Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Campanulaklokjes klinken het hele jaar door"

Tholen - De feestdagen komen er weer aan, hoor je de kerstklokken ook al? In elk geval is er al volop aandacht geweest voor de klokjesbloem. Een paar weken geleden werden de campanula's gepresenteerd op acht verschillende Agora Cash & Carry-locaties in Belgiƫ en Frankrijk om te benadrukken dat ze jaarrond beschikbaar zijn. Deze Sales Promotie maakt deel uit van de bredere Campanulove-campagne, een gezamenlijk Campanula promotieproject van kwekers, veredelaars en vermeerderaars.

Tot de projectdeelnemers horen onder andere Sakata Ornamentals, Royal FloraHolland, Florensis, Kwekerij Stadsland en Evanthia. Daarnaast is er een promotiewerkgroep onder leiding van Royal FloraHolland. Sakata Ornamentals, Florensis en De Waal Tuil nemen ook deel aan deze promotiewerkgroep. Manon Poot, commercieel consultant bij Royal FloraHolland deelt dat hun leveranciers zich in de nabije toekomst mogelijk ook bij dit project aansluiten. Op 21 januari stemmen ze namelijk over het Campanula-promotieplan 2025-2026.


Campanula's bij de Agora Cash & Carry in Kontich

De campagne loopt inmiddels al bijna een jaar en richt zich voornamelijk op Europese landen waaronder Frankrijk, Belgiƫ, Duitsland, het VK en Nederland.

Meer dan een voorjaarsbloem
"Tot drie of ver jaar geleden stonden Campanula's bekend als voorjaarsbloemen. Nu zijn de bloemen het hele jaar door beschikbaar", vertelt Karel Peterse, productmanager snijbloemen bij Sakata Ornamentals EMEA. Toch ziet hij dat bloemisten en consumenten de Campanula nog niet als een jaarrond product beschouwen. "Hoewel bloemisten en consumenten weldegelijk bekend zijn met de Campanula, wordt de bloem nog vaak gezien als een voorjaarsbloem. Met Campanulove proberen we te laten zien dat de kwaliteit en veelzijdigheid van Campanula ook in andere seizoenen een plaats verdienen."


Karel Peterse in Kontich

Het evenement op de locatie van Agora had als doel om bloemisten te laten zien dat de Campanula zeer geschikt is voor de herfst. Ook het Sakata-team kreeg hier nieuwe inzichten. Karel Peterse: "We hadden verwacht dat bloemisten in de herfst terughoudend zouden zijn met Campanula's vanwege zorgen over de kwaliteit. Maar tijdens onze gesprekken met verschillende bloemisten kwamen we erachter dat de terughoudendheid vooral te maken had met het imago van de Campanula als voorjaars/zomerbloem. Dit verraste ons."

Terugblik en toekomstplannen
Eerder dit jaar waren er verschillende andere activiteiten en evenementen om Campanula's onder bloemisten te promoten. Royal FloraHolland heeft bijvoorbeeld samengewerkt met Heemskerk om Campanula-boxen te maken die ze naar bloemisten stuurden om de mogelijkheden van de bloem te verkennen.

Daarnaast nodigden Royal FloraHolland en Hoek Group bloemisten uit om deel te nemen aan een vragenlijst in ruil voor de klokvormige bloemen. Volgens gegevens van Hoek Group stegen de Campanula-verkopen met bijna 20% in vergelijking met de week voor deze promotieactie. Verder vroegen Florensis en Sakata tijdens de Trade Fair in Aalsmeer ook aandacht voor Campanulove. "We ontvingen daar positieve reacties op," aldus Karel.

Tot nu toe is hij tevreden met de resultaten van de campagne: "We zien een groeiende vraag naar Campanula's en de prijzen stijgen. Ik denk dat Campanulove heeft bijgedragen aan deze ontwikkeling. Dit is pas het eerste jaar van de campagne, en waarschijnlijk is het herhalen van onze boodschap net zo belangrijk als de boodschap zelf. Daarom zijn we zeker van plan om Campanulove volgend jaar voort te zetten, maar er staat nog niets vast. In de toekomst hopen we de campagne langer te laten lopen. En het zou mooi zijn als meer telers dit project financieel zouden steunen. Op die manier kunnen we onze marketing versterken en het Campanula-seizoen verlengen."

Manon Poot van Royal FloraHolland voegt hier aan toe: "We zien kansen om de Campanula-markt verder uit te breiden, vooral omdat Campanula's in relatief koude omstandigheden geteeld kunnen worden. Bij Royal FloraHolland brengen we vraag en aanbod samen, en dat zullen we ook voor deze campagne doen. Ik ben ontzettend blij om bij te dragen aan dit project. Een van mijn eerste zakelijke ervaringen was het verkopen van Campanula's, dus deze bloemen hebben een speciale plek in mijn hart. Door onze krachten te bundelen en samen te werken, kunnen we de Campanulove-campagne nog meer promoten en nog meer succes behalen."

Voor meer informatie:
Sakata Ornamentals EMEA
Tel.: +31 23 5543200
[email protected]
www.sakataornamentals.eu

Royal FloraHolland
Tel.: +31 88 789 89 89
www.royalfloraholland.com