Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
International Bloemen breidt uit om aan de vraag te voldoen

"Bloemen- en plantenverkoop in Roemeense supermarkten stijgt"

Roemenen hebben de neiging om bloemen te kopen op feestdagen. Ze hebben heel wat gelegenheden om dat te doen, zoals Naamdagen of Roemeense Valentijnsdag (24 februari). In maart is er ook een reden om bloemen te kopen, omdat het land dan het Lentefeest (1 maart) en Internationale Vrouwendag (8 maart) viert. Op deze twee feestdagen bieden mannen bloemen aan vrouwen die ze kennen. En er zijn nog meer feestdagen, zoals Pasen (5 maart) dat meestal samengaat met de verkoop van buitenplanten. In de loop der jaren zijn deze feestdagen drukke dagen geworden voor de bloemenafdelingen van de Roemeense supermarkten. Net als in verschillende andere landen verkopen supermarkten steeds meer bloemen en planten.

Een toegangspoort tot de Roemeense markt
"Dit jaar was drukker dan andere jaren. We hadden een omzetstijging van 20% en het was een uitdaging om aan de vraag van de supermarkten te voldoen. Ondanks de inflatie zijn mensen bereid om bloemen te kopen," zegt Iulian Cazacu, manager van International Bloemen. Hoewel dit bedrijf bijna dagelijks bloemen levert aan Roemeense supermarkten, is dit niet altijd het geval geweest. Toen Cazacu in Nederland werkte, raakte hij geïnteresseerd in de bloemensector en vervolgens richtte hij in 2012 International Bloemen op. "Het opstarten ging niet vanzelf, maar toen we de eerste bloemen en planten aan de supermarkten hadden geleverd nam de vraag sterk toe. Op dat moment waren er nog niet zoveel bloemen en planten in de supermarkten. Rond 2007, tijdens een vakantie, zag ik de eerste bloemen in de supermarkten verschijnen, maar niet dagelijks. Nu zijn we een van de weinige bedrijven die dagelijks aan Roemeense supermarkten levert. Naast bloemen en planten, leveren we ook boeketten, keramiek en arrangementen."

Het bedrijf importeert van telers en leveranciers uit heel Europa, maar ook van telers binnen Roemenië. Ze hebben zelfs telers die alleen voor hen kweken. "Momenteel hebben we telers met kassen van meer dan 20.000 m² die alleen voor ons produceren, jaarrond." Volgens Cazacu komt 40-50% van hun bloemen uit Nederland (voornamelijk kamerplanten en snijbloemen), en de rest uit andere Europese landen waaronder Italië, Griekenland en Hongarije. "Vroeger kochten we al onze bloemen op de veiling, maar nu werken we ook rechtstreeks met leveranciers (25%) en telers (25%). De planten en bloemen gaan vaak direct van de teler naar de supermarkt, tenzij we ze moeten herverpakken of er bloemstukken van moeten maken."

Cazacu vertelt ook dat hij altijd op zoek is naar meer telers die de Roemeense markt willen verkennen. "We zijn een soort tussenpersonen. Het is erg moeilijk voor een bedrijf dat een soort plant teelt om contracten te krijgen met een supermarkt hier in Roemenië. Wij zijn dus een toegangspoort voor telers om de Roemeense markt te betreden. Wij brengen telers en supermarkten met elkaar in contact en regelen de contracten en het transport."

De Roemeense bloemenmarkt - trends en verwachtingen
Cazacu legt uit dat er in Roemenië veel bloemenliefhebbers zijn, maar dat de meeste bloemen worden verkocht voor een specifieke feestdag. Daarom heeft de bloemenmarkt een aantal specifieke gebruiken. "Bloemen en planten, zoals hyacinten, worden volgroeid verkocht omdat ze als cadeau gekocht worden. Bovendien verkopen we alleen bossen bloemen in oneven aantallen omdat even aantallen alleen worden gebruikt voor begrafenissen." Verder voegt hij eraan toe dat phalaenopsis een belangrijke plant is in Roemenië, maar vanwege de lage marges op de plant, verkoopt International Bloemen ze niet meer zoveel.

Cazacu verwacht dat de Roemeense bloemensector in de toekomst zal groeien: "Supermarkten hebben al gezegd dat ze de hoeveelheid bloemen en planten voor Kerst willen vergroten, omdat het vorig jaar een goed jaar was. "In 2016 begonnen we met slechts een halve vrachtwagen kerststerren, en vorig jaar hebben we meer dan 50 vrachtwagens geleverd. Deze kerststerren worden allemaal voor ons gekweekt door een teler in Hongarije. Het was een logistieke uitdaging om alle planten in zo'n kort tijd bij de supermarkt te krijgen. Maar omdat we de hoezen aanpasten per supermarkt is het ons gelukt om ze op tijd te leveren."

Uitbreidingsplannen
Omdat de sierteeltmarkt in Roemenië naar verwachting zal blijven groeien, besloot International Bloemen niet alleen hun opslaggebied uit te breiden. Het bedrijf investeert ook in het efficiënter maken van processen en het introduceren van nieuwe producten en bloemstukken. "De vraag groeit, dus we zullen in de toekomst meer ruimte nodig hebben. Daarom hebben we besloten om onze opslag uit te breiden van 2.000 m² naar 2.600 m². Bovendien hebben we 2 jaar geleden geïnvesteerd in het SAP-programma dat we nu verder ontwikkelen, waardoor we efficiënter gaan werken."

Ook zijn ze continu bezig met innoveren en het verbreden van hun assortiment. "We verkopen veel producten, van potgrond tot keramiek, bloemstukken en allerlei soorten bloemen en planten. We zijn altijd op zoek naar nieuwe dingen. Volgend jaar introduceren we bijvoorbeeld potten met Roemeense landschappen en gebouwen. En zoals gezegd, zijn steeds op zoek naar nieuwe producten en telers die de Roemeense markt willen betreden."

Voor meer informatie:
Iulian Cazacu
International Bloemen
[email protected]
www.internationalbloemen.ro