Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joost Bongaerts, Florabundance, over de Thanksgiving-verkoop van dit jaar

"Thanksgiving viel laat dit jaar, dat veranderde het consumentengedrag"

Vorige week werd in heel de VS Thanksgiving gevierd. Nu de festiviteiten voorbij zijn, neemt Joost Bongaerts (CEO van Florabundance) de tijd om terug te blikken op de Thanksgiving-verkoop van dit jaar in de VS. Zijn bloemengroothandel verzendt bloemen door heel het land. Hij deelt welke ontwikkelingen in de bloemensector hem dankbaar stemmen, maar ook met welke uitdagingen de sector te maken had.

Volgens Bongaerts gaven de Thanksgiving-verkopen van 2024 een gemengd beeld, zowel in de retail- als in de groothandel vanwege het late tijdstip van Thanksgiving en de kort daaropvolgende kerstperiode. "Hoewel de verkoop in sommige gebieden stabiel was, leverde het niet het resultaat op waar velen op hadden gehoopt. Doordat Thanksgiving dit jaar pas op 28 november werd gevierd veranderde het gedrag van de consument. De aandacht en de uitgaven werden verlegd naar de feestdagen en de voorbereidingen voor Kerst."

Bloemstukken voor Thanksgiving

Op groothandelsniveau bleven de verkopen grotendeels gelijk in vergelijking met voorgaande jaren. "Veel groothandelaren schreven dit toe aan de ingekorte feestdagenperiode waardoor de bloemenbestellingen voor Thanksgiving rechtstreeks concurreerden met de vroege kerstverkoop. Groothandelaren werden geconfronteerd met allerlei uitdagingen op het gebied van logistiek en marketing zoals voorraadbeheer en een veranderende vraag. Bloemisten konden ook merken dat de overlap tussen de inkopen voor Thanksgiving en Kerst invloed had op de verkoop van Thanksgiving bloemen."

Om vergelijkbare redenen vond Bongaerts dat de verkoop in de retail over het algemeen redelijk, maar niet bijzonder goed was. "Vergeleken met vorig jaar daalde de verkoop tijdens de Thanksgiving-week. Sommige retailers meldden een daling van 5%. Retailers constateerde dat het laat vallen van Thanksgiving mogelijk heeft bijgedragen aan een focusverschuiving van traditionele bloemstukken naar kerstdecoraties."

Hij ziet echter ook dat de omzet in november een lichte verbetering liet zien vergeleken met 2023. "Hoewel het totale aantal verkochte bloemen licht daalde, steeg de gemiddelde orderwaarde. Dit resulteerde in een verbeterde 'same-store' omzet voor veel locaties. Dit suggereert dat, zelfs toen het volume daalde, klanten de voorkeur gaven aan bloemstukken van hoge kwaliteit."

Bongaerts wijst er ook op dat sommige regio's het beduidend beter deden dan anderen. "Regionale verschillen speelden een rol. In gebieden waar de inkomens hoger liggen, liep de verkoop over algemeen beter. Deze markten profiteerden van de bereidheid van klanten om te investeren in uitgebreidere bloemendecoraties. Dit laat ook zien dat er voortdurend vraag is naar kwaliteit."

Ondanks deze uitdagingen benadrukt Bongaerts dat de Thanksgiving-verkopen waardevolle inzichten opleverde. Hij stelt dat zowel retailers als groothandelaren kunnen profiteren van het al vroeg promoten van Thanksgiving-aankopen zodat de verkoop voor de Kerstperiode begint. Hij denkt ook dat het aanbieden van producten die voor zowel Thanksgiving als Kerst gebruikt kunnen worden een goede optie zijn. Daarnaast is hij van mening dat het focussen op voorraadbeheer en regionale marketing belangrijk is voor het maximaliseren van de verkoop tijdens de drukke feestdagen.

Nu de sector de kerstperiode ingaat, is er volgens hem reden tot optimisme. "De veerkracht die de bloemensector deze Thanksgiving heeft getoond, laat zien dat klanten waarde hechten aan bloemen tijdens de feestdagen. De Thanksgiving datum mag dan bepalend zijn geweest voor de resultaten van dit jaar, maar het aanpassingsvermogen van de sector zal ook in de komende seizoenen weer voor succes zorgen."

Het 'That Flower Feeling' bestelbus

Hij benadrukt dat Florabundance zich blijft inzetten voor de nationale 'That Flower Feeling' campagne, die de verkoop van bloemen voor dagelijks gebruik promoot met de boodschap 'Self Care Made Easy'. Dit initiatief wil het publiek informeren over de voordelen van het bloemen. "We hebben nu zelfs een van onze bestelwagens in de 'That Flower Feeling'- style om deze inspirerende boodschap te verspreiden," besluit Bongaerts.

Voor meer informatie:
Joost Bongaerts, 'That Flower Feeling' Ambassadeur

Florabundance
[email protected]
www.florabundance.com
www.thatflowerfeeling.org