Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Katherine Young, Holex Shanghai:

"De Chinese markt is uitdagend, maar er zijn nog steeds kansen"

Chinees Nieuwjaar is de drukste periode voor bloemenverkopers. Dit jaar begon het Chinese Nieuwjaar op 28 januari. In dit artikel deelt Katherine Young, General Manager van Holex Shanghai, inzichten over de marktprestaties van geïmporteerde bloemen in China tijdens het Chinese Nieuwjaar.

Samen met Robin de Vos hebben ze in 2018 het Holex China kantoor opgezet. "Elk jaar is van oktober tot maart onze belangrijkste periode. Het omvat belangrijke evenementen zoals Chinees Nieuwjaar, de piek van het trouwseizoen, Valentijnsdag en Vrouwendag."

"2024 was een uitdagend jaar voor de bloemensector, met gevolgen voor zowel binnenlandse als geïmporteerde bloemen. De periode van 2018 tot 2023 was de piek voor geïmporteerde bloemen. Ilex verticillata was bijvoorbeeld een van de populairste importen, maar door de massale lokale teelt in Yunnan en Shandong is de geïmporteerde hoeveelheid jaarlijks met 90% gedaald."

"Met een onzekere markt zijn groothandels nu voorzichtiger. In plaats van opslag is voorverkoop gebruikelijker. Mensen komen naar ons als ze een voorbestelling krijgen, wat vereist dat we over sterke logistieke vaardigheden beschikken. Dankzij de rijke middelen, ervaring en expertise van de Holex Group en Dutch Flower Group voldoen we consequent aan deze eisen."

Omdat hun klanten overal in China zitten, merken ze ook dat groothandels uit de eersterangssteden Zhejiang en Shanghai meer aandacht besteden aan kwaliteit; "Groothandels uit Kunming zijn relatief meer kwantiteitsgedreven."

"De tulp is de koning in alle importcategorieën, met roze en witte variëteiten die vooral populair zijn. De prestaties van Protea cynaroides uit Zuid-Afrika zijn goed en een andere populaire bloem is Forsythia suspensa. Het aantal geïmporteerde rozen is echter aanzienlijk gedaald, een van de redenen is de verbeterde hoeveelheid van de binnenlandse gewassen."

Marktschommelingen zijn onvermijdelijk. Hoewel de lokale teelt van bloemen in China is toegenomen en verbeterd, hebben sommige geïmporteerde variëteiten nog steeds een plaats op de markt vanwege hun superieure kwaliteit. Allium giganteum, calla lily, Vanda en commercieel geteelde snij-phalaenopsis hebben nog steeds markten. Zo is de commercieel geteelde phalaenopsis met bruine kleur heel speciaal, die een nichemarkt heeft en zich alleen richt op hoogwaardige klanten.

"Hoewel mensen klagen dat het niet gemakkelijk is om bloemen te verkopen, worden ze toch normaal in het dagelijks leven. Hierbij speelt digitale verkoop een sleutelrol. Behalve de traditionele groothandels zijn er meer partijen die de sector betreden. Chinese online verkoopplatforms zoals Hema, JingDong en Dindong zijn begonnen met de verkoop van bloemen, die een goed georganiseerde logistiek hebben en goederen snel bij klanten kunnen afleveren. Ondertussen helpen influencers die actief zijn op TikTok en Rednote om nieuwe variëteiten snel te promoten. De markt heeft echter nog steeds te kampen met uitdagingen, zoals een gebrek aan gestandaardiseerde kwaliteitscontrole en prijsschommelingen."

Een belangrijke trend is dat meer Chinese teeltbedrijven op zoek gaan naar overzeese kopers. "Japan, Vietnam en Thailand zijn traditionele exportbestemmingen en nu zijn het Midden-Oosten en Rusland hot topics. We zijn ook een kantoor aan het opzetten in Kunming voor de export."

Voor meer informatie:
Robin de Vos
GM Holex Kunming
Robin.de.vos@holex.com
www.holex.com