Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Intratuin:

“Dankzij integratie met Floriday 80% tijdsbesparing op bijhouden van artikelinformatie”

Met de API-koppeling naadloos inkopen via het eigen softwarepakket op het aanbod van Floriday. Intratuin bereikte onlangs deze mijlpaal samen met softwarepakket Freshportal. Wij spraken hierover met Michaïl (operationeel manager supply chain bij Intratuin), Dennis (software implementation consultant bij Freshportal) en René (CTO bij Freshportal).

Intratuin is de grootste aanbieder van groen in Nederland met inmiddels 71 franchisewinkels, gevestigd in Nederland, België en Duitsland. De inkopen worden gefaciliteerd door Intratuin Groencentrum. Freshportal is een softwarebedrijf voor sierteeltbedrijven over de hele wereld. Het softwarepakket van Freshportal, gekoppeld aan Floriday, speelt een belangrijke rol in het inkoopproces van Intratuin.

26.000 productlijnen
Intratuin heeft zo'n 26.000 productlijnen in het systeem staan. Winkels hebben de vrijheid om via de webshop van Intratuin Groencentrum te bestellen. Michaïl: "De werkwijze via Floriday werkt prettig. Tot 10 uur kunnen winkels bestellen, waarna we direct duidelijk hebben wat er via het Groencentrum besteld kan worden en welke uitzonderingen nog extra aandacht behoeven. Acties uit de folder worden groots en vooraf ingekocht. Dit gebeurt in Floriday middels aanvragen bij kwekers."

Tijdsbesparing dankzij realtime koppeling
Michaïl: "Vóór de realtime koppeling met onze webshop, verzamelden we al het aanbod in een Excellijst. Dit was erg bewerkelijk. Nu zijn de specificaties die kwekers in Floriday invullen voor ons 'de waarheid'. Kwekers zijn ook veel beter geworden in het bijhouden van deze gegevens. Zo was er voorheen 6 FTE binnen onze organisatie bezig met het up to date houden van artikelinformatie. Hierop besparen we met Freshportal, Floriday en de automatiseringen nu zo'n 80%. Deze uren kunnen geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld de duurzaamheidsambities voor de toekomst."

Inkoopproces via Freshportal
Freshportal speelt in dit proces een belangrijke rol. Michaïl zegt hierover: "Het is voor ons belangrijk om alles in 1 pakket te kunnen doen, in ons geval via Freshportal. Het aanbod uit Floriday wordt hierin opgehaald, waar we artikelen kunnen selecteren en voorzien van de juiste belading. Hiermee vullen we onze webshop voor de winkels. Het kunnen doen van aanvragen in Floriday is onlangs toegevoegd in Freshportal. We ervaren dat het voor kwekers ook fijn is dat alles via Floriday verloopt. Het is minder foutgevoelig dan een losse bestelling via de mail."

Dat de orders nu veel sneller door de keten gaan, wordt bij Intratuin nog eens extra benut dankzij hun Cross Dock werkwijze. Michaïl: "Door de juiste klantreferentie in Floriday mee te geven, kunnen kwekers de karren al voor onze verschillende vestigingen opbouwen. Dit maakt het mogelijk om karren meteen vanuit onze vestiging naar de winkel te sturen."

Lange aanloop naar integratie met Floriday
Michaïl vertelt over het implementatietraject met Floriday: "Het traject duurde lang. Dat is verder geen waardeoordeel, maar dat is gewoon hoe het gaat. We wilden alles goed doorgetest hebben. René vult vanuit technisch oogpunt aan: "Wij hebben ervaren dat de koppeling met Floriday een stuk stabieler is geworden en Floriday ook steeds volwassener wordt. Dit werkt voor ons als softwarepartij prettig om tegenaan te ontwikkelen."

Michaïl: "Het voldoen aan de minimale leverhoeveelheid is een voorbeeld van een verandering in Floriday die samenviel met ons integratietraject. Ik vind het goed dat deze verandering wordt doorgevoerd. Het werkt voor iedereen duidelijk en prettig. We hebben gelijk de tijd genomen om dit goed in te richten, waardoor de implementatie wel wat tijd kostte, maar waarvan we nu profiteren."

Verdere ambities met Floriday
Ook voor de toekomst ziet Intratuin nog verschillende kansen om efficiënter te handelen. "De ASN (vervanging van de DESADV) willen we in de toekomst gaan gebruiken om het ontvangstproces verder te verbeteren." Ook voor het aanleveren van stickers is de wens om dit via Floriday te gaan doen. Michaïl: "Van kwekers krijgen we steeds vaker de vraag of we de stickers ook al meteen mee kunnen sturen. Uiteindelijk fijn als dit allemaal via Floriday gaat verlopen. Dit willen we met Freshportal dan ook ontwikkelen."

Een ander groot project in 2025 is het uitbreiden in Duitsland. Michaïl: "Ook voor de uitbreiding naar Duitsland willen we zoveel mogelijk de werkwijze van Floriday hanteren. Een kweker moet dan natuurlijk wel via Floriday kunnen werken. Ik hoop dat naar de toekomst toe ook leveranciers uit Duitsland en Zuid-Europa het nut ervan in gaan zien om via 1 platform te werken. Ik vind het een heel mooi platform, waar we als sierteeltsector trots op mogen zijn."

Volgende stap maken met Track & Trace
Ook Freshportal ziet de toekomst positief in met de rol van Floriday. René: "De techniek stond in de sector best wel een tijd stil. Wij willen graag met nieuwe technieken werken. Nu steeds meer kwekers en kopers gebruik gaan maken van Floriday, kunnen wij meer waarde toevoegen." Dennis bevestigt dit vanuit commercieel oogpunt: "Ik zie Track & Trace bijvoorbeeld als een volgende belangrijke toevoeging. Voor kopers is dit enorm waardevolle informatie wanneer zij hun orders kunnen verwachten."

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: