De Rotterdamse haven zet steeds meer in op het herkennen en voorkomen van criminele activiteiten, zo geeft het platform Rotterdamse Haven Veilige Haven aan. Zij willen via verschillende artikelen aangeven waar op gelet moet worden bij smokkel of criminele activiteit.
Zo geven ze aan extra goed te letten op reefers en onlogische goederen. Al zijn in de Rotterdamse haven de onderschepte kilo's dit jaar gedaald, de vraag is of er ook daadwerkelijk minder cocaïne Nederland in komt. Wat het HARC-team in ieder geval constateert is het transport van kleinere hoeveelheden, schrijven ze.
Reefers
De laatste tijd wordt er weer meer cocaïne onderschept in reefer-containers. Bij de motoren van deze koelcontainers zitten allerlei holle ruimtes waar drugs verstopt kunnen worden, maar ook in vloeren en wanden kan het nodige worden opgeborgen. Niet zoveel als bij droge containers, maar toch een paar honderd kilo.
Wie kunnen dat zien?
Reefer monteurs, beveiligers, logistiek medewerkers, pluggers, chauffeurs of medewerkers van een empty depot worden opgeroepen onregelmatigheden te melden bij meldkamer Douane, 088-6223100.
Vermomming
Een andere smokkelmethode die weer vaker opduikt is het verpakken van drugs in andere goederen. In september werd bijvoorbeeld een grote partij crystal meth aangetroffen in een een partij betonnen stenen.
Maar drugs kunnen ook verstopt zitten in houten balken (zie boven), motoren, meubels, etc. Goederen uit Zuid-Amerika zijn sowieso verdacht, maar ook goederen die normaal gesproken in Nederland geproduceerd worden, zoals bijvoorbeeld tuinaarde. Of goederen waarvan het onlogisch is dat ze getransporteerd worden, zoals bijvoorbeeld kant en klare keukenkastjes waarmee een hoop 'lucht' wordt verplaatst.
Criminelen flyeren bij tankstations en truckparkings
Bovendien merken ze op dat criminelen steeds vaker flyeren bij tankstation en truckparkings. Drugscriminelen benaderen intensief vrachtwagenchauffeurs voor illegale transporten. Dat gebeurt via persoonlijk contact, sociale media, mail en Whatsapp, maar ook het ouderwetse briefje onder de ruitenwisser wordt regelmatig gebruikt.
Reclamebord
De vrachtwagen is het reclamebord van een transportbedrijf. Alle mogelijke contactinformatie staat op de deuren van de cabine of op de achterkant van een oplegger. Website, e-mail, Kamer van Koophandel, telefoon, social media; logisch natuurlijk, het kan zo maar een ingang betekenen naar een nieuwe klant.
Verkoopteams
Helaas gebruiken drugscriminelen die ingangen ook om bedrijven en hun chauffeurs te verleiden om cocaïne uit de haven te smokkelen. Ze gaan zelfs nog verder: bij verschillende benzinestations en truckparkings zijn een soort 'verkoopteams' aan de slag. Vaak jonge jongens die rechtsreeks contact proberen te maken met chauffeurs of daarvoor een briefje of kaartje onder de ruitenwisser doen.
Trap er niet in
Het HARC-team waarschuwt voor deze praktijken. Blijf ver weg van de smokkelaars en hun pogingen om hulp bij transport te organiseren. Simpel 'nee' zeggen werkt nog steeds het beste. Het melden ervan ook: Zeehavenpolitie, 0900-8844 of Meld Misdaad Anoniem, 0800-7000 of online.
10-stappenplan om drugssmokkel op bedrijfsagenda te houden
Ten slotte moedigen ze aan drugssmokkel op de bedrijfsagenda te houden. Om andere organisaties te inspireren hoe je het onderwerp drugssmokkel en het probleem van ronselen op de agenda zet en houdt, hebben ze daarom het 10 stappenplan van import- en overslagbedrijf Vollers beschreven.
- Urgentiebesef: de eigenaar van Vollers is zich goed bewust van de problematiek en gevolgen rondom drugssmokkel in de verschillende havens waar Vollers actief is. Voor hem staat de veiligheid van medewerkers voorop en heeft daarom aangegeven dat Vollers actie moet ondernemen om de weerbaarheid van het bedrijf en haar medewerkers te versterken.
- Projectgroep: er is een projectgroep opgezet, die zich heeft verdiept in de huidige situatie rondom drugssmokkel, beschikbare informatie en ondersteuning van de overheid.
- Actieplan: vervolgens zijn er doelstellingen geformuleerd gericht op het verhogen van weerbaarheid tegen drugscriminelen. Op basis van deze doelen is een actieplan opgesteld om stapsgewijs te werken naar een weerbaardere organisatie. Dit plan is gepresenteerd aan de bovenste managementlaag van de organisatie.
- Local point of contacts: het projectteam is daarna uitgebreid met medewerkers die als lokaal aanspreekpunt fungeren en de verantwoordelijkheid hebben om het project op elke Vollers locatie uit te rollen.
- Informatie verstrekken: de eerste stap was het verstrekken van informatie met behulp van posters, flyers, e-mails, video's en berichten op het intranet.
- Training: schriftelijke communicatie is onvoldoende om medewerkers echt bewust te maken van de huidige situatie, trends, signalen, risico's en gevolgen. Daarom heeft iedere medewerker in Nederland een awareness training van de douane gevolgd.
- Train-de-trainer concept: voor de buitenlandse locaties waar de anti-ronsel training niet beschikbaar is, is met behulp van de trainingskit een interne training ontwikkeld. De local point of contacts zijn middels een train-de-trainer concept getraind om deze training op hun eigen locatie te geven.
- E-learning: voor nieuwe medewerkers is een onboarding e-learning ontwikkeld. Deze is beschikbaar in verschillende talen en wordt automatisch aan elke medewerker toegewezen in onze e-learning tool.
- Communicatie: locatiemanagers krijgen regelmatig een update over de vorderingen van het project. Ook naar de medewerkers houden we de communicatieflow gaande met bijvoorbeeld berichten op het intranet.
- Evaluatie: het project wordt regelmatig geëvalueerd zodat duidelijk wordt welke vervolgstappen nodig zijn om het project te laten slagen.