Het jaar 2024 is bijna voorbij. Voor veel mensen voelt het alsof de tijd voorbij is gevlogen. Dat geldt ook voor veilingmeester Paul Freriks. Hij blikt terug op een bewogen jaar, waarin veel gebeurde. Zowel wereldwijd als bij Royal FloraHolland was er sprake van nieuwe ontwikkelingen, uitdagingen en extremen. Paul deelt graag zijn ervaringen en blikt ook vooruit naar wat het nieuwe jaar zal brengen.
Prijzen en producten
De extremen uitten zich met name in het té natte voorjaarsweer. Dat was niet goed voor de kwaliteit van veel buitenproducten, zoals tulpen en Ilex. Gelukkig kregen producten van goede kwaliteit hogere prijzen. Het vraag-aanbodmechanisme heeft op de klokken altijd een sterke werking. Als er minder van een product beschikbaar is, stijgen de prijzen vaak, en omgedraaid. Daardoor viel de omzet in veel gevallen mee of was zelfs goed. Een voorbeeld hiervan is de lange Ilex-takken. Dit seizoen waren er minder lange takken, waardoor de prijzen erg goed waren.
Voor Kerst zien we vooral rode, witte, geverfde en glitterproducten op de klok. Groen en paars doen het ook redelijk. Andere kleuren verkopen minder goed in deze tijd. Bij planten zijn kerststerren, kerstbomen, Phalaenopsis en Amaryllis in pot populair. Ook hyacinten in pot verkopen goed.
Uitdagingen in 2024
Hoewel er veel goed ging, zijn er ook uitdagingen. Komend jaar blijft het lastig met hoge kosten, zoals personeel, verwerking en materialen (bijvoorbeeld hoezen en potten). Ook het transport is niet altijd makkelijk. Kwekers in Kenia en Zuid-Afrika hebben soms moeite om hun producten op tijd naar de klok te krijgen door een tekort aan beschikbare vluchtcapaciteit. Ook zien we in de wereld steeds meer politieke onrust. Denk maar aan de oorlogen in Oekraïne, Israël-Gaza en sinds kort ook in Syrië.
Nieuwe ontwikkelingen
Bij Royal FloraHolland hebben we dit jaar bij Veilen en Logistiek het nodige uitgeprobeerd en veranderd. We hebben grote stappen gezet met Centraal Veilen Planten. We zien dat de koopkracht op de centrale klokken bij een oplopende markt echt sterk is. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek om hun inkoopwerkplek te verbeteren. Ook hebben we experimenten gedaan, met bijvoorbeeld multi transactie veilen en lokaal handelen. Maar ook met Klokvoorverkoop (KVV). Hiermee onderzoeken we of het helpt om bijvoorbeeld de KVV-winkel eerder te openen of het percentage aan te passen. Dit heeft ons in het kader van proberen, meten en weten weer mooie nieuwe inzichten opgeleverd.
Voor volgend jaar gaan we door met veel van deze nieuwe ontwikkelingen. Zo willen we Centraal Veilen uitbreiden naar bloemen en orderpicken invoeren in Aalsmeer.
Aan alles komt een begin
We kennen allemaal het gezegde 'aan alles komt een einde'. Niet alleen het jaar loopt ten einde, maar veranderingen betekenen vaak ook dat je stopt met het oude. De meeste mensen vinden dat spannend, ook ik. Want vooraf kunnen we niet altijd inschatten wat het nieuwe ons zal brengen. Toch geeft het stoppen met het oude vaak weer ruimte voor wat anders. De kunst is dan ook om veranderingen te omarmen als een kans. Gezien veranderingen meestal gepaard gaan met iets nieuws, zouden we het oude gezegde ook positief kunnen omdraaien en voortaan wellicht beter kunnen stellen: "Aan alles komt een begin!"
De veilingmeesters van Royal FloraHolland wensen je fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!