Tholen – Op de vloer lege Flügel-flesjes, resten bittergarnituur en je schoenen plakten aan de vloer van het bier. In de skyboxen van het Rat Verlegh Stadion in Breda, de thuishaven van NAC Breda, kunnen ze wel een feestje bouwen.
De AGF-handel vierde dinsdag in het stadion ook een feestje, de AGF-Kennis(sen)dag. Er was een rondleiding door het stadion en er was bier en een buffet. Maar voordat het tijd was om daarop aan te vallen, hielden Kilian De Geyter van Fresh Retail Consulting en Pieter van den Hoogenband presentaties.
Tijdens de rondleiding door het stadion even het gevoel van een persconferentie ervaren. Bekijk hier de fotoreportage.
Productkennis beperkt
Kilian maakte begin dit jaar een carrièreswitch. Na 12 jaar bij Aldi besloot hij om aan de andere kant van de onderhandelingstafel te gaan zitten om producenten te helpen door zijn ervaring te delen. In Breda deed hij dat dinsdag ten overstaan van een zaal met 250 AGF-handelaren en toeleveranciers.
De voormalig category manager groenten en fruit weet goed hoe retailers denken. Kennis die goed van pas komt, bijvoorbeeld voor telers en handelaren. Kilian wijst erop dat er tegenwoordig steeds minder kennis aanwezig is in de keten.
Vóór 2000 was die kennis er veel meer, zowel aan de inkoop- als aan de verkoopkant. Inkoper en verkoper hadden veel fysiek contact, en ze hadden productkennis. Ook in de supermarkt was er nog veel contact met de klant, de consument.
Kilian De Geyter spreekt een goedgevulde zaal toe. Bekijk hier de fotoreportage.
Onbegrip
Vanaf 2000 is de digitalisering ingezet. Voor onder meer track&trace en certificeringen heeft dat veel voordelen. Wel nam het fysieke contact in de keten af. En ook de kennis in de keten is, onder meer door steeds meer personele wisselingen, afgenomen.
De oprichter van FreshCon constateert dat er hierdoor onder meer sprake is van veel meer onbegrip in de keten. Terwijl de meloenen al op zee zijn, is over de koop nog geen zekerheid. Het risico, dat ligt bij de teler. Ondertussen verwacht de consument nog altijd 'de perfecte bloemkool', ondanks alle uitdagingen met onder meer gewasbeschermingsmiddelen die steeds beperkter toegestaan zijn.
Volgens Kilian is er sprake van een spreidstand in de AGF-keten. Niet langer de category manager met productkennis en veel ervaring neemt de beslissingen, maar het management. De managementvisie krijgt de overhand boven de kennisvisie.
Digitalisering werkt kostenbesparing in de hand. De consultant verwacht dat op termijn de kosten voor kwaliteitscontroles omlaag kunnen. Als je namelijk met data uit de teelt houdbaarheid goed kunt voorspellen, bijvoorbeeld voor kaskomkommers, dan zijn 4 à 5 kwaliteitscontroles in 24 uur tijd tijdens elke stap in de keten niet meer nodig.
Samen met Kilian werd aan een actieplan gewerkt. Bekijk hier de fotoreportage.
Denken als een retailer
Na een analyse van de keten en ketenontwikkelingen wees Kilian telers en leveranciers in de zaal erop dat ze zullen moeten reorganiseren. Alleen op die manier zullen ze 'met gelijke wapens' met de retailer kunnen strijden. Retailers zijn namelijk druk bezig hub's te vormen, en kopen steeds meer rechtstreeks bij de teler. Vooral voor de traditionele grossier, die van oudsher in heeft gezet op brede ontzorging met een compleet AGF-pakket, is dat volgens de consultant een gevaar.
Een actieplan volgde, met telkens de vraag: Wat wil de retailer/consument/leverancier? Kilian merkte daarbij op dat voor de retailer kwaliteit niet meer belangrijker is dan prijs. Prijs is toch net iets belangrijker, in een markt waar de marges krap zijn, en krapper worden. "Massa is kassa, de marges worden flinterdun."
