"De wereld verandert in een razendsnel tempo. Om als ondernemer succesvol te blijven in deze dynamische omgeving is een sterke exportstrategie cruciaal." VLAM & AVBS nodigden op 17 januari econoom en hoogleraar Koen Schoors uit die de exporteurs inzicht gaf in wereldwijde trends en de impact van globalisering. Jan Vancayzeele, consulent AVBS, deelt een verslag van de bijeenkomst. "Voor exportgerichte ondernemers is het essentieel om de veranderingen in de wereld scherp in de gaten te houden en de exportambities te versterken."
Alles wordt anders
Koen Schoors schetste in zijn presentatie een helder beeld van de mondiale economische situatie. Hij ging daarbij in op geopolitieke invloeden, stijgende energieprijzen en de transitie naar hernieuwbare energiebronnen. Schoors benadrukte de rol van de centrale banken in het bestrijden van inflatie en besprak de impact hiervan op consumenten, bedrijven, werkgelegenheid en het consumentenvertrouwen. Hij behandelde ook technologische innovaties, zoals kunstmatige intelligentie, die fundamentele veranderingen kunnen brengen en nieuwe kansen creëren. Een belangrijk thema was duurzaamheid. Schoors wees op de groeiende verantwoordelijkheid van bedrijven en overheden om milieuvriendelijke en sociale initiatieven te ondersteunen. Deze spelen een centrale rol in de verschuiving naar een duurzamer economisch model.
De deelnemers deelden inzichten over economische strategieën en innovaties. De presentatie inspireerde tot nadenken over de rol van exportbedrijven in de economische toekomst. Daarbij werd duidelijk hoe belangrijk innovatie en duurzaamheid zijn om de huidige uitdagingen aan te pakken. Schoors' presentatie gaf een uitgebreide, goed onderbouwde analyse van de complexiteit en kansen binnen de hedendaagse economie.
Exportwerking VLAM
Vlam speelt een rol in het bevorderen van de export van Vlaamse bloemen, planten en bomen. Hartwig Moyaert, promotiemanager sierteelt bij VLAM, gaf een overzicht van de belangrijkste initiatieven inzake promotie en marketing. Zo zet VLAM in op internationale campagnes en organiseert het deelnames aan beurzen zoals IPM Essen en Four Oaks. VLAM biedt marktonderzoek en exportmissies aan om bedrijven te helpen nieuwe markten te betreden. Door B2B-evenementen en samenwerkingen met internationale organisaties brengt VLAM Vlaamse exporteurs in contact met buitenlandse kopers en distributeurs. Met deze aanpak ondersteunt VLAM Vlaamse bedrijven bij het succesvol exporteren van hun producten.
Bron: AVBS