Tholen - Wanneer de box van New Export Company binnenkomt, zie je de mixkarren vol planten klaarstaan om richting Duitsland te gaan en een grote glimlach van Jimmy die je tegemoet komt. Jimmy de Mooij werkt sinds begin dit jaar voor zichzelf, na 12 jaren gewerkt te hebben voor werkgevers op de Rijnsburgse veiling.
Mixkarren
"Klanten bedienen van a tot z vind ik het leukste wat er is," vertelt Jimmy. "Als ik samen met een klant een mixkar samenstel, krijg ik daar echt energie van. Ik werk inmiddels zo'n 20 jaar in de bloemen, ook tijdens mijn studententijd. In de laatste 12 jaar is de focus vooral naar de planten gegaan. Daarin is de connectie met de klant en kweker voor mij heel belangrijk."
Klanten kunnen het hele assortiment bekijken en uitkiezen in de webshop, waarna Jimmy de kar met de klant samenstelt. Hij heeft vooral Nederlandse klanten die aan Duitsland leveren, en de mixkarren gaan grotendeels naar supermarkten daar. "Wat minstens net zo belangrijk is als de inkoop, is hoe het assortiment in de winkel wordt gepresenteerd. Samenwerking met de klant is daarom erg belangrijk. Uiteindelijk wil ik de eindklant in de supermarkt de keuze bieden voor een mooie plant met een luxe uitstraling, en dat zie je terug in het assortiment. We hebben planten van bekende kwekers van goede kwaliteit, want waarom zou een klant in de supermarkt daar geen behoefte aan hebben?"
Nonnen in Vught
"Na acht jaren bij Jack Heeringa Bloemverwerking en precies vier jaren bij J&N Blumen und Pflanzen werd het tijd om zelf verder te gaan. Na een leiderschapstraining die ik drie jaar geleden heb gevolgd, bleek uiteindelijk wel dat ik graag voor mijzelf wilde beginnen. Die visie had ik toen, en dat is uiteindelijk dit jaar ook gelukt. Ik heb ook de droom om ooit eigen winkels in beheer te hebben. Bij mijn laatste werkgever J&N Blumen und Pflanzen kreeg ik de kans om de plantenkarren voor klanten te gaan verzorgen. J&N groeide in vogelvlucht. Samen met nog twee andere klanten waar ik voor inkocht waren dit wekelijks bij elkaar zo'n 750 winkels. Ik maakte er een sport van om elke week een mooi divers aanbod te creëren en was dagen onderweg naar kwekers. Uiteindelijk ben ik hier zelf in doorgegaan. Omdat ik veel te maken heb met de Duitse markt, heb ik zelfs twee keer een week bij de Nonnen in Vught gezeten om Duits te leren. Na drie dagen begon ik al te dromen in het Duits, dus dat heeft zeker geholpen," lacht Jimmy.
Grünen Tag
"Toen ik nog bij J&N Blumen und Pflanzen werkte, ben ik daar begonnen met een eigen merk: Grünen Tag, speciaal voor de Duitse markt. Het is het afgelopen jaar iets ondergestoft, maar daar probeer ik weer leven in te blazen," vertelt Jimmy. "Daarnaast is samenwerken gewoon heel belangrijk voor mij, en dat doe ik dan ook graag met zowel kwekers als klanten. Ik ga regelmatig bij kwekers langs, en heb fijne contacten waar ik goed mee kan sparren."
Positieve energie
"De sierteeltsector betekent voor mij persoonlijk al jaren iets bijzonders, maar afgelopen jaar was niet altijd makkelijk," deelt Jimmy. "Ondernemen is een vak apart, en kost veel energie. Toch geeft het ook heel veel positieve energie. Er zit inmiddels balans in, en dat kostte de eerste maanden echt tijd. Maar als ik de karren en de hele box vol mooie planten zie staan, ben ik heel dankbaar voor waar ik nu sta en heel gelukkig dat ik van mijn passie mijn werk heb gemaakt. Mijn doel is om het anders dan de rest te doen en te blijven vernieuwen. Vandaar de naam 'New Export Company'."
Voor meer informatie:
Jimmy de Mooij
New Export Company
Tel: +31 (0)6 57 17 06 72
[email protected]
www.newexportcompany.com