Het advies van de consultant is om alvast met de retailer mee te rekenen, en ook aan te geven wat de retailer kan gaan verdienen met de tomaat, de bloemkool of het tropische fruit. "Zonder marge koopt een retailer een product niet."
Vanuit de AGF-inkoper gedacht, iets waar Kilian bij uitstek ervaring mee heeft, is het zaak de aandacht te trekken als teler of leverancier. Daarbij helpt het volgens hem om je te focussen, en iets unieks te bieden. Toegevoegde waarde bieden, en focussen op iets wat de retail ondanks hub-vorming nog niet zo goed kan, lijkt het devies. Oftewel zorgen dat het aanbod zo goed en compleet is, dat een retailer geen 'nee' kan zeggen.
Na beide presentaties kwamen er de nodige vragen uit de zaal. Dat was positief. Bekijk hier de fotoreportage.
Kennis naar consument
Na de presentaties van zowel Kilian als Pieter van den Hoogenband, kwamen de vragen goed los. Van Kilian wilden de mensen uit de zaal onder meer weten of productkennis nog nodig is in de AGF-keten. Ja, was de consultant stellig. "Om onbegrip te voorkomen." Op korte termijn ziet hij het echter met die kennis niet goed komen. Het is daarom vooral zijn advies om te zorgen dat je problemen voor bent. Risicospreiding kan daarbij helpen, zodat je altijd kunt leveren.
Kennis bij de consument is ook belangrijk, realiseert ook de zaal zich. Maar hoe krijg je die kennis goed daar, wilde iemand weten. Een eenduidig antwoord op die vraag formuleren bleek niet eenvoudig. Een goed platform met duidelijke informatie kan een goede stap zijn. Wel is ook hier mogelijk het pijnpunt: wie gaat dat betalen?
Ook in de topsport is die vraag, wie gaat het betalen, altijd actueel. Nederland is een ambitieus topsportland, en afgelopen zomer regende het olympische medailles in Parijs, maar ondertussen staat er op de financiële kant nogal eens druk.
Pieter van den Hoogenband met dagvoorzitter Sander Bruins Slot. Bekijk hier de fotoreportage.
Persoonlijke banden
In het verhaal van Pieter van den Hoogenband, chef de mission tijdens de afgelopen Olympische Spelen, draaide het vooral om inspireren. Met passie en bevlogenheid is heel veel mogelijk. Inspireren deed hij met veel filmpjes, over zijn eigen carrière en over de recente Olympische Spelen.
Hij liet zien hoe hij gaandeweg het proces echt van zijn eigen kunnen doordrongen raakte, en hoe hij een team vol specialisten om zich heen bouwde, met dank aan sponsoren uit de ondernemerswereld. "Dat zijn specialisten in van niets iets maken", complimenteerde de olympiër hen.
Over zijn rol tijdens de Olympische Spelen was Pieter duidelijk: als chef de mission draait het om dienend leiderschap. De sporters moeten het uiteindelijk doen, en dus moet je hen faciliteren. En vertrouwen geven. Wil je binnen 48 uur van je wedstrijd meedoen aan de openingsceremonie? Dan mag dat gewoon. "Het zijn volwassenen, geen kinderen."
Zonder innovaties waren er niet zoveel medailles gewonnen deze zomer in Parijs. Bekijk hier de fotoreportage.
Ook Pieter kreeg tal van vragen uit de zaal. Hoe versla je de wet van de remmende voorsprong? Door talent de kans te blijven geven. Is innovatie belangrijk? Ja, zonder innovaties niet zoveel medailles als in Parijs.
Ook de rol van de pers, soms misschien wat zuur, werd aangestipt in een vraag. Ook hier een positief antwoord van Pieter. Hij heeft er vertrouwen in dat er genoeg talentvolle journalisten zijn in Nederland. Ook journalisten zijn mensen, met wie je een band op moet bouwen.
Het bruggetje naar de presentatie van Kilian maken we zelf nog even. In de AGF-keten is onder druk van digitalisering het fysiek contact steeds minder, maar blijft vertrouwen belangrijk. Aan de persoonlijke banden, of het nu onderling of met het team van AGF was, kon tijdens de borrel en het buffet mooi gewerkt worden. Aanvallen maar.