In dit tweede deel over de logistieke strategie van Royal FloraHolland vertelt René Krukkert, manager logistieke strategie & business development, meer over de concrete stappen die Royal FloraHolland nu en de komende jaren zet om onze logistieke dienstverlening flexibeler en efficiënter te maken. Wat hebben ze gedaan en wat gaat er nog meer veranderen voor kwekers en kopers?
Grote stappen gezet
"De afgelopen jaren hebben we al grote stappen gezet in de uitrol van onze logistieke strategie. Denk bijvoorbeeld aan de overgang van verdelen naar orderpicken, het afleveren in tijdvakken met Select Delivery, onze groeiende dienst 'Voorraad & Orderpicking', Hub-to-Hub transport met Floriway en het verduurzamen van onze logistieke middelen in co-creatie met de keten. Uiteindelijk willen we -zoals in het vorige artikel ook toegelicht- de logistieke processen in de sierteeltketen efficiënter maken, schaalvoordelen behalen en digitaliseren waar dat kan en moet.
Het doel is om onze logistiek zo te organiseren dat leden en aanvoerders hun producten kunnen verkopen op de manier die zij willen, waarbij wij ze vervolgens logistiek van tuin tot koper compleet en duurzaam ontzorgen. In de huidige marktdynamiek is het nodig om makkelijk en op het laatste moment te kunnen switchen tussen in- en verkoopkanalen. Dat maakt het voor ons noodzakelijk om het logistieke proces aan te passen. Ook omdat er steeds meer behoefte is aan fijnmaziger op afspraak leveren en kopers de behoefte hebben aan meer grip op levertijden," aldus René.
Kanaalonafhankelijke logistiek
René vertelt verder: "We vernieuwen en verbeteren hiervoor onze processen en onderzoeken ook direct waar we meerwaarde kunnen leveren. Met Zentoo en Marginpar werken we nu samen aan de ontwikkeling van kanaalonafhankelijke logistiek. Hiermee kunnen kwekers al hun producten bij Royal FloraHolland brengen en maakt het niet meer uit of de handel wordt geveild of direct wordt verkocht via Floriday of eigen webshops. Het is zelfs mogelijk om producten al te verkopen terwijl ze nog op de tuin of op transport naar onze hubs zijn."
Dit biedt kwekers veel voordeel, vooral voor hun producten die ze fijnmazig willen verkopen. "De één ervaart efficiëntie, doordat de handel niet meer vooraf uitgesplitst hoeft te worden op de kwekerij. Voor de andere opent er potentieel een hele nieuwe afzetmarkt, doordat ze makkelijk en zonder extra investeringen nieuwe verkoopkanalen kunnen gebruiken. Maar ook omdat zij snel en goedkoper hun klanten kunnen bedienen."
Orderpicken bloemen Aalsmeer
Om kanaalonafhankelijke logistiek te laten werken, is de stapsgewijze invoering van orderpicken noodzakelijk. Voor planten zijn ze inmiddels op elke hub helemaal over, voor bloemen moeten ze dat alleen nog doen op Aalsmeer. De verwachting is dat ze na de piek van 2025 beginnen met de opschaling. Op Aalsmeer verwerken ze het grootste volume aan bloemen, dus zorgvuldige uitrol is van groot belang.
René: "We zijn constant bezig met een verdere optimalisatie van onze logistiek, om deze meer en meer naadloos aan te laten sluiten op de processen en uitdagingen van onze kwekers en kopers. Het maakt niet uit hoe een bloem of plant wordt in- of verkocht, onze logistiek beweegt mee."
Tijdvak leveren: Floriday
"Met kopers zijn we een gezamenlijke reis begonnen", legt René uit. De overgang naar orderpicken heeft de uitlevering van producten veranderd. "Kopers in Naaldwijk, Rijnsburg, Eelde en Aalsmeer planten kiezen nu zelf op welk moment, waar en hoe zij hun producten willen ontvangen. Sinds september kunnen kopers zelf hun Select Delivery tijdvakken aanpassen in Floriday en hun proces hierop afstemmen.
Dat was met onze oude manier van werken 'direct gekoppeld aan veilen' nooit mogelijk. Zeker niet omdat elke hub voorheen zijn eigen logistieke werkwijze en systemen had". Veel kopers geven aan dat we hun werk met tijdvak leveren een stuk efficiënter maken. Andere kopers moeten nog wennen aan de kansen die tijdvak leveren biedt voor spreiding van het werk in hun eigen logistieke proces."
Eén slim en uniform IT-systeem
"Waar we in het verleden op iedere hub een ander systeem hadden, kunnen we nu schaalvoordelen realiseren met één uniform systeem op alle hubs én werken we efficiënter door maar één systeem te optimaliseren", legt René uit. "We werken nauw samen met collega's van Data Science en IT. We ontwikkelen een slim algoritme voor orderpicken, waardoor we efficiënter en betrouwbaarder kunnen uitleveren in tijdvakken.
Het algoritme wordt als eerste getest in Rijnsburg en stuurt de inzet van medewerkers o.b.v. prioriteit van orders. We willen zo rijtijden en het benodigde aantal karren minimaliseren. Als Rijnsburg groen licht geeft op gebruik van het algoritme, rollen we de test ook uit over Naaldwijk en Aalsmeer."
App Dock Services
Met de logistieke strategie investeren ze in de toekomst en in groei voor de sector. Niet alleen binnen Nederland, ook internationaal proberen ze drempels te verlagen. Een goed voorbeeld daarvan is de investering die ze recentelijk hebben gedaan bij Dock Services. Een snellere en makkelijkere manier van werken door te investeren in mechanisatie én het inzichtelijker maken van processen met een app in Floriday.
"Zo'n app was al een langere tijd de wens van veel agenten. Met de app krijgen kwekers en agenten de status van luchtvracht of zeevracht zendingen, zodat zij hun werk beter kunnen plannen. We luisteren naar die wensen. Naast dienstverlening in Nederland voor onze internationale kwekers, onderzoeken we ook hoe we hen met logistiek kunnen ondersteunen naar andere regio's, zoals het Midden-Oosten."
Menukaart logistieke oplossingen
Alle ontwikkelingen dragen bij aan een uitgebreide menukaart aan dienstverlening. Ze komen van een one-size-fits-all logistiek proces gekoppeld aan het veilen en bewegen nu toe naar een logistiek platform met een menukaart aan gestandaardiseerde logistieke oplossingen om uit te kiezen. René vertelt trots: "Zowel kwekers als kopers komen naar ons toe omdat ze positieve geluiden horen of ervaringen hebben over veranderende logistiek. Een groter compliment kan je bijna niet krijgen."
Bron: Royal FloraHolland