het Geofence-systeem is een gezamenlijke inspanning van verschillende partijen binnen de haven, waaronder terminaloperators, scheepsagenten en nautische dienstverleners. Door deze samenwerking wordt de betrouwbaarheid van informatie verhoogd, wat bijdraagt aan een efficiƫntere en duurzamere havenoperatie.
Bron: Port of Rotterdam