Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zorgen bij ondernemers over lange doorlooptijden van keuringen in de haven

Het Agrarisch Import Platform (AIP), waar TLN en Fenex onderdeel van zijn, uiten in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer hun grote zorgen over de lange doorlooptijden van keuringen in de havens en op Schiphol. Geïmporteerde voedingsmiddelen worden, voordat deze op de Europese markt mogen, gekeurd door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). De NVWA kampt met forse achterstanden waardoor steeds meer bedrijven uitwijken naar andere havens in Europa.

In een kwart van de containers in de Rotterdamse haven zit voeding. Deze voedingsmiddelen, bijvoorbeeld de verse mango's voor in je smoothie of de cacao voor de chocoladeletters, moeten door de NVWA worden gekeurd, voordat deze de Europese markt op mogen. Dit ter bescherming van de voedselveiligheid.

Achterstanden
Door de achterstanden bij de NVWA kampen veel importeurs van veterinaire en fytosanitaire goederen met een veel langere afhandelingstijd van containers na aankomst in de haven. Het probleem wordt veroorzaakt door een vrij gedateerde werkwijze en een afname van het aantal keuringen per dag. In het ergste geval staan sommige containers soms weken op de kade. De langere doorlooptijden leiden tot hogere koelkosten maar ook tot risico's voor de voedselveiligheid.

Hogere tarieven
De NVWA is van plan om de tarieven vanaf 2025 te verhogen. Uitgaande van de tarieven van de NVWA voor 2025 kost de keuring van een 40-voetscontainer vlees of vis in Rotterdam 475,75 euro, terwijl de kosten voor dezelfde keuring in Antwerpen slechts 182,50 euro zijn. Door de langere doorlooptijden en de hogere kosten kiezen steeds meer bedrijven ervoor om hun importen via Antwerpen te laten verlopen. Dat is én goedkoper én de afhandeling is sneller. Dit is een forse bedreiging voor de Rotterdamse haven (en Schiphol, waar hetzelfde speelt – zelfs met levende have).

Oplossing
Het AIP, waarin 17 ondernemersorganisaties zijn vertegenwoordigd, heeft een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over dit probleem en de mogelijke oplossingen. Op 6 november spreekt de Tweede Kamer over de NVWA.

Bron: TLN

Publicatiedatum: