Tholen - Duurzaamheid integreren in de bedrijfsvoering, hoe doe je dat? Met de nieuwe CSRD-wetgeving komt er veel op de bedrijven in de AGF-handel en tuinbouw af. "Het is verwarring troef. Veel bedrijven weten niet waar ze moeten beginnen", vertelt Frans Timmers, die na een lange carrière in de AGF- en bloemensector de laatste jaren verschillende teelt- en handelsbedrijven in Nederland en België voorzag van bedrijfskundig advies.
Samen met Inge De Clerck, die al meer dan 25 jaar bedrijven ondersteunt rond duurzaamheid, heeft hij de krachten gebundeld om ondernemers te helpen die werk willen maken van duurzaamheid en duurzaam ondernemen. Deze maand is 'Pienter' live gegaan. "Ons doel is om partijen in de AGF- en horti-sector - telers, telersgroepen, tussenhandelaren en exporteurs in AGF, bloemen en planten, zowel in Nederland als België - te helpen met het formuleren van duurzame doelen, ze te implementeren in de bedrijfsstrategie en ze vooral haalbaar te maken!"
Inge De Clerck en Frans Timmers
"Ik geef met mijn ervaring in de AGF- en tuinbouwsector al veel bedrijfskundig advies en kwam er steeds meer achter dat duurzaamheid een hot topic ging worden binnen het MKB- en KMO. Steeds meer stakeholders en banken gaan hier vragen over stellen. Daarnaast vind ik de zorg voor mens en omgeving vanuit mijn persoonlijke overtuiging erg belangrijk. Ik wil niet al te pretentieus zijn, maar hoop wel mijn persoonlijke steentje bij te dragen aan de verduurzaming van de wereld. In mijn zoektocht naar aanvullende kennis en expertise kwam ik Inge tegen. Zij heeft geen achtergrond in de tuinbouw, maar is al jaren actief met duurzaamheidsvraagstukken en bleek bereid dit verder uit te willen werken voor onze sector", vertelt Frans.
"Ik denk dat onze combinatie uniek is. We trekken samen op richting de opdrachtgevers. Daarbij staan de volgende vragen centraal: Waar sta je nu en waar wil je naar toe? In een aantal sessies komen we tot een concreet plan, waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen gaan of desgewenst met ondersteuning vanuit ons. Met de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)-richtlijn worden steeds meer bedrijven verplicht om te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu."
Voorbeeldbedrijf
"We zien dat in de AGF- en tuinbouwsector de grote coöperaties en multinationals deze handschoen inmiddels hebben opgepakt. Het sierteeltbedrijf Royal van Zanten vind ik hierbij echt een voorbeeldbedrijf. Daaronder zitten echter een grote groep MKB/KMO-bedrijven voor wie het nog een ver-van-hun-bedshow is. Op die doelgroep van bedrijven die niet de middelen hebben om hier een duurzaamheidsmanager op te zitten, richten we ons", vertelt Frans.
"Deze duurzaamheidsrapportage raakt hen namelijk ook. Want ook al hebben ze niet de omvang dat ze zelf verplicht zijn om te rapporteren; ze maken wel deel uit van de keten en zullen daarom data moeten aanleveren aan hun stakeholders", vertelt Inge. Ze adviseert al jaren bedrijven in uiteenlopende sectoren op duurzaamheidsgebied. "Belangrijk is om bedrijven te laten denken waar ze nu staan en waar ze naar toe willen. Daarbij is het draagvlak van groot belang, want anders heeft het ook geen zin. Duurzame strategieën moeten niet alleen worden geïmplementeerd, maar ook worden begrepen en gedragen door alle stakeholders."
Toekomstbestendig
"Nog altijd kom ik bedrijven tegen die denken dat ze met een paar acties goed op weg zijn met duurzaamheid, maar duurzaam ondernemen is meer dan een bijenhotel en zonnepanelen op je dak", benadrukt De Clerck. "Duurzaam ondernemen gaat veel verder, daarmee maak je je bedrijf ook toekomstbestendiger. Een voorwaarde, want anders ben je over een paar jaar gezien, of je dat nou wilt of niet. Daar denken wij een rol in te kunnen vervullen door de ondernemers te ontzorgen door hen te voor te bereiden op alle vragen die hen op dit gebied bereiken vanuit klanten, overheden, consumenten en andere stakeholders."
"Daaruit voortvloeiend, adviseren we ook over de marketing en communicatie rond deze duurzaamheid. Greenwashing is aan de orde van de dag en vaak zien bedrijven door de bomen het bos niet meer. En de klassieke marketeers die denken in slogans en hits krijgen vaak de boodschap niet goed over de bühne. Het frappante is dat het wel lijkt dat hoe onduurzamer het bedrijf opereert, hoe meer ze vaak communiceren terwijl de echte duurzame bedrijven vaak kleinere familie-ondernemingen zijn voor wie het vanzelfsprekend is om duurzaam te ondernemen, al is het niet natuurlijk nooit helemaal zwart-wit."
Duurzaam ondernemen als een kans
"We willen geen kortetermijnoplossing neerleggen", beaamt Frans. "Bedrijven moeten er wel van overtuigd zijn dat ze er mee aan de slag moeten. Duurzaam ondernemen betekent ook investeren in innovaties en de grenzen opzoeken van wat beter kan. En rapporteren is daarbij een onderdeel, maar we willen dat bedrijven ook voordelen gaan halen uit de duurzame transitie. En wanneer ondernemers hier op een goede manier met een focus op de lange termijn mee bezig zijn, dan wordt het een kans en kunnen ze hiermee een voorsprong opbouwen op hun concurrenten. Bovendien doet het ook wat met je imago. De jonge generatie wil niet meer geassocieerd worden met een werkgever die duurzaamheid aan zijn laars lapt. We zijn er beiden van overtuigd dat duurzaamheid en zakelijk succes hand in hand gaan."
Pienter is erkend in het kader van de Vlaamse kmo-portefeuille.Daardoor kan je als Vlaamse onderneming voor de dienstverlening van Pienter genieten van een subsidie tot 45% - met een maximum van 7.500 euro per jaar.
Voor meer informatie:
Frans Timmers / Inge De Clerck
Pienter bv.
Klein Veerle 103
B - 2960 Brecht, België
t: +32 (0)3 216 13 02
[email protected]
www.pienteragro.com/