Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob Brussee over de uitdagingen in de rozenimport

"Het spel ken niks meer hebben"

Tholen - Beperkte luchtvracht, stijgende personeelskosten en een zogenaamde bloemenban, het is geen gemakkelijke tijd voor de sector. Maar de grootste uitdaging op dit moment is de luchtvracht, volgens Rob Brussee van van der Deijl Roses. Hij vertelt meer over de uitdagingen bij de import van rozen op dit moment.

Stabiele prijs
Tot en met vorige week was er een goede vraag naar rozen, vertelt Rob. "Dit kwam vooral omdat het aanbod beperkt is. Door de beperkte aanvoer bleef de prijs eigenlijk deze hele zomer en nazomer redelijk stabiel, maar dat is vanaf vandaag veranderd. Nu zijn rozen gewoon goedkoop. Meestal zie je rond deze tijd van het jaar wel dat bloemenhandelaren in de winkels de bloemen wat loslaten en meer de kerstsferen in gaan."

Beperkt aanleveren
"Op het moment is de grootste uitdaging de beperkte luchtvracht, daar kampt iedereen mee. Er zijn niet genoeg vrachtmogelijkheden, omdat er veel richting China gaat, aangezien dat voor vrachtvervoerders meer oplevert. Veel bloemen worden dus uiteindelijk niet afgestuurd of zelfs weggegooid, je mag als kweker maar beperkt aanleveren. Dit zorgt dus voor het beperkte aanbod in Nederland. De grootste vrachtproblemen zijn vanuit Kenia, Zimbabwe en Ecuador. Vanuit Ethiopiƫ zijn er gelukkig weinig vrachtproblemen, die vliegen zelf." Van der Deijl Roses vertegenwoordigt Equinox en Flora Pura vanuit Kenia en Rosalynn vanuit Ecuador.

"Het spel ken niks meer hebben"
"We maken ons wel druk om toenemende kosten. De personeelskosten stijgen, kosten bij veiling gaan omhoog en de vracht is duurder geworden. 'Het spel ken niks meer hebben' zoals we dat hier zeggen. Als de vracht op dit niveau blijft, in combinatie met de stijgende kosten, dan hoeft sturen wellicht niet meer. Het moet wel rendabel blijven."

Kwaad daglicht
Daarbij komt nog dat bloemen in een negatief daglicht staan. "Het is heel krom," vindt Rob. "Diesels mogen niet meer in Rotterdam en Amsterdam komen, maar de havens liggen wel vol met cruiseschepen. Hetzelfde gebeurt met bloemen. Kwekers doen hun stinkende best, maar de hele sector wordt alsnog volledig onterecht in een kwaad daglicht gezet. Er wordt heel selectief geschreven en dat is niet fair, het schaadt de bloemensector enorm." En die zijden bloemen, daar vindt Rob ook wat van. "Dat lijkt leuk, maar binnen twee maanden ben je dat ook zat en dan zit je ermee. Er gaat niks boven een bos verse bloemen, daar word ik blij van."

Voor meer informatie:
Rob Brussee
Van der Deijl

Tel.: +31 (0)71 366 0614
[email protected]
www.vanderdeijl.nl