Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anton van Duijn

“Mijn missie is simpel: bloemisten helpen winst maken"

Tholen - Als 13-jarig jongetje ging hij al langs de deuren met een mand vol bloemen. Nu, ruim veertig jaar later, is Anton van Duijn de oprichter van AvD Boeketservice, een bedrijf dat bloemisten helpt met het maken van boeketten. Zijn leven is verweven in de bloemenwereld en als 'flora innovator' deelt hij graag zijn kennis en kunde met anderen.

De weg naar AvD Boeketservice
Anton heeft een lange carrière in de bloemenwereld. Hij werkte als creatief directeur bij Bloomon, een bedrijf dat bekendstaat om moderne boeketten. "Mijn focus lag daar op trends en stijl. Hoe houden we bloemen relevant en aantrekkelijk? Dat was mijn uitdaging," vertelt hij. Toch besloot hij verder te kijken. "De functie sloot niet meer aan. Ik wilde bloemisten helpen die wel omzet draaien, maar geen winst meer maken."

Tijdens zijn gesprekken met bloemisten ontdekte Anton een belangrijke uitdaging: het maken van boeketten levert voor bloemisten relatief weinig winst op, maar ze willen wel boeketten kunnen leveren. "Ik zag daar een oplossing, door kant-en-klare boeketten te maken. Ik zet echt in op de best verkopende bossen, de bijzondere boeketten kan de bloemist zelf maken."

Bloemisten helpen winst maken
Met AvD Boeketservice helpt Anton bloemisten door boeketten te leveren die klaar zijn voor verkoop. Daarnaast geeft hij trainingen en lezingen over trends en toekomstvisies in de sector. "Mijn missie is simpel: bloemisten helpen winst maken," vertelt hij. Zijn verkoop van kant-en-klare boeketten biedt concrete resultaten. "Voor een kleine bloemist is het mogelijk om €75.000 winst per jaar te draaien. Dat zijn ambitieuze cijfers, maar ze zijn haalbaar met de juiste werkwijze," legt hij uit.

Momenteel heeft Anton vijf actieve klanten die in totaal 100 boeketten per week afnemen. "We staan echt in de kinderschoenen, maar de potentie is groot. De vraag naar efficiënte en winstgevende oplossingen groeit."

Een visie op bloemen en trends
Anton volgt de ontwikkelingen in de branche nauwgezet. Hij ziet grote trends opkomen, zoals ecoflorals en neobotanicals. "Ecoflorals is een trend die dieper ingaat op duurzaamheid en biologische bloemen met de uitstraling van een veldboeket. Neobotanicals wordt een gekke mix van echte en zijden bloemen, met opvallende, kleurrijke elementen. Over vijf jaar zie ik dat zeker opkomen." Toch ziet hij het gebruik van zijden bloemen in een boeket puur als aanvulling. "Bloemen hebben een energetische werking. Dat gevoel kun je met zijden bloemen niet evenaren," vindt Anton.

Bij AvD Boeketservice blijft de focus echter liggen op vakmanschap. "AvD Boeketservice draait om kwaliteit, maar ook duurzaamheid is belangrijk voor ons. De boeketten worden strak verpakt in kraftpapier met touw, en we werken met MPS-gecertificeerde bloemen. Volgend jaar wil ik een biologische lijn lanceren."

Samenwerken en vooruitdenken
Anton werkt nauw samen met Florazul. "Hier heerst een soort broedercultuur, het zijn zulke leuke jonge gasten. Ik ontwerp de boeketten en maak inkooplijsten. Zij regelen de inkoop, webshop, logistiek en facturatie. Op maandag komt alles na de veiling binnen en sorteren we het. Met mijn vrouw Lucinda maak ik dan 100 boeketten op een dag."

Deze productie neemt een groot deel van het werk uit handen van bloemisten. "De standaard boeketten doen wij, zodat bloemisten zich kunnen richten op het creatieve werk en de klantbeleving. Het draait om efficiëntie en kwaliteit." Zijn ambitie is groot. "Ik wil straks 100 klanten kunnen bedienen, maar nog steeds op maat werken. Kwaliteit staat voorop, zowel van de bloemen als van het bedrijf."

Lesgeven en inspireren
Naast zijn werk geeft Anton gastlessen en deelt hij zijn ervaring en kennis graag met anderen. "Tijdens een les moesten jongeren hun ideeën pitchen. Van elk idee kon ik wel iets meenemen. Jonge mensen hebben zoveel drive, dat werkt aanstekelijk."

Zijn boodschap aan bloemisten is helder: "Je moet meeveranderen. Ik zie dat oudere bloemisten dat soms missen. Maar ik hou van dit vak en wil er iets voor betekenen." Zelf heeft Anton zijn eigen zaak in 2008 moeten verkopen om financieel te overleven. "Daarom begrijp ik bloemisten zo goed, ik heb daar als het ware mijn kindje weg moeten doen. Uiteindelijk heeft mij dat wel gemaakt tot wie ik nu ben, en dat probeer ik ook aan anderen te vertellen."

Een leven lang leren en groeien
Anton kijkt met trots terug op zijn reis. "Ik begon met een mand vol bloemen langs de deuren en ben nu dagelijks bezig met vernieuwen en uitdagen. Dat kinderlijke, die nieuwsgierigheid, zit er nog steeds in. Zelfs op mijn 57e."

Voor meer informatie:
Anton van Duijn
AvD Boeketservice
Tel: +31 (0)6 40185198
[email protected]
www.antonvanduijn.nl