Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vrijwillige duurzaamheidsstandaarden:

"Een kans voor de bloembollensector"

Deelname aan vrijwillige duurzaamheidsstandaarden biedt bloembollenbedrijven grote voordelen. Het helpt ondernemers hun milieueffecten te verkleinen, kosten te besparen en hun marktpositie te versterken, zegt Cor de Fijter, sectorleider tuinbouw bij Flynth. "Duurzaamheid is geen modewoord, maar een strategische keuze."

Vanaf 2025 moeten grote bedrijven verplicht rapporteren over duurzaamheid volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Voor kleine en middelgrote ondernemingen zijn er vrijwillige duurzaamheidsstandaarden waar steeds meer bedrijven zich bij aansluiten, vertelt De Fijter. "Ook als u als ondernemer in de bloembollensector (nog) niet onder de CSRD-verplichting valt, is het verstandig om nu al aan de slag te gaan met verduurzaming. Zo bent u ook voorbereid op toekomstige vragen en eisen vanuit de keten."

Ketenpartners
Steeds meer grote bedrijven willen van hun toeleveranciers in de keten weten hoe duurzaam producten zijn geproduceerd, legt De Fijter uit. "Wat is de CO₂-footprint? Maakt u gebruik van duurzame energie? En hoe zijn de werkomstandigheden voor het personeel? Grote bedrijven moeten vanuit de CSRD verantwoording afleggen over de hele keten. En ook kunnen retailers zelf duurzame eisen gaan stellen, bijvoorbeeld door alleen maar bloembollen in te kopen van kwekers die biologische bestrijdingsmiddelen gebruiken. Het is daarom verstandig om verduurzamingsplannen te maken, hierover te rapporteren en op verschillende duurzaamheidsvlakken ook daadwerkelijk bij te dragen aan verbetering."

Begin bij de basis
De mogelijkheden voor verduurzaming zijn eindeloos, maar waar begint u? Duurzaamheid is maatwerk en begint met een duidelijke analyse van uw bedrijf, legt De Fijter uit. "Bekijk eerst uw financiële situatie: hoe staat uw bedrijf ervoor? Wat zijn de inkomsten, uitgaven en verwachtingen voor volgend jaar? Kijk vervolgens samen met uw adviseur naar de lange termijn, waarbij u persoonlijke ambitie en doelen meeneemt. En stel de juiste vragen: welke duurzaamheidsdoelen wil ik bereiken? Hoelang wil ik nog actief zijn in deze sector? Hoe kan ik inspelen op de wensen van mijn ketenpartners? En wat zijn de verwachtingen van mijn stakeholders? De (vrijwillige) duurzaamheidsstrandaarden kunnen hierbij helpen."

Stappenplan
Op basis van deze analyse kunt u een stappenplan opstellen. Dit plan beschrijft concrete acties en doelen, afgestemd op uw unieke situatie. "De ene ondernemer wil vooroplopen met innovaties, zoals het gebruik van drones en sensoren om gewassen te monitoren. Een ander richt zich liever op eenvoudige verbeteringen, zoals het scheiden van afval of de overstap naar LED-verlichting. Een andere mogelijkheid is het verduurzamen van gebouwen middels een BREEAM- of GPR-certificering. Wat uw keuze ook is, zorg dat het bij u past en dat u zich goed voorbereidt. Duurzaamheid is geen trend, maar een kansrijke noodzaak. Omarm het."

Toekomstbestendig
Duurzaamheid vraagt om investeringen, maar het loont, zegt De Fijter tot slot. "Door te verduurzamen en verantwoording af te leggen, verkleint u uw ecologische voetafdruk en vergroot u de aantrekkingskracht voor klanten, investeerders en medewerkers. Ook kunt u zich onderscheiden van concurrenten en versterkt u de relatie met uw ketenpartners. Zo bouwt u niet alleen aan een duurzaam bedrijf, maar ook aan toekomstbestendig ondernemerschap."

Bron: Flynth
Publicatiedatum: