Tholen - "Ik ben echt trots," begint Steven van Schilfgaarde het gesprek. "Trots op Royal FloraHolland, op mijzelf, op mijn gezin." We zitten in zijn kantoor, het is zijn laatste week als CEO van Royal FloraHolland. Hij blikt terug op een bijzondere tijd. "Om deze periode af te sluiten op de Dag van de Coöperatie, met mijn vrouw en kinderen er bij, was heel speciaal."
Het is overigens nog een drukke week voor Steven. Hij wil alles goed achterlaten voor zijn opvolger Pieter Bootsma, dus zijn week is vol met overdrachtsgesprekken, vergaderingen en een jaarlijks moment van dank aan alle leidinggevenden. "Alles gebeurt voor de laatste keer, dat is apart. Het begon al met mijn reis naar Afrika begin december, waar ik afscheid nam. Ze hadden een mooie farewell party georganiseerd."
Tijdens Iftex in Nairobi, Kenia, juni 2024
Nieuwe structuur
"De cirkel is rond. Pieter Bootsma is ingewerkt en de nieuwe structuur staat. De coöperatie is flink ontwikkeld in de afgelopen jaren, met een duidelijke scheiding tussen vereniging en dienstverlening. Zo gaan we ook de organisatie verder indelen. Klanten - kwekers en kopers - willen we zo goed mogelijk bedienen door alle benodigde kennis efficient te bundelen. Het verenigingsdeel van de cooperatie wordt apart georganiseerd. De organisatie is hiermee simpeler gemaakt, met een managementlaag minder. Hierdoor kunnen we sneller en beter inspelen op de wensen van klanten. Tegelijkertijd bespaart het kosten, en dat zijn we ook verplicht aan onze leden."
Grootste B2B-winkelstraat
Steven heeft een grote passie voor digitalisering, wat niet vreemd is gezien zijn achtergrond in Telecom en IT. "Royal FloraHolland zou de boot missen. Ik weet niet precies welke boot, maar we moesten nieuwe groei mogelijk maken. De sector was stabiel, maar niet in beweging. Met die transformatie ben ik destijds gelijk aan de slag gegaan in de vorm van Floriday en modernisering van de IT."
Hij is trots op Floriday en de stappen die zijn gezet. "Toen ik binnenkwam verliep alles via de klok en vond de financiële afwerking daarna plaats. Nu hebben we met Floriday de grootste B2B winkelstraat in Europa. Dankzij de nieuwe technologieën die we hebben ontwikkeld voor Kopen op Afstand zijn we op weg om een van de meest moderne digitale infrastructuren te worden."
Door digitalisering is de klok ook stabiel gebleven, vertelt hij. "Het aantal transacties daalde tot drie jaar geleden elk jaar met 1%. Sinds 2021 is het stabiel. Natuurlijk is het wel zo dat vroeger iedereen op de tribune zat; dat gevoel mis je nu. Daarom hebben we de ledensessies, de Dag van de Coöperatie en een klantenplatform geïntroduceerd, zodat we verbonden blijven."
Steven tijdens de opening van Centrum Weerbare Sierteelt in Naaldwijk met burgemeester Bouke Arends, december 2023
Fusie voltooid
"Als wij betere service bieden, wordt de hele sierteeltsector sterker. Met dat idee heb ik de afgelopen jaren gewerkt." Toen Steven in 2016 de organisatie binnenkwam, waren de systemen op elke locatie nog verschillend. Royal FloraHolland is resultaat van meerdere fusies sinds 1911 en sinds de laatste fusie in 2008, is met het overgaan op één systeem de fusie na 16 jaar eindelijk voltooid.
Ongeduldig
Dat sommige dingen veel tijd kosten, vond hij misschien wel de grootste uitdaging. "Ik ben behoorlijk ongeduldig, dus ik had soms gehoopt dat dingen sneller gingen. Tegelijkertijd hebben we te maken gehad met onder andere Covid en een energiecrisis. Daarnaast moet je niet vergeten dat FloraHolland wel veranderd kan worden, maar de omgeving moet daarin meegaan. We moeten met z'n allen stappen zetten en daarin de gulden middenweg vinden. Een aantal dingen had ik wel sneller gewild, maar ik ben content met waar we staan. Je hebt de wijsheid vooraf niet in pacht."
Steven tijdens een interview in 2020 met een destructie van bloemen in de achtergrond
Certificeringen
Over het imago van de sector maakt Steven zich wel zorgen. "We moeten ons blijven bewijzen de komende jaren. De maatschappij stelt steeds hogere eisen, zoals op het gebied van certificeringen. Ik begrijp dat dit voor sommige kwekers een flinke verplichting is, maar het is uiteindelijk ter bescherming van alle leden. Eén fout kan groot nieuws worden. Als coöperatie moeten we onszelf beschermen; we kunnen niet onze kop in het zand steken."
Hij voegt toe: "We willen kwekers ondersteunen om te voldoen aan de certificeringseisen. Certificering mag geen reden zijn om te stoppen. Als dat wel gebeurt, speelt er vaak meer mee. Het is dan hoogstens de uiteindelijke druppel die de emmer doet overlopen. Het geldt overigens niet alleen voor kwekers, maar er komen steeds meer eisen voor alle ondernemers. De maatschappij eist transparantie, en dat is terecht. Het mooie van onze sector is dat we samenwerken aan één taal en één manier van werken, zodat het voor iedereen efficiënter en goedkoper wordt. Uiteindelijk staan we samen sterker."
Zwart-wit
Tegelijkertijd vindt Steven dat we moeten opletten met zwart-wit denken. Hij ziet dat kwekers veel investeren om minder gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken, maar benadrukt dat niet alles zomaar afgeschaft kan worden. "Als mens willen we ook overleven, en daar hebben we soms medicijnen voor nodig. Het is belangrijk om zorgvuldig te zijn met wat je gebruikt, maar niet alles kan zomaar verdwijnen. Dat is te zwart-wit. Tegelijkertijd hebben we wel de opdracht om zo min mogelijk chemie te gebruiken. Maar gewasbescherming is niet het enige probleem; we hebben een hele paraplu aan uitdagingen die we zorgvuldig moeten afwegen."
Steven als Piekhulp
Niemand voorbijrijden
Steven heeft ervaren dat iedereen in de sector wel een mening heeft. "Het is een sector waarin veel actoren actief zijn, maar het aantal meningen is nóg groter. We hebben bijvoorbeeld eens een besluit over certificering genomen met een meerderheid van 53%. Nou, dat ging er mooi niet door. In onze sector is echt een draagvlak van 70 à 80% nodig om een volgende stap te zetten. In deze sector moet je gas geven, maar heel nauwkeurig sturen en niemand voorbijrijden. Ik hoop dat ik dat ook niet heb gedaan."
Passie voor bloemen en planten
"De passie in de sector is ongekend," vertelt Steven. "Zoveel familiebedrijven, en het is ongelofelijk knap welk risico mensen nemen vanwege hun liefde voor bloemen en planten. Overal waar ik ben geweest – of het nu bij een kwekerij, een lijnrijder of in de handel was – sprak men met passie. Die liefde voor het product hoort echt bij Nederland. Zelf heb ik geleerd om te genieten van de schoonheid van bloemen en planten, vooral van de kleurschakeringen. Het wordt steeds kleurrijker en diverser."
Met een brede glimlach voegt hij eraan toe: "Mijn peettante had een prachtige Engelse tuin, en ik zie nu elementen daarvan terug bij kleinere biologische kwekers. Dat vind ik mooi om te zien."
Steven aanwezig bij de start Centraal Veilen Roos, november 2023
Hub versterken
Op de vraag of grond wordt verkocht uit financiële zorgen, is Steven duidelijk: "Nee. De twee percelen in Naaldwijk zijn verkocht met het doel om de hub in Naaldwijk te versterken. Dit biedt nieuwe groeimogelijkheden en ruimte voor ontwikkeling. We verkopen grond om initiatieven mogelijk te maken die de activiteiten van FloraHolland versterken. Ook in Aalsmeer wordt grond aangeboden om nieuwe kansen te creëren. Alles draait om het versterken van de marktplaats. Uiteindelijk komt dit de hele sierteeltsector in Nederland ten goede."
En dat vindt Steven ook gelijk het bijzondere van 'de veiling'. "Het is een vereniging, coöperatie, bedrijf, marktplaats, we zijn druk bezig met logistiek, lobbyen voor de sector en public affairs. Oh, en één van de grootste vastgoedbedrijven in Nederland. Royal FloraHolland biedt ons land talloze kansen. Daarnaast brengen we wereldwijd producten naar de meest emotionele momenten in het leven. Je vindt ons overal."
Samen bouwen
Wat Steven het meeste zal missen, is het persoonlijke contact. "Persoonlijk contact zorgt voor interactie en geeft energie. Samen bouw je aan iets groots, en dat ga ik het meeste missen."
Over zijn toekomstplannen is Steven nog aan het nadenken. "Ik neem de tijd om rustig na te denken en te kijken wat er op mijn pad komt. Als iets mij energie geeft en ik iets kan bijdragen, wil ik het overwegen. Maar ik ga dat in alle rust doen. Mijn gezin is ook blij dat ik nu meer tijd voor ze heb."
Zijn boodschap voor de sector? "Blijf elkaar opzoeken en overwin de verschillen. Blijf innoveren, want stilzitten is geen optie in de huidige wereld. Sommige veranderingen zijn lastig, maar probeer dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Er is wereldwijd zoveel bewondering voor de Nederlandse sierteelt, zet dat om in trots."
Van zijn tijd bij Royal FloraHolland heeft hij geen spijt. Integendeel: "Ik ben trots op zoveel mensen die met passie en energie elke dag proberen om het beter te doen. En we moeten het samen doen. Royal FloraHolland kan niet bestaan zonder kwekers en kopers."
Voor meer informatie:
Royal FloraHolland
https://www.royalfloraholland.com/