Naarmate de zomers in de Verenigde Staten warmer worden, neemt de vraag naar hittebestendige planten gestaag toe. Retailers en consumenten zijn op zoek naar planten die goed gedijen bij hoge temperaturen. Portulaca is een populaire keuze vanwege zijn goede prestaties in de zomer. Aldus Bart Hayes van Westhoff, die in de VS veel vraag ziet naar hun SeaGlass Portulaca serie.
Gestage groei
De Portulaca is een belangrijk onderdeel van het Westhoff aanbod. De verkoop van hun Portulaca variëteiten is de laatste jaren constant gestegen. "Hij is vooral geschikt voor tuiniers. De Portulaca is hitte- en droogtebestendig, trekt bestuivers aan, en bloeit geweldig - wat willen we nog meer? Dit succes is niet alleen toe te schrijven aan de kwaliteit van de veredeling, maar ook aan ons toeleveringsnetwerk, legt Hayes uit.
Goede vertakking en grote bloemen
Wat onderscheidt de SeaGlass-serie dan? "De serie is geselecteerd op goede vertakking en grote bloemen. Grote bloemen lijken misschien standaard, maar bij Portulacas is deze grootte niet vanzelfsprekend. De plant is gevoelig voor licht - de bloemen gaan overdag open en 's nachts weer dicht. Hoe groter de bloem, hoe sneller/vroeger ze openen en hoe langzamer/later ze sluiten. Dit komt door de zwaartekracht."
Een nieuwe naam
Westhoff heeft onlangs haar Portulaca programma omgedoopt tot de SeaGlass serie. "Deze rebranding is in lijn met de uitbreiding van onze marketing. We hebben tot nu toe geen Portulaca op de markt gebracht in Europa of Oceana/Australië, dus wilden we één merk zodat er uniformiteit is onder de licentiehouders."
Tweekleurig is trendy
Bij Westhoffs Portulaca hebben tweekleurig variëteiten aan populariteit gewonnen. "Ik denk dat het te maken heeft met een wereldwijde trend. Het is wisselend, maar op dit moment zijn tweekleurige bloemen erg populair."
Een rooskleurige toekomst
De toekomst voor Portulaca ziet er rooskleurig uit. "We verwachten dat de vraag gestaag zal toenemen. Planten zoals Portulaca, Scaevola of Angelonia vullen in tuincentra het gat tussen voorjaarsbloemen en herfstproducten. Tuinliefhebbers ontdekken dat ze het tuincentrum meerdere keren per jaar kunnen bezoeken in plaats van alleen in de lente langs te komen en een voorraad voor het hele jaar aan te leggen. Deze consumentgerichte aanpak zorgt ervoor dat mensen vaker het tuincentrum bezoeken en dat is terug te zien in hun tuinen."
Veredeling voor uitmuntendheid
En wat is de focus wat betreft veredeling? "We zijn op zoek naar alles wat de levensduur van bloemen verlengt in de tuin of in de retail, zegt Hayes. "Intense, heldere kleuren zijn altijd goed. Planten die in de zomer bloeien moeten opvallen tussen andere planten."
Voor meer informatie
Bart Hayes
Westhoff
[email protected]
www.westflowers.de