Bijna vijftien jaar geleden begon het avontuur voor Jacco Huibers bij Amigo Plant na een aantal goede gesprekken met Gerard en Miranda, de eigenaren van Amigo Plant. "Hun toekomstvisie sloot perfect aan bij mijn ambities. Destijds was de (supermarkt)retail nog geen afzetkanaal voor succulenten, en het was een enorme uitdaging om onze eerste orders op een retail-manier te leveren."
Ontwikkelingen
Amigo Plant groeide snel, vertelt Jacco. "Ons klantenbestand veranderde en de volumes namen toe. Toen onze buurman failliet ging en zijn kas te koop kwam, grepen we die kans, hoewel het toen riskant leek. Binnen de kortste keren was de kas vol en konden we daar onder andere grote Kalanchoë-orders en warmere teelten optimaal laten groeien. Later volgden nog meer uitbreidingen."
Reizen
Om de markt te verkennen, moest Jacco heel wat afreizen. "Reizen was essentieel voor de groei van Amigo Plant. Ik reisde door heel Europa, van Finland tot Portugal en van het VK tot Polen. We bouwden onze naamsbekendheid uit, bezochten klanten en waren aanwezig op internationale beurzen en evenementen zoals de Floraliën, de Libelle Winterfair en de Wereldtentoonstelling in Milaan. Dit zorgde ervoor dat Amigo Plant uitgroeide tot de bekende leverancier van succulenten in Europa."
Duidelijke positionering
In 2019 besloot Amigo Plant te stoppen met veel reguliere soorten vanwege hun beperkte houdbaarheid in de keten. Jacco vertelt: "Dit leidde tot ons nieuwe motto: 'Niet meer, maar beter – groeien door groen geluk.' We ontwikkelden een nieuw logo en brachten producten onder nieuwe brands om een duidelijke positionering te creëren. In 2022 lanceerden we onze nieuwe huisstijl."
Coronaperiode
"Er was een ongekende vraag naar planten in de coronatijd," vertelt Jacco. "Alles wat beschikbaar was, werd verkocht. Tegelijkertijd groeide de productie in Zuid-Europa, Turkije en China, vaak met mindere kwaliteit en de soorten waar wij al afscheid van hadden genomen. Dit leidde tot dumping op de markt met slechte verkoopcijfers, waardoor de consument afhaakte. Amigo Plant besloot daarom te focussen op een stabiele afzet in het hogere segment, wat nu een veelbelovende toekomst biedt."
Afscheid
Nu komt er een einde aan het tijdperk van Jacco bij Amigo Plant. "Het was een bewuste keuze, hoewel Amigo Plant diep in mijn hart zit. We nemen als Amigo's afscheid. De naam Amigo Plant is zo met mij verweven dat het bijna voelt als een tatoeage. Toch merkte ik dat de sector steeds meer gefocust is op kostenbesparing, waardoor producten worden uitgekleed in plaats van dat we sterke concepten in de markt zetten. Ik begrijp het mechanisme – als de één het niet doet, doet een ander het wel – maar na vijftien jaar vond ik het tijd om verder te kijken. In mijn nieuwe functie zal ik ongetwijfeld ook uitdagingen tegenkomen, maar daar begin ik met een frisse blik."
"Ik zal de samenwerking binnen platforms zoals Floriday, Plantform en Royal Flora Holland zeker missen. Het meedenken over duurzaamheid en innovaties vond ik altijd inspirerend. Wat ik niet ga missen, is het gevecht om de laatste cent en het uithollen van concepten."
Volgende uitdaging
En wat wordt de nieuwe uitdaging voor Jacco? "Ik ga aan de slag bij De Groot en Slot in de uienveredeling en uienzaad. Een groot product in een dynamische markt – de gemiddelde consumptie is nu 13 kg per persoon per jaar en wordt verwacht te stijgen naar 20 kg in 2050. Verder zijn ze ook pioniers in zeewierveredeling en eigenaar van Intratuin Heerhugowaard." Ook bij dit bedrijf liggen veel uitdagingen en kansen, waar Jacco hoopt zijn ervaring en kennis te kunnen inzetten.
Jacco besluit: "Ik heb altijd met veel plezier in de sierteeltsector gewerkt en wil iedereen bedanken die dit plezier met mij gedeeld heeft. Ik hoop dat ik de verbinding tussen de sectoren kan blijven maken."
Foto's
Jacco heeft bijna 15 jaar Amigo Plant in een fotomap verzameld. In deze map staan foto's met een opmerking waar het was of iets anders. Welkom om anekdotes te delen bij de desbetreffende foto, dat kan rechts onderin de foto bij 'opmerking toevoegen'.