"Zakelijke belangen bij elkaar brengen in de sierteeltsector, daar ontleent Royal FloraHolland al sinds het begin van de vorige eeuw haar bestaansrecht aan. De kracht van de klok is na al die jaren onveranderd belangrijk gebleven, dat merk ik dagelijks als ik met kwekers en kopers spreek over onze relevantie voor de sector," zegt Pieter Bootsma, Chief Value Officer bij Royal FloraHolland. "De afgelopen jaren hebben we echter intensief met elkaar samen gewerkt om meer te zijn dan alleen een veiling. Ons digitale- en logistieke platform vormen nu letterlijk het hart van het bedrijf en bieden zowel in Nederland als internationaal de gehele keten volop kansen voor groei en innovatie."
Kansen benutten
"Juist deze kansen wil ik met én voor de sector grijpen door het ontwikkelen van vernieuwende en op maat gesneden handelsmethoden, logistieke diensten en mogelijkheden tot financiële afhandeling. Voor mij is het opbouwen van partnerships met zowel kwekers als kopers hierin onontbeerlijk, want uitsluitend door samenwerking kunnen we de toegevoegde waarde van het platform voor de wereldwijde sierteelt vergroten."
Groeiplan platform
"Royal FloraHolland heeft als facilitator van het platform tot doel om de interactie tussen kwekers, leden en kopers eenvoudig te maken en hen in staat te stellen om collectieve en individuele doelen te bereiken. Ons platform helpt om in sierteelt wereldwijd optimaal samen te werken, los van culturele of bedrijfsmatige verschillen. Maatwerk waar dat nodig is, standaardisatie waar effectief en realiseren van groei voor ondernemers in sierteelt, al deze uitgangspunten komen bij elkaar in ons platform en daarmee ook in ons groeiplan voor de komende jaren."
Ondernemen vanuit partnerships
"Connect to grow is voor mij in dit kader niet zomaar een loze belofte, maar zie ik als essentieel voor de toekomst van de coöperatie, het bedrijf Royal FloraHolland en het ondernemerschap in de sector. Sturen op gezamenlijke groei en het zo efficiënt mogelijk kunnen werken in de keten, zijn voor mij de twee belangrijkste drijfveren in waardecreatie. Gezamenlijke strategische marktontwikkeling, kostenbeheersing en innovatie vanuit partnerships met zowel kopers als kwekers, staan voor mij voorop als we hebben over groei en innovatie."
Gedeelde innovatie agenda
"Innoveren vanuit een gedeelde agenda maakt gedeeld succes mogelijk. Met het recent afgesloten convenant met exporteurs, waarin we de handen ineenslaan voor de toekomst van Floriday, hebben we een belangrijke stap gezet in het samen werken aan groei. Dat geldt ook voor de diverse kleinschalige experimenten die we nu samen met kwekers en kopers doen om de daghandel beter te ondersteunen. Denk aan het op Klokvoorverkoop testen van het effect van 100% aanbod van klokaanvoer, het tussentijds bijstellen van de prijs en het vervroegen van het startmoment van kopen."
Sleutel tot succes
"Om samen vanuit effectieve partnerships succcesvol te innoveren, is het creëren van een omgeving waarin iedereen zich betrokken en gehoord voelt een belangrijke sleutel. Daarom organiseren we de ontwikkeling van onze diensten, ons platform en het contact met kwekers en kopers hierover vanaf 2025 vanuit twee nieuwe pilaren in onze organisatiestructuur. Eén pilaar richt zich volledig op waardecreatie voor kwekers (Grower Value Management) en de andere richt zich specifiek op kopers (Buyer Partnership Development). Deze meer klantgerichte organisatiestructuur is één van de uitkomsten van ons traject 'Fit For Future'. Ik heb er alle vertrouwen in dat zowel kwekers als kopers snel positief effect gaan merken."
Netwerkeffect
"Tot slot, de waarde van ons platform voor de sector hangt voor mij in de basis direct samen met investeren in schaalgrootte. Dit is nodig om onze leidende positie te behouden en om de kosten in de hand te houden. Hoe meer partijen gebruik maken van het platform, hoe groter ons wereldwijde gezamenlijke marktaandeel wordt en hoe goedkoper tegelijk het beheer van het platform is."
"De gehele sector heeft baat bij dit netwerkeffect. Het versterkt het ondernemerschap van kwekers, leden en kopers. Wat uiteindelijk het ultieme doel van ons platform is en altijd al het primaire doel van de coöperatie Royal FloraHolland is geweest."
Bron: Royal FloraHolland