Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fleuroselect

Breeders & Distributors Conference inspireert veredelaars en jonge planten producenten

Ongeveer zestig brancheprofessionals verzamelden zich op 4 en 5 december in Deventer voor de Fleuroselect Breeders & Distributors Conference. Duurzaamheid, precompetitieve samenwerking en datamanagement/kunstmatige intelligentie stonden centraal tijdens het tweedaagse evenement, dat de uitdagingen en kansen waar sierteeltveredelaars in de toekomst mee te maken krijgen in kaart bracht. Experts bogen zich over de vraag hoe je succesvol en relevant blijft in een snel veranderende markt, wat leidde tot interessante gesprekken en samenwerkingsmogelijkheden.

De conferentie begon met een focus op duurzaamheid. Marcel Hubers van Syngenta Professional Solutions onderstreepte het groeiende belang van een preventieve benadering in de overgang van chemische naar biologische gewasbescherming. Sören Affeld, CEO van Stender Substrate, zette de schijnwerpers op innovaties in substraten en wees erop dat de wensen van de retailsector grotendeels bepalend zijn voor de transitie naar veenvrije oplossingen. Raimon Loman, duurzaamheidsmanager bij Dutch Flower Group, vertelde over de inzet van zijn bedrijf voor 100% gecertificeerde sourcing. Hij benadrukte de noodzaak voor veredelaars om zich aan te passen, processen te certificeren en milieuimpact te meten.

Deelnemers bogen zich tijdens een middagsessie bij Schoneveld Breeding over precompetitieve samenwerking en storytelling. Peter van de Pol van Schoneveld en Joost Kos van Royal van Zanten illustreerden hoe hun samenwerking via Breeding Accel strategische voordelen oplevert. Teunis Sikma van Fresh Forward liet zien hoe branding, zoals bij Sprank-appels, de relatie met retailers versterkt. De dag werd afgesloten met een rondleiding door de faciliteiten van Schoneveld en het moleculaire lab van Breeding Accel, waarna er nog meer gelegenheid was om te netwerken en discussiëren tijdens het diner.

Op de tweede dag lag de focus op datamanagement en kunstmatige intelligentie. Matthias Redlefsen, directeur bij Benary, deelde hoe een grote cyberaanval zijn bedrijf platlegde en benadrukte het belang van proactieve maatregelen op het gebied van cybersecurity. Josephine van Luik van het Greenport Cyber Resilience Center kwam met praktische tips en benadrukte dat oplettendheid bij werknemers een kritieke factor is.

Wetenschappers Erik Pekkeriet en Manya Afonso van de Wageningen Universiteit presenteerden de nieuwste AI-ontwikkelingen op het gebied van sierplantenveredeling. Mon-Ray Shao van Dümmen Orange demonstreerde hoe AI kan helpen bij het verfijnen en versnellen van veredelingsprocessen.

De 2025 editie van de Breeders & Distributors Conference vindt plaats in de eerste week van december.

Voor meer informatie
Fleuroselect
[email protected]
www.fleuroselect.com

Publicatiedatum: