Hij weet het nog precies: potplantenteler Corné Houtepen uit Prinsenbeek zette op een zomerdag de computer aan. Maar het apparaat bleek wel heel erg traag te reageren. De teler besloot het systeem daarom opnieuw op te starten. Tot zijn schrik bleken allerlei programma's niet meer te werken. Zo lag onder meer het order- en verkoopprogramma plat. Corné kon geen plant meer verkopen. Wat nu?
Geregeld halen cyberaanvallen het landelijke nieuws. Op 12 januari nog. Toen slaagden hackers erin de computersystemen van de TU Eindhoven stil te leggen. Studenten, docenten en onderzoekers konden niet meer inloggen en dus niet meer werken. Drie dagen later was het raak bij DigiD. Door een zogeheten ddos-aanval was de dienst urenlang in storing, waardoor mensen niet konden inloggen bij gemeenten, de Belastingdienst en andere overheidsinstanties.
12 miljoen planten
Maar ook als teler kun je met een cyberaanval te kampen krijgen, zo blijkt uit de ervaringen van Corné Houtepen. Hij teelt op ruim 13 ha potplanten op vier locaties in Prinsenbeek en Oosteind. "Jaarlijks verkopen we zeker 12 miljoen planten. Dat gebeurt via Royal FloraHolland, met veel directe afzet en daghandel. Toen we gehackt werden, viel onze handel in één klap stil."
Wat betekende dit voor zijn kwekerij? Hoe groot was de schade? Hoe kon dit überhaupt gebeuren? En belangrijker nog: hoe had hij dat allemaal kunnen voorkomen? De teler vertelt erover in een workshop van het Cyberweerbaarheidscentrum Greenport tijdens de vakbeurs HortiContact in Gorinchem. De workshop start woensdag om 17:00 uur.
Bron: Glastuinbouw Nederland