Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stefan van Vuuren, Porta Nova

De impact van Valentijnsdag op de Nederlandse rozenteelt

Tholen - Bij rozenkwekerij Porta Nova in Waddinxveen is Valentijnsdag altijd een bijzondere periode. Hoewel de productie van rozen jaarrond stabiel blijft om de kwaliteit te waarborgen, brengt de Valentijnsdrukte vooral extra hectiek in de verkoop en logistiek. "Voor sommige afdelingen is het drukker dan normaal, vooral bij de verkoop en logistiek," zegt Stefan van Vuuren van Porta Nova. "De patronen zijn anders dan in reguliere weken, dus we moeten meer schakelen." Toch ervaart niet iedereen binnen het omvangrijke bedrijf de piek even intens. "Er zijn medewerkers die het amper merken en pas op het laatste moment realiseren: oh, het is Valentijn?"

Invloeden vanuit de internationale rozenteelt
Porta Nova voelt de invloed van de wereldwijde rozenteelt, met name uit landen zoals Kenia en Ecuador. "Rozen uit Nederland vormen eigenlijk maar een klein deel van de markt," legt Stefan uit. "De rest komt voornamelijk uit Zuid-Amerika en Afrika." De instabiliteit in deze regio's kan directe gevolgen hebben voor de Nederlandse kwekers. "Als de aanvoer vanuit bijvoorbeeld Kenia lager uitvalt dan verwacht, zie je paniek in de keten ontstaan en stijgen de prijzen al vroeg. Ook verschuift de vraag dan deels naar Nederland."

Prijsstijgingen tijdens Valentijnsdag
Dit heeft een duidelijke invloed op de marktprijzen, want die schoten dit jaar flink omhoog. "De omzet verdubbelt of verdrievoudigt soms zelfs," vertelt Stefan. "Dat komt niet alleen door aanvoer – of gebrek daaraan – vanuit het buitenland, maar ook door algemeen gestegen marktprijzen. Binnen het Nederlandse assortiment zie je dan dat eerst goedkopere bloemen en tweede kwaliteit worden opgekocht, en uiteindelijk de absolute top als laatste gaat."

Spelregels
Daarnaast heeft Porta Nova als kweker ook te maken met de uitdagingen rondom het verduurzamen van de teelt, wat ook invloed heeft op de prijs van de rozen. Stefan: "We willen op een eerlijke en duurzame manier telen, maar het moet ook financieel verantwoord zijn. Onze Futura roos is daarom ook een mooie stap, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. We maken gebruik van LED, warmte- en koudeopslag in de bodem, windenergie en alternatieve gewasbeschermingsmiddelen, maar moeten ook concurreren met producten uit andere continenten waar andere spelregels gelden. Door onze inspanningen stijgt de kostprijs, en we hopen dat de marktprijs daarin meebeweegt. We geloven in de toekomst, maar dat kost geld. Of het gaat lukken? 100%. Maar je hoopt dat de markt het blijft betalen."

Bestaansrecht van Nederlandse kwekers
Naast prijsontwikkelingen ziet Porta Nova ook veranderingen in de voorkeur van consumenten. "De populariteit van rode rozen neemt af. De kwaliteit van rode rozen is stabiel, maar heeft tijdens de energiecrisis wel een deuk opgelopen. Daarnaast winnen veldboeketten en andere bloemsoorten terrein," merkt Stefan op. Toch blijft de Nederlandse roos een kwaliteitsproduct. De 1,5 miljoen stelen die deze week de deur uit zijn gegaan bij Porta Nova, blijven in Europa. Iets waar Stefan trots op is. "Als kweker doen we ons best om een zo goed mogelijk product te maken, en de handel weet ook steeds beter hoe ze ermee om moeten gaan. Als de consument dan ook goed met de rozen omgaat, moeten Nederlandse rozen gewoon twee weken blijven staan. Dat blijft het doel. Dat is het bestaansrecht van alle kwekers in Nederland en daar gaan we voor."

En of hij vandaag zelf een bosje rode rozen mee naar huis neemt? Stefan lacht: "Ik kom er wel makkelijk vanaf met een bosje rode rozen, maar als ik het niet doe, is het ook niet goed."

Voor meer informatie:
Porta Nova
Tel: +31 (0)6 51 61 02 36
marc@portanova.nl
www.portanova.nl