De wereld verandert razendsnel, de sierteeltsector daarmee ook. Royal FloraHolland verandert mee. Met de uitdagingen van vandaag begrijpen zij als geen ander dat logistiek flexibel, efficiënt en betrouwbaar moet zijn. Dit doen ze om voor hun kwekers en kopers het verhandelen van sierteeltproducten zo goed mogelijk te faciliteren. Daarmee dragen ze bij aan het doel van Royal FloraHolland: optimale prijsvorming tegen zo laag mogelijke kosten. In dit tweeluik vertelt René Krukkert, manager logistieke strategie & business development, waar Royal FloraHolland momenteel aan werkt om passende logistiek te realiseren. Oftewel, hoe hun logistieke platform meebeweegt met de wensen van kwekers en kopers.
Royal FloraHolland heeft een prominente positie binnen de sierteeltsector. René Krukkert: "Als een spin in het web zien wij kans om de sierteeltketen van logistieke partners, kwekers en kopers slimmer en klantgerichter te organiseren."
Consolidatie, verschuiving van productie, groei van fijnmazigere orders en hogere productiekosten zijn slechts een paar voorbeelden van veranderingen waar kopers en kwekers vandaag de dag mee te maken hebben. "Daarom is het van belang om als Royal FloraHolland na te denken over hoe wij de sierteeltketen efficiënter kunnen maken en schaalvoordelen kunnen behalen. Dat is dan ook waar we de afgelopen jaren de focus op hebben gelegd en waar mijn team en ik nog steeds iedere dag mee bezig zijn. Wij willen logistiek zo organiseren dat onze leden en aanvoerders hun producten zo goed mogelijk kunnen verkopen."
Samen schaalvoordelen en efficiëntie in de keten realiseren
Samenwerken zit in de natuur van de coöperatie. Juist die samenwerking kan onze logistiek helpen schaalvoordelen te realiseren. René: "Als coöperatie zijn we een verlengstuk van de kwekers. Zij willen het liefst bezig zijn met hun product en kernactiviteiten. Door de logistiek op schaal aan te bieden, halen we er samen met de kwekers voordeel uit. Zij hoeven niet te investeren in extra koelcellen of fijnmazige logistiek – dat regelen wij voor ze."
Deze schaalvoordelen ontstaan door het slimmer inzetten van ruimtes, middelen en mensen, én door te werken aan verdere groei van het logistieke platform. "We zijn alleen geen alledaags distributiecentrum. Onze operatie is heel specifiek ingericht voor bloemen en planten, waarbij de kwaliteit van de producten en snelheid van leveren van groot belang zijn."
Ook mogelijkheden voor mechanisatie en meer gebruik van data worden daarin meegenomen: "Nu zit er nog heel veel handwerk in onze processen. Met de snelle stijging van loonkosten, de schaarste op de arbeidsmarkt, de ontwikkeling van de techniek en de spreiding van onze activiteiten over meer uren op de dag, wordt de inzet van data en mechanisatie steeds interessanter. We gaan uitzoeken op welke onderdelen van ons proces we hier de eerste slagen in kunnen maken."
"Daarnaast is verduurzaming een grote drijfveer voor ons", vertelt René. "Zo zetten we al stappen in het verduurzamen van de logistieke middelen. Denk hierbij aan het ontwikkelen van meermalige en 100% recyclebare oplossingen." Maar ook het efficiënter inrichten van de processen moet bijdragen aan verdere verduurzaming, zegt René: "Het verstandig inzetten van vrachtwagens, koelcellen en middelen heeft een grote invloed op onze footprint. Uiteraard blijven we onze duurzaamheidsambities uitbreiden en onderzoeken we constant nieuwe mogelijkheden.
De kracht van het grote geheel
Het logistieke platform van Royal FloraHolland moet kwekers en kopers blijven versterken in hun ondernemerschap, hoe zij ook met elkaar willen handelen. René: "Daarom vernieuwen we onze processen en zijn we tegelijkertijd bezig met het verbeteren ervan, bijvoorbeeld door het gebruik van slimme algoritmes. "Ook zijn we tijdens het implementeren van nieuwe processen meteen nieuwe proposities aan het ontwikkelen. Denk daarbij aan het afleveren aan kopers in tijdvakken of het ondersteunen van kwekers met fijnmazige logistiek voor klok én directe handel. We doen veel tegelijk en dat doen we heel bewust. Zouden we bijvoorbeeld eerst alle processen vernieuwen en daarna pas nieuwe diensten ontwikkelen, dan missen we kansen. Ook kiezen we ervoor om direct te toetsen bij kwekers en kopers wat de meerwaarde is van nieuwe diensten of aanpassingen in ons proces. Zo zorgen we ervoor dat we diensten ontwikkelen op onze menukaart waar kopers en kwekers echt iets aan hebben."
René benadrukt dat Royal FloraHolland aan de logistiek bouwt 'terwijl de winkel openblijft'. "Ook tijdens de ontwikkelingen verwerken we iedere dag enorme volumes aan bloemen en planten van kwekers, via de klok en via directe kanalen. En we zorgen voor betrouwbare levering aan kopers, in tijdvakken. Dit staat als doel, nu en in onze toekomstige logistieke ambities, altijd bovenaan."
In deel 2 van dit tweeluik vertelt René wat ze de komende jaren naar verwachting ontwikkelen voor kwekers en kopers op het logistieke platform, welke rol Floriday daarin gaat spelen en hoe het logistieke proces van Royal FloraHolland steeds meer datagedreven wordt